Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Elektrycznym autobusem po Koszalinie. Przez tydzień

infobus
05.02.2022 19:00

Przez najbliższy tydzień - zaczynając od 1 lutego - ulicami Koszalina będzie jeździł elektryczny autobus testowy MAN Lion's City 12E.

Miasto w kolejnej unijnej perspektywie finansowej będzie starać się o dofinansowanie

Tylko z dofinansowaniem

1 lutego Miejski Zakład Komunikacji w Koszalinie rozpoczął tygodniowe testowanie autobusu elektrycznego MAN Lion's City 12E.

-„Jesteśmy przed erą odejścia od autobusów emisyjnych, spalinowych - powiedział Piotr Jedliński, prezydent Koszalina podczas inauguracyjnego kursu. -„Chcemy sprawdzić jak autobus z silnikiem elektrycznym będzie sprawdzał się na koszalińskich drogach. W najbliższych latach planujemy stopniową wymianę taboru. Przepisy ustawowe dotyczące elektromobilności wręcz wymuszają zakup taboru zeroemisyjnego, stąd te testy i nasze przymiarki do tego typu autobusów – podkreślił prezydent.

Pojazd m.in. można spotkać na linii numer 8, ale będziemy go testować również na innych trasach.

-"Dla nas przede wszystkim jest ważne, jak będą spisywały się baterie i jak będzie wyglądał realny czas ładowania i możliwości przejazdu. Autobus jest w tej chwili wypożyczony do testów, miasto w najbliższym czasie będzie przymierzało się do zakupów autobusów zeroemisyjnych. W związku z tym, że takie też prawodawstwo zostało narzucone przez ustawodawcę - powiedział Tomasz Nowe, rzecznik.

Nie tylko MZK przymierza się w Koszalinie do elektromobilności. W ostatnim czasie koszalińska straż miejska zakupiła dwa samochody elektryczne o łącznej wartości 600 tysięcy złotych.

-„Jesteśmy na etapie analizy korzyści i kosztów dotyczących elektrycznego taboru komunikacji miejskiej – dodała z kolei Anna Grabuszyńska-Hewelt, dyrektorka Zarządu Dróg i Transportu w Koszalinie. - Opłacalność takich pojazdów na terenie Koszalina będzie tylko wtedy, gdy otrzymamy dofinansowanie.”

Elektryczny lew

Testowy MAN Lion’s City 12 E – wyprodukowany w zakładzie w Starachowicach - posiada centralny silnik elektryczny o mocy ciągłej 160kW, pozwalający na rozwinięcie chwilowej mocy szczytowej do maksymalnie 240kW. Energia magazynowana jest bateriach w całości zabudowanych na dachu autobusu o pojemności nominalnej 480kWh. Tak duża pojemność magazynu pozwala na realizację zadań bez doładowywania w ciągu dnia brak konieczności korzystania z ładowarek pantografowych. Zdaniem producenta, maksymalny zasięg pojazdu w sprzyjających warunkach przekracza nawet 500km na jednym ładowaniu, a spodziewany regularny zasięg to około 270 – 300km.

Wnętrze pojazdu zostało przeprojektowane w stosunku do rozwiązań znanych z dotychczas dostępnych autobusów, zapewniając jeszcze więcej miejsca - w wersji elektrycznej wieża silnika zastąpiona została fotelami dla pasażerów.

Ponadto autobus został wyposażony w system ESP zwiększający bezpieczeństwo, oświetlenie ambientowe, klimatyzację całpojazdową z pompą ciepła, lodówkę dla kierowcy, elektryczne sterowane szyby i lusterka, czujnik deszczu i zmierzchu. W autobusie zastosowano wiele innowacyjnych rozwiązań technicznych jak np. panele boczne wykonane ze szkła, czy piankowy dach pojazdu(konstrukcja sandwichowa).

Pojazd umożliwia podróż ponad 78 pasażerom w tym 12 na miejscach dostępnych bezpośrednio z niskiej podłogi. Autobus został wyposażony we wszelkie udogodnienia dla osób niepełnosprawnych i wyposażenie zwiększające komfort wszystkich podróżnych w tym m.in. specjalne miejsce do przewozu wózków inwalidzkich i rampę ułatwiająca zajmowanie miejsca w pojeździe.

Zobaczcie testowy przejazd na filmie: