Elektryczny test MAZ-a 303E w Kijowie [FILM]
Stolica Ukrainy testuje najnowszy wyrób Mińskich Zakładów Samochodowych, czyli elektryczny autobus MAZ 303E.
W Kijowie miński elektrobus jeździ na zwykłej trasie. Ukraiński sprawdzian ma na celu określić rzeczywisty przebieg ebusu w warunkach zimowych z pracującym ogrzewaniem, dokładny czas ładowania, itp. Po zebraniu tych danych, Kijów zadecyduje o celowości zakupu takich pojazdów elektrycznych, które planowo mają zastąpią autobusy z silnikiem diesla w ścisłym centrum miasta.
Co wiemy?
Białoruski elektrobus ma w 100% niską podłogę i został wykonany na bazie najnowszej generacji autobusów MAZ, czyli serii 303. Na ulicy od razu wyróżnia się zwiększoną powierzchnię przeszklenia.
Co pod maskę? Pojazd wyposażony jest w centralny silnik elektryczny ZF CeTrax 300 kW plus akumulatory o pojemności 412 Ah (285 kWh). Zdaniem MAZ-a – zapewnia to zasięg na poziomie 280-320 km, a wolne naładowanie pojazdu zabiera 4-6 godzin. Przy ładowaniu z natężeniem 200 amperów, cały proces ładowania powinien zająć około 4 godzin. Przy 60-70 amperach autobus elektryczny ładuje się w 8 godzin.
Akumulatory są przystosowane do 3000 cykli ładowania. W sumie białoruski pojazd posiada aż 18 baterii: 12 na dachu i 6 kolejnych - w ex. komorze silnika diesla. Zaskakujące jest, że przy tak dużej liczbie akumulatorów, masa autobusu elektrycznego jest tylko o 500 kg większa niż w przypadku modelu z silnikiem diesla MAZ 303. Z kolei rama pojazdu wykonana jest z profili ze stali nierdzewnej, a zewnętrzne poszycia zrobiono z aluminium i tworzyw sztucznych.
Co dla pasażerów? Środkowe wejście wyposażone jest w składaną rampę ułatwiającą wjazd osobom o ograniczonej sprawności ruchowej. Do tego mamy fotele w porami USB do ładowania smartfonów. Kabina kierowcy wyposażony została w całkowicie cyfrową tablicę przyrządów, a na ekranie wyświetlane są wszystkie informacje o działaniu systemów autobusowych. Do tego kierowca ma do dyspozycji systemy bezpieczeństwa ECAS i EBS plus czujniki deszczu i światła.
Trochę techniki
Wymiary autobusu to
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
- długość - 12,43 m,
- szerokość - 2,55 m,
- wysokość - 3,3 m,
- wysokość wzniosu podłogi - 320 mm,
- pojemność pasażerska - 72+ 1 miejsca, z czego 30 miejsc siedzących,
Zobaczcie na filmie elektrycznego MAZ-a w Kijowie: