Elektryczny Crafter szansą na rozwój elektromobilności?
Podczas tegorocznej Wystawy Samochodów Użytkowych (IAA) wHanowerze marka Volkswagen zaprezentowała studyjnego e-Craftera. Model ten już wkrótceznajdzie się w produkcji. W nowej fabryce we Wrześni.
Podczas tegorocznej Wystawy Samochodów Użytkowych (IAA) wHanowerze marka Volkswagen Samochody Użytkowe prezentuje studyjnego e-Craftera? samochód dostawczy nieemitujący szkodliwych substancji, a tym samymszczególnie nadający się do zastosowania w miastach.
Już w pierwszych założeniach konstrukcyjnych nowego Crafteraprzewidywano wykorzystanie, jako jednej z wersji, napędu elektrycznego. PrezesZarządu marki Volkswagen Samochody Użytkowe, dr Eckhard Scholz zwraca uwagę, żemodel ten już wkrótce znajdzie się w produkcji: „już w roku 2017 pierwszee-Craftery trafią do klientów”.
Charakter nowego, bezemisyjnego Craftera nie zmienił się zpowodu zastosowania napędu elektrycznego. Studyjny model, tak jak i seryjny,odznacza się dużą wytrzymałością i zapewnia bardzo dużą ładowność. Przedziałładunkowy ma pojemność aż 11,3 m3, a jego maksymalna wysokość to 1.961 mm,odległość między nadkolami wynosi 1.380 mm, a maksymalna długość ? 4.855 mm.Oznacza to, że wymiary przestrzeni ładunkowej e-Craftera są takie same, jakwersji z silnikami spalinowymi.
Dzięki elektrycznej jednostce napędowej o mocy 100 kWstudyjny e-Crafter, którego dopuszczalna masa całkowita wynosi 4,25 tony,rozpędza się do dopuszczalnej prędkości maksymalnej wynoszącej 80 km/h. Dziękitemu równie dobrze sprawdzi się on na miejskich obwodnicach, jak i napozamiejskich drogach. Ponieważ silnik e-Craftera prawie natychmiast pouruchomieniu uzyskuje maksymalny moment obrotowy o wartości 290 Nm, samochódcharakteryzuje się dobrymi osiągami, które są bardzo przydatne podczascodziennych zadań, i to nawet gdy auto przewozi ładunek o maksymalnej masie1.709 kg.
Zestaw akumulatorów studyjnego auta, które w Hanowerze jestpokazywane po raz pierwszy, składa się z 312 ogniw o łącznej pojemności 43kilowatogodzin. Akumulatory umieszczono pod podłogą – dzięki temu niezmniejszyła się pojemność przedziału ładunkowego. Akumulatory umożliwiająe-Crafterowi pokonanie, zależnie od wersji auta, ponad 200 km. W zależności odnatężenia prądu (czyli rodzaju stacji ładującej) akumulatory można naładować w80 procentach w czasie zaledwie 45 minut. W konstrukcji e-Craftera przewidzianozastosowanie akumulatorów jakie pojawią się w przyszłości. Dzięki nim autobędzie mogło uzyskać zasięg nawet 400. To bardzo interesująca perspektywa dlawielu branż, także tych wykorzystujących auta do transportu poza miastami.
Studyjny e-Crafter od wersji z silnikami Diesla różni sięspecjalnym lakierem metalicznym w kolorze „Reef Blue”, którym są pokryte takżezderzaki i osłony boków nadwozia oraz niebieską listwą na osłonie chłodnicy.Poza tym poruszającego się bezgłośnie Craftera można poznać z przodu dziękiświatłom dziennym LED w formie litery C, która jest charakterystycznymwyróżnikiem elektrycznych samochodów Volkswagena.
W kabinie kierowcy, zamiast obrotomierza znajduje się tzw.”powermeter”; od wnętrz aut z silnikami wysokoprężnymi, kabina e-Craftera różnisię też kierownicą pokrytą skórą z niebieskim dekoracyjnym szwem oraz fotelamiw kolorze tytanowej czerni, z niebieskimi aplikacjami.
Przedział ładunkowy zaprojektowano uwzględniając obecne iprzyszłe potrzeby branży kurierskiej. Takie elementy jak podłoga z systemProSafe umożliwiającym bezpieczne mocowanie ładunku, urządzenie Flex-Rack czysystem półek „Globelyst” dostarcza specjalistyczna firma Sortimo.
Model studyjny zaprezentowany podczas wystawy IAA był dodatkowowyposażony w stację serwisową, w której można przechowywać i ładować zapasoweakumulatory do specjalnych elektrycznych rowerów typu Cargo.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Dane techniczne studyjnego modelu e-Crafter (IAA 2016):
-
silnik:elektryczny
-
moc: 100 kW
-
moment obrotowy:290 Nm
-
Akumulator:litowo-jonowy (26 x 12 ogniw)
-
43 kWