Elektryczny pojedynek w Pile: Citaro vs. Urbino
24 sierpnia miało miejsce otwarcie ofert w pierwszym przetargu MZK Piła na zakup nowych autobusów elektrycznych wraz z niezbędną infrastrukturą ładowania.
Pilskie zamówienie dotyczy dostawy 5 szt.autobusów miejskich o napędzie elektrycznym wraz z infrastrukturą ładowaniapojazdów; stanowiących element rodziny autobusów miejskich o wysokim stopniuunifikacji, jednego producenta (marki), o długości całkowitej od 11 500 mm do12 200 mm. Każdy autobus musi posiadać co najmniej 70 miejsc, z tego conajmniej 20 miejsc siedzących i co najmniej 6 dostępnych z poziomu niskiejpodłogi.
Wszystkie pojazdy mają mieć pantografy, a w ramach odbiorukońcowego każdego autobusu przeprowadzona będzie próba ładowania urządzeńmagazynujących energię elektryczną w autobusie na stanowisku ładowania pantografowegooraz za pośrednictwem złącza plug–in.
Dodatkowo przewoźnik wymaga w zakresie infrastruktury:
-
trzy ładowarki dwustanowiskowe (zajezdniowe) umożliwiającejednoczesne ładowanie 2 autobusów mocą 60kW +/- 2% dla każdego autobusu, lubładowanie 1 autobusu mocą 120 kW +/- 2 %,
-
stację transformatorową SN/NN zasilającą stacje ładowania;
-
stację szybkiego ładowania, wolno stojącą;
-
stacjętransformatorową SN/NN zasilającą stację szybkiego ładowania.
Całość ma być gotowa do 29 kwietnia 2022 r.
Starzy znajomi
24 sierpnia MZK Piła otworzył oferty w postępowaniu iokazało się, że mamy kolejny elektryczny pojedynek na linii Solaris – EvoBusPolska przy budżecie wynoszącym 15.990.000 PLN brutto.
-
Konsorcjum EvoBus Polska z Ekoenergetyką zaproponowało za infrastrukturęładującą i 5 autobusów Mercedes-Benz eCitaro sumę 16 180 352,34 PLN brutto,obejmującą termin dostawy i gwarancję (60 miesięcy) zgodną z SIWZ
-
Z kolei wielkopolski producent zaproponował ładowarki iautobusy elektryczne Urbino 12 Electric w cenie 15 977 700,00 PLN brutto plus termindostawy i gwarancję (60 miesięcy) zgodną z SIWZ.
Teraz komisja przetargowa dokona wyboru najkorzystniejszejoferty, który zostanie dokonany na podstawie trzech kryteriów:
-
Okres gwarancji / Waga: 10.00
-
Cena – Waga: 60.00
-
Właściwości techniczno-eksploatacyjne / Waga: 30.00, gdziedodatkowe punkty można było uzyskać za:
– Szkielet nadwozia: za zaoferowanie szkieletu nadwoziawykonanego ze stali nierdzewnej – odpornej na korozję, zgodnej z PN-EN 10088 -oferta otrzyma 3 pkt. / za zaoferowanie szkieletu nadwozia wykonanego ze stalizabezpieczonej metodą KTL, aluminium lub innego rozwiązania zabezpieczeniaszkieletu nadwozia – oferta otrzyma 2 pkt.
– Dostępność foteli pasażerskich: za zaoferowanie autobusu zdostępem do wszystkich foteli pasażerskich poprzez pokonanie maks.1stopnia/podestu – oferta otrzyma 2 pkt. / Inne rozwiązanie – oferta otrzyma opkt.
– 3-częściową szybę czołowę: za zaoferowanie w oferowanymautobusie 3- częściowej szyby czołowej składającej się z szyby górnej, częścidolnej lewej oraz częścidolnej prawej podzielonych w osi pojazdu – ofertaotrzyma 2 pkt. / za zaoferowanie szyby panoramicznej o zwiększonej odpornościna uszkodzenia mechaniczne – oferta otrzyma 1 pkt. / za zaoferowanie innegorozwiązania – oferta otrzyma O pkt.
– Homologację palności: za zaoferowanie autobusówspełniających wymóg w odniesieniu do palności wnętrza autobusu zgodnie zczęścią I Regulaminu 118 EKG ONZ oferta otrzyma – 1pkt. / za zaoferowanieinnego rozwiązania oferta otrzyma – 0 pkt. Wykonawca potwierdzając spełnienieww. kryterium jest zobowiązany dołączyć do oferty właściwą homologację lubcertyfikat.
– Oświetlenie zewnętrzne: za zaoferowanie pełnego oświetleniazewnętrznego wykonanego w technologii LED oferta otrzyma 2 pkt. / zazaoferowanie oświetlenia zewnętrznego wykonanego w technologii LED plus żarówkioferta otrzyma 1 pkt. / inne rozwiązanie – oferta otrzyma 0 pkt.
– Pulpit kierowcy: zazaoferowanie dotykowego aktywnie konfigurowalnego pulpitu sterowania i wyświetlaczakierowcy 1pkt. / za zaoferowanie innego rozwiązania 0 pkt.
