Elektryczny pokaz w Nowym Sączu. MPK w dialogu
17 listopada na sądeckim rynku odbyła się prezentacjaelektrycznego autobusu Solaris Urbino 12 electric. Być może takie właśniepojazdy trafią niebawem do miejskiego przewoźnika. Trwa niskoemisyjny dialogtechniczny., o czym pisaliśmy w InfoBusie TUTAJ
Sądeckie MPK zamierza nabyć kilkadziesiąt nowych pojazdów.Część z nich ma mieć napęd elektryczny. Powody zainteresowania takimi pojazdamisą dwa: po pierwsze miasto Nowy Sącz dąży do radykalnego zmniejszenia emisjispalin i skłonienia kierowców do korzystania z komunikacji miejskiej.
Drugim powodem jest przestawienie części floty autobusówbędących w posiadaniu MPK na napęd niskoemisyjny. To warunek niezbędny przystaraniu się o środki unijne. Przedsiębiorstwo zamierza wystąpić o dotację zMałopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na modernizację taboru, bosamo nie udźwignie kosztów wszystkich kosztów.
-„Nabory do MRPO zostaną ogłoszone najprawdopodobniej wprzyszłym roku. – W tym programie akcenty związane z ekologią i niską emisją sąbardzo mocne ? zaznacza prezes MPK Nowy Sącz, Andrzej Górski.
Najbardziej premiowane będą pojazdy hybrydowe i właśnieelektryczne, jako najbardziej przyjazne dla środowiska. Pojazdy elektryczne niezastąpią diesli zupełnie, pozostaną one nadal podstawą transportu, ale autobusyniskoemisyjne będą znaczącym uzupełnieniem taboru MPK.
Po Ursusie Solaris
– „To już kolejny autobus, który testujemy w Nowym Sączu ?potwierdza Andrzej Górski, prezesMiejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego. – Pierwszy testowany był autobusmarki Ursus, teraz jest to Solaris. Chcemy rozpoznać rynek, produkty, które sąw tej chwili na nim dostępne ? wyjaśnia Andrzej Górski.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Po Nowym Sączu jeździły już dwa elektrobusy – Ursusa i Solarisa.
– „Te autobusy są wkomponowane w obiegi autobusów zasilanycholejem napędowym. Chcemy je sprawdzić w „warunkach bojowych” – mówiprezes Andrzej Górski. – Ich jazda, ich charakterystyka nie może być gorsza wstosunku do autobusów napędzanych olejem napędowym, bo jeśli byłyby gorsze zpunktu widzenia eksploatacji, to ich zakup nie miałby sensu.
-„Pojazdy niskoemisyjneto dla MPK nowe wyzwanie. Sposób zarządzania flotą autobusów zasilanychelektrycznie jest zupełnie inny niż tradycyjnych. Chodzi tu o zasięg baterii,sposób doładowania; jest to zupełnie inne podejście ? wyjaśnia prezes Górski.
Pojazdy elektryczne są droższe w momencie zakupu, ale potemtańsze w eksploatacji. Jedno ładowanie akumulatorów wystarcza na 120kilometrów, co oznacza pół dnia kursowania po trasie. I przede wszystkimpojazdy elektryczne są ciche i czyste. Dostrzega to już wiele nie tylkopolskich, ale przede wszystkim europejskich miast. Nowy Sącz już jest wśródnich.
„