Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Ełk bez Jelczy M11

infobus
02.12.2013 22:57
Wszyscy miłośnicy przeżywają zakończenie eksploatacji Ikarusów serii 200 w Warszawie. A tymczasem także w Ełku następuje zmiana autobusowej warty. Wycofany został ostatni Jelcz M11, a w jego miejsce wprowadzony został do eksploatacji używany Mercedes-Benz O530. Jest to już piąty egzemplarz z serii Citaro we flocie przewoźnika. Jak na łącznie 32 autobusy we flocie mazurskiego przewoźnika to już dość znaczny udział. Nowy egzemplarz niemieckiego producenta jest dość specyficzny jak na polskie warunki. Posiada ciepłe guziki przy drugich i trzecich drzwiach. Drzwi otwierane są przez pasażerów, a zamykają się same, bez udziału kierowcy. Czy to się sprawdziło w Ełku? – „O dziwo tak –mówi Zbigniew Chojnowski, Prezes Zarządu Miejskiego Zakładu Komunikacji Sp. z o.o. w Ełku. –Pasażerowie zaakceptowali nowe rozwiązanie bez większych przeszkód. Doceniają to, że w autobusie jest cieplej, bo nie trzeba otwierać wszystkich drzwi na przystankach.”
Podpisy pod zdjęcia
Najnowszy Citaro we flocie MZK EłkKupiony w 2012 roku fabrycznie nowy Mercedes-Benz O530KSzwedzki Mercedes O405K na ulicach EłkuJelcze M11 odeszły do lamusa
Najnowszy pojazd MZK Ełk został wyprodukowany w 2004 r. i pochodzi z Niemiec. Stan idealny –prawie nie widać po nim śladu eksploatacji. Dołączył do floty 4 pozostałych egzemplarzy Citaro, z których 3 szt. zostały zakupione w 2012 r. jako pojazdy fabrycznie nowe, a ostatni w roku 2011 r. jako używany –został sprowadzony ze Skandynawii. Jednak cały czas podstawą floty przewoźnika są autobusy marki Jelcz. Firma posiada jeszcze 6 Jelczy 120M, w tym 2 z roku 1996, 1 z 1997, 2 z 1998 i 1 z roku 2001. Do tego 7 Jelczy M121, w tym 2 egzemplarze z roku 2004, z tego jeden posiada silnik i skrzynię biegów (manualną!) ze skasowanego Jelcza 120M, 2 autobusy z roku 2005, 1 szt. z roku 2006 oraz 2 szt. z roku 2007, w tym 1 kupiony jako używany ex testowy w malowaniu „warszawskim”w roku 2008. Flotę Jelczy uzupełniają 3 egzemplarze M081MB, w tym 2 z roku 2006 i 1 z roku 2007. Z zakupów fabrycznie nowych pojazdów należy wymienić 2 egzemplarze Irisbus Crossway 12LE z 2008 r. po których nastąpiła dość długa przerwa. Dopiero w 2012 r. przewoźnik zdecydował się na zakup nowych pojazdów –wspomnianych 3 szt. Mercedes-Benz O530 Citaro, z czego jeden w wersji „K”o długości 10,5 m. Reszta flotowych zakupów to pojazdy używane. W 2009 roku zakupiono MAN-a NL222 z rocznika 1995,  którego sprowadzono z Francji. Rok 2010 był szczególnie bogaty, jeśli chodzi o zakupy „używek”. Zakupiono 2 sztuki Renault PR112 z roku 1996, 1 szt. MAN EL202 z tego samego rocznika, 1 szt. VW Kutsenits City z roku 1998, 1 szt. MAN NM222 z roku 1996, 1 szt. Neoplan N4010NF z roku 1997 oraz 1 szt. Neoplan N4009 z roku 1999, który wcześniej jeździł w Augustowie. W roku 2011 r. ruszyły zakupy pierwszych Mercedesów z wtórnego rynku. Na początku były to 2 szt. modeli O405K z roku 1998 oraz 1 szt. O530 z roku 2000. W tym roku, bazując na dobrych doświadczeniach z marką Mercedes-Benz, firma zakupiła kolejny autobus z trójramienną gwiazdą. Generalnie polityka taborowa MZK Ełk nie polega na zastępowaniu za wszelką cenę wysłużonych już Jelczy nowszym, niskopodłogowym taborem, jak ma to miejsce w innych miastach. Nowe zakupy dokonywane są w miarę potrzeb, tak aby nie nadwyrężyć „skrojonego na miarę”budżetu spółki.