Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Elektryczny SOR zmienia wygląd

infobus
26.07.2013 20:58
Czeski producent zaprezentował swój elektryczny, niskowejściowy autobus SOR EBN 9.5 w nowej stylistyce. Jej współautorem jest projektant Patrik Kotas. Pojazd wygląda zdecydowanie lepiej niż we poprzedniej, dość kanciastej stylistyce. Teraz konstrukcja wydaje się być zdecydowanie lżejsza. Czy tak w przyszłości będą wyglądać wszystkie autobusy produkowane w Libchhavy? Tego jeszcze nie wiadomo, ale mamy nadzieję, że odmieniony SOR przyjedzie na kieleckie targi TRANSEXPO. Nowy autobus już na pierwszy rzut oka znacząco różni się od swoich poprzedników. Zaokrąglony przedni panelu i wizualne wydłużona przednia szyba aż po reflektory dodają konstrukcji dynamiki. Także wysokie boczne okna z obniżoną dolną krawędzią dają powiew nowoczesności i wrażenie przestronności po wejściu do środka pojazdu. Totalnej modernizacji uległa także konstrukcja dachu i sufitu,która teraz budowana jest z paneli typu „sandwich”. Wnętrze jest charakterystyczne dla serii SOR NB, a oświetlenie z oczywistych względów bazuje na diodach LED.
SOR EBN 9.5 w nowej stylistyceSOR EBN 9.5 w nowej stylistyceSOR EBN 9.5 w nowej stylistyceSOR EBN 9.5 w nowej stylistyce
SOR nie tylko odmłodził swoją najbardziej nowoczesną konstrukcję, ale także zmodernizował samą fabrykę. Na początku czerwca 2012 r. czeskie Ministerstwo Przemysłu i Handlu wydało decyzję o przyznaniu firmie dodatkowych środków w ramach Programu Operacyjnego Przedsiębiorczości i Innowacji (OPEI). Zostały ona przeznaczone na wprowadzenie innowacyjnych rozwiązań do karoserii autobusów SOR celem i spełnienia bardziej rygorystyczne bezpieczeństwa i wytrzymałości przy zachowaniu niskiej wagi. Projekt jest rozpisany na kilka lat, a w pierwszej fazie, która została zakończona w czerwcu 2013 roku, udało się zrealizować dwa zadania:
– zmodernizować wydział czyszczenia metali (Pracoviště pro odstraňováníotřepů a okujína kovových dílcích)
– zmodernizować zarządzanie dokumentacją produkcyjną.
SOR EBN 9.5 w nowej stylistyceSOR EBN 9.5 w nowej stylistyceSOR EBN 9.5 w nowej stylistyce
Podstawowe parametry techniczne SOR EBN 9.5
Długość
9790 mm
Szerokość
2525 mm
Wysokość
2920 mm
Rozstaw osi
5740 mm
Zwis
2350 mm
Zwis tylny
1700 mm
Promień skrętu
11000 mm
Miejsca stojące
43
Miejsca siedzące
26+1
Masa własna
9600 kg
Silnik
Cegelec, trakcyjny asynchroniczny
Moc silnika
180 kW max / 120 kW minimum.
Baterie
litowo – jonowe (LiFeYPO4) 2,5 ÷4,25 V/300Ah – 180 szt., Winston Battery
Zasięg
140-160 km