Elektryczny pojedynek Busnex vs. Solaris w Złotoryi. Na dwa autobusy

infobus
21.12.2023 12:01

21 grudnia Złotoryja otworzyła oferty w powtórzony przetarg na dostawę dwóch autobusów elektrycznych wraz z infrastrukturą towarzyszącą.

Zamówienie ma być realizowane w całości przez jednego wykonawcę i obejmuje dwa typy autobusów – MIDI i MAXI. O ogłoszeniu tego postępowania pisaliśmy w InfoBusie tutaj. Jest to już drugie podejście miasta na zakup nowych autobusów elektrycznych. Za pierwszym razem zamawiający nie potrzymał ofert. Tym razem zgłosiło się dwóch chętnych – Busnex Poland i Solaris Bus & Coach.

KRYTERIA OCENY OFERT

Największym mankamentem pierwszego przetargu były wymagania w zakresie podstawowych wymiarów autobusu MIDI. Chodzi przede wszystkim o jego wysokość, która miała wynieść maksymalnie 3,0 m. Naszym zdaniem, nie było możliwe spełnienie tego wymogu przez żadnego z producentów elektrobusów z tej kategorii. Zamawiający jednak stał twardo na swoim stanowisku skończyło się … anulowaniem przetargu. Potem miasto zmieniło swój kurs. Postulaty wykonawców zawarte w zapytaniach z poprzedniego przetargu zostały w dużej części uwzględnione w SWZ aktualnego postępowania.

Z treści zapytań złożonych w pierwszym przetargu wiemy, że zainteresowanych zamówieniem było co najmniej dwóch wykonawców. I to się dzisiaj potwierdziło. Zanim jednak przejdziemy do złożonych dzisiaj ofert, przypomnijmy, że najważniejsza w tym przetargu była cena i gwarancja. Oferent w kategorii „parametry techniczno-użytkowe” mógł najwięcej zebrać punktów za:

  • gwarancję całopojazdową – 72 miesiące – 50 pkt,
  • gwarancję na ładowarki – 72 miesiące – 50 pkt.

21 grudnia do dolnośląskiego miasta zgłosiły się dwie firmy

  • Busnex Poland Sp. z o.o. z ceną 5.226.270,00 PLN brutto
  • Solaris Bus & Coach z ceną 5.608.800,00

Z kolei zamawiający poinformował, że na realizację zamówienia zamierza przeznaczyć kwotę 5.436.600,00 PLN brutto. To oznacza, że przedstawiciel Yutonga w Polsce zmieścił się w budżecie, a z racji standardowo długiej gwarancji oferowanej przez Busnex można warszawską firmę już uznać za złotoryjskiego zwycięzcę.

Generalnie Złotoryja będzie oceniać teraz wykonawców z uwzględnieniem dwóch kryteriów:

  • ceny (60%)
  • parametrów techniczno-użytkowych (40%).
Elektryczny pojedynek Busnex vs. Solaris w Złotoryi. Na dwa autobusy
Elektryczny pojedynek Busnex vs. Solaris w Złotoryi. Na dwa autobusy

AUTOBUSY ELEKTRYCZNE DLA ZŁOTORYI

Dwa zamawiane autobusy elektryczne mają mieć długość odpowiednio – od 8 do 9,3 m (MIDI) oraz od 10 do 12 m (MIDI/MAXI). Ich wysokość nie może przekroczyć 3,5 m. Krótszy elektrobus ma mieć możliwość przewozu co najmniej 52 pasażerów, zaś jego dłuższy odpowiednik – 67 pasażerów. Wymagany układ drzwi w obu pojazdach to 1-2-0. Oba autobusy mają być niskopodłogowe – to znaczy, że co najmniej 30% powierzchni dostępnej dla pasażerów stojących stanowić będzie powierzchnia bez stopni. Dodatkowo, z niskiej podłogi ma być zapewniony dostęp do co najmniej jednych drzwi głównych. Autobusy mają być poruszane napędem elektrycznym, o sprawdzonej konstrukcji, o mocy odpowiednio minimum 120 kW (MIDI) i 160 kW (MIDI/MAXI). Autobusy będą wyposażone w baterie o pojemności nominalnej min. 220 kWh (MIDI) oraz 449 kWh (MIDI/MAXI). Ilość zmagazynowanej energii w pojeździe powinna umożliwić przejechanie autobusu (w pełni obciążonego) przy zasilaniu elektrycznym w warunkach SORT-2 co najmniej 220 km. Baterie mają być ładowane poprzez wtyczkę plug-in

 Kabina kierowcy będzie w obu pojazdach wydzielona typu zamkniętego lub półzamkniętego, klimatyzowana, wyposażona w okienko do sprzedaży biletów oraz otwory w szybie drzwi ułatwiające komunikację głosową z pasażerem. Wewnątrz autobusów znajdziemy aż 8 gniazd USB. Autobusy będą wyposażone w tablice elektroniczne, wykonane w oparciu o diody wysokiej jaskrawości, w kolorze białym. Wewnątrz pojazdów znajdzie się wyświetlacz podsufitowy, przeznaczony do emisji reklam, który powinien umożliwiać prezentowanie zdjęć, plansz i filmów reklamowych. Takie autobusy do tej pory operowały w Złotoryi

Na koniec dajmy, że przetarg na autobusy elektryczne dla Złotoryi można śledzić na stronie: https://platformazakupowa.pl/transakcja/843162