– Zawieszenie osi przedniej: za zaoferowanie zawieszenia osiprzedniej zależnego – oferta otrzyma 1 pkt. / oferta z inną osią przedniąotrzyma 0 pkt.
– Rodzaj baterii trakcyjnych: zaoferowanie baterii wtechnologii LTO (High Power) – 4 pkt. / zaoferowanej innego rodzaju baterii – 0pkt.
– Rodzaj silnika trakcyjnego: autobus wyposażonyw napęd zsilnikami elektrycznymiasynchronicznymi umieszczonymi w osi napędowej – 1 pkt. / inne rozwiązania(silnik centralny) – 0 pkt.
– Szyby boczne (z wyłączeniem części otwieranej okien i drzwi):za zaoferowanie szyb bocznych pojedynczych – oferta otrzyma 1 pkt. / zazaoferowanie szyb bocznych podwójnych – oferta otrzyma 0 pkt.
– Podatność obsługowa poszycia bocznego: wykonanie poszyciabocznego w sposób umożliwiający wymianę jego poszczególnych elementów bezkonieczności jego późniejszego klejenia, zgrzewania lub spawania – ofertaotrzyma 3 pkt. / zaoferowanie innego rozwiązania poszycia bocznego – oferta otrzyma0 pkt.
– System automatycznego otwierania i zamykania drzwi: zaoferowaniesystemu otwierania i zamykania drzwi wyposażonego w funkcję automatycznegozamykania drzwi po ich otwarciu przez pasażerów wraz z systemem detekcjiobecności pasażerów w kontrolowanej strefie drzwi. Funkcja uruchamiana przezkierowcę osobnym przyciskiem, może być aktywna wyłącznie przy aktywnym układzieotwierania drzwi przez pasażerów – 1 pkt. / zaoferowanie innego rozwiązania – 0pkt.
– Zużycie energii elektrycznej na 100 km wg SORT-2: zawskazanie w ofercie zużycie energii elektrycznej zgodnie z procedurą SORT-2 dlaoferowanego autobusu elektrycznego (wymagana jest zgodność z oferowanymautobusem elektrycznym w zakresie zastosowanego napędu) w kWh na 100 kmprzebiegu autobusu, z dokładnością do jednego miejsca po przecinku. Zamawiającyoceni najniższe zużycie energii spośród zaoferowanych za 5 pkt.
– System gaszenia pojazdu: zaoferowani e systemu gaszeniapojazdu wraz z pakietem szybkiej reakcji serwisowej do 48 godzin z wyłączeniemdni ustawowo wolnych od pracy i15-letnim okresem gwarancji – 2 pkt. / zaoferowanieinnego systemu gaszenia – 0 pkt.
– Ogrzewanie / klimatyzacja:zaoferowanie klimatyzacji pracującej na czynniku chłodniczym C02 z możliwościąpracy jako dodatkowa pompa ciepła -1pkt. / zaoferowanie innego systemu – 0 pkt.
Podsumowując
Biorąc pod uwagę te wszystkie kryteria wydaje się, że to Solarisjest najbliżej elektrycznego zwycięstwa w Pile, natomiast różnica cenowa doMercedesa jest coraz mniejsza.
Dodajmy na koniec, że pierwsze elektryczne zamówienie MZKPiła to efekt podpisanej w dniu 30stycznia umowy z Centrum Unijnych Projektów Transportowych o dofinansowanieprojektu „Zakup nowych autobusów elektrycznych wraz z niezbędnąinfrastrukturą ładowania”. Przypomnijmy, że Piła była jednym z 13beneficjentów w Polsce, a drugim miastem w Wielkopolsce (obok Poznania), któreotrzymało wsparcie CUPT w ramach specjalnego konkursu projektów. Całkowitawartość projektu to 16.113.000,00 zł, a wartość dofinansowania z UE – 11.130.750,00zł (85%).
Generalnie MZK Piła doskonale mówiąc wie, jak korzystać zunijnych funduszy, czego dowodzą ostatnie, taborowe zakupy. W zeszłym rokuprzewoźnik zamówił:
-
sześć autobusów Solaris Urbino 12 z silnikiem diesla – oczym pisaliśmy TUTAJ – za sumę 6 856 020,00 PLN brutto, co daje jednostkowącenę Urbino 12 w wysokości 929 000 PLN netto. Z gwarancją całopojazdową na 42miesiące. Pojazdy te od czerwca już kursują po ulicach Piły. Ten zakup zostałzrealizowany w ramach projektu „Rozwój miejskiego zbiorowego transportuniskoemisyjnego wraz z systemem zarządzania komunikacją miejską w Pile”;
-
siedem autobusów hybrydowych Solaris Urbino 12 Hybrid – oczym pisaliśmy TUTAJ – i które pojawią się w wielkopolskim mieście pod koniecwakacji. To elementem unijnego projektu „małe centrum przesiadkowe”przy ulicach 1 Maja i Śródmiejskiej. Piła czeka też na dostarczenieinteligentnych wiat przystankowych z podgrzewanymi siedzeniami zasilanymifotowoltaiką.
To plus nowe elektrobusy przyniesie razem lepszą komunikację wPile. I to już za moment.
„