Elektryczny SOR zmienia wygląd
infobus
26.07.2013 20:58
Elektryczny SOR zmienia wygląd
Czeski producent zaprezentował swój elektryczny, niskowejściowy autobus SOR EBN 9.5 w nowej stylistyce. Jej współautorem jest projektant Patrik Kotas. Pojazd wygląda zdecydowanie lepiej niż we poprzedniej, dość kanciastej stylistyce. Teraz konstrukcja wydaje się być zdecydowanie lżejsza. Czy tak w przyszłości będą wyglądać wszystkie autobusy produkowane w Libchhavy? Tego jeszcze nie wiadomo, ale mamy nadzieję, że odmieniony SOR przyjedzie na kieleckie targi TRANSEXPO. Nowy autobus już na pierwszy rzut oka znacząco różni się od swoich poprzedników. Zaokrąglony przedni panelu i wizualne wydłużona przednia szyba aż po reflektory dodają konstrukcji dynamiki. Także wysokie boczne okna z obniżoną dolną krawędzią dają powiew nowoczesności i wrażenie przestronności po wejściu do środka pojazdu. Totalnej modernizacji uległa także konstrukcja dachu i sufitu,która teraz budowana jest z paneli typu „sandwich”. Wnętrze jest charakterystyczne dla serii SOR NB, a oświetlenie z oczywistych względów bazuje na diodach LED.
SOR nie tylko odmłodził swoją najbardziej nowoczesną konstrukcję, ale także zmodernizował samą fabrykę. Na początku czerwca 2012 r. czeskie Ministerstwo Przemysłu i Handlu wydało decyzję o przyznaniu firmie dodatkowych środków w ramach Programu Operacyjnego Przedsiębiorczości i Innowacji (OPEI). Zostały ona przeznaczone na wprowadzenie innowacyjnych rozwiązań do karoserii autobusów SOR celem i spełnienia bardziej rygorystyczne bezpieczeństwa i wytrzymałości przy zachowaniu niskiej wagi. Projekt jest rozpisany na kilka lat, a w pierwszej fazie, która została zakończona w czerwcu 2013 roku, udało się zrealizować dwa zadania:
– zmodernizować wydział czyszczenia metali (Pracoviště pro odstraňováníotřepů a okujína kovových dílcích)
– zmodernizować zarządzanie dokumentacją produkcyjną.
– zmodernizować wydział czyszczenia metali (Pracoviště pro odstraňováníotřepů a okujína kovových dílcích)
– zmodernizować zarządzanie dokumentacją produkcyjną.
Podstawowe parametry techniczne SOR EBN 9.5
Długość
|
9790 mm
|
Szerokość
|
2525 mm
|
Wysokość
|
2920 mm
|
Rozstaw osi
|
5740 mm
|
Zwis
|
2350 mm
|
Zwis tylny
|
1700 mm
|
Promień skrętu
|
11000 mm
|
Miejsca stojące
|
43
|
Miejsca siedzące
|
26+1
|
Masa własna
|
9600 kg
|
Silnik
|
Cegelec, trakcyjny asynchroniczny
|
Moc silnika
|
180 kW max / 120 kW minimum.
|
Baterie
|
litowo – jonowe (LiFeYPO4) 2,5 ÷4,25 V/300Ah – 180 szt., Winston Battery
|
Zasięg
|
140-160 km
|