Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Elektryki dla Gdańska ze „sztucznym hałasem” i lodówką. Analiza SWZ

infobus
13.02.2022 15:00

Gdańskie Autobusy i Tramwaje szukają dostawcy 18 autobusów elektrycznych, w tym 10 sztuk klasy MAXI i 8 sztuk klasy MEGA. Przetarg został podzielony na dwie części. O warunkach formalnych tego zamówienia pisaliśmy już wcześniej w InfoBusie.

Tradycyjnie przyglądamy się zapisom SIWZ pod względem punktacji i specyfikacji technicznej.

Punktacja oferentów

GAiT będzie punktować wykonawców w obu częściach przetargu z uwzględnieniem dwóch kryteriów: ceny (70%), oceny technicznej (30%).

W przypadku rozwiązań technicznych, zmawiający ma następujące preferencje:

  • zaoferowanie najwyższego zasięgu teoretycznego autobusu według testu SORT-2 – 20 pkt,
  • zaoferowanie najwyższego gwarantowanego minimalnego zasięgu autobusu – 20 pkt,
  • zaoferowanie autobusu, w którym magazyn energii w całości zostanie zabudowany na dachu pojazdu – 10 pkt,
  • zaoferowanie największej pojemności brutto magazynu energii spośród oferowanych – 5 pkt,
  • konstrukcja nadwozia wykonana ze stali o podwyższonej wytrzymałości zabezpieczona antykorozyjnie metodą kataforezy zanurzeniowej całej, kompletnej karoserii w zamkniętym cyklu technologicznym dla całego zamówienia – 10 pkt,
  • zaoferowanie centralnego silnika układu napędowego zabudowanego wzdłużnie za lub przed osią napędzaną (MAXI), zaoferowanie 2 osi napędzanych przez silniki centralne zabudowane wzdłużnie za lub przed osią napędzaną (MEGA) – 10 pkt,
  • zawieszenie niezależne – 5 pkt,
  • poszycia boczne przykręcane z możliwością szybkiego demontażu – 5 pkt,
  • zaoferowanie największej liczby miejsc pasażerskich – 10 pkt,
  • agregat grzewczy ogrzewania przystosowany do zasilania paliwem biodiesel B100 – 5 pkt.

Specyfikacja techniczna

Elektryki dla GAiT mają mieć długość od 11,5 do 13,5 m (solo) i od 17,5 do 18,75 m (przegubowce). Oferowane konstrukcje powinny być pojazdami z całkowicie niską podłogą, bez stopni pośrednich wewnątrz, o wysokości podłogi do 340 mm w każdym progu drzwi.

Autobusy będą napędzane poprzez zastosowanie jednego lub wielu silników elektrycznych z zastrzeżeniem, że moc silników (sumaryczna) ma wynieść minimum 150 kW (MAXI) i minimum 220 kW (MEGA). Pojazdy muszą być wyposażane w automatyczny system tzw. „sztuczny hałas” - tzn. w system emitujący dźwięk ostrzegający o zbliżaniu się autobusu aktywowany przy prędkości poniżej 30 km/h. Energia elektryczna może być magazynowana w akumulatorach lub innych urządzeniach będących wynikiem postępu technicznego o porównywalnych lub lepszych zdolnościach magazynowania energii elektrycznej w stosunku do akumulatorów. Minimalna pojemność brutto akumulatorów winna wynosić 440 kWh dla autobusów solowych i 600 kWh dla autobusów przegubowych. Ładowanie magazynów energii ma odbywać się wyłącznie przez gniazda ładowania (typ CCS 2). Jedno gniazdo zlokalizowane ma być nad prawym przednim kołem, drugie - z przodu lub z tyłu pojazdu.

Przechodzimy do przedziału pasażerskiego, gdzie będą zamontowane siedzenia z wkładkami tapicerowanymi tkaniną składającą się z co najmniej 80% wełny i odpornej na zużycie. Miejsce pracy kierowcy to kabina oddzielona od przestrzeni pasażerskiej przezroczystą szybą. Znajdą się tam m.in. defibrylator AED, lodówka, gniazda USB. Autobusy będą w pełni klimatyzowane.

System informacji pasażerskiej stanowić będą tablice zewnętrzne wykonane w technologii LED, wysokiej jakości i dużej gęstości pikseli barwy bursztynowej. W środku elektryków znajdą się ekrany LED o przekątnej 22 cale, umożliwiające wyświetlanie numeru i przebiegu linii oraz wyświetlanie materiałów wideo. Ponadto SIP uzupełnią wyświetlacz wewnętrzne boczne wykonane w technologii LCD z podświetleniem LED, o rozmiarze 38 cali.

Szansa dla MANa

GAiT stawia na elektryki, które nie wymagają szybkich ładowarek pantografowych na pętlach. To z kolei oznacza, że swoje szanse w tym przetargu może znaleźć MAN. Kiedy przyjrzymy się kryteriom technicznym takim jak – kataforeza, magazyn energii na dachu czy też duży zasięg autobusów to szanse MANa rosną. Nie można jednak zapomnieć, iż GAiT to twierdza Mercedesa i z pewnością producent z logo gwiazdy nie odpuści sobie tego zamówienia. Oferentów w obu częściach przetargu poznamy w dniu 14 marca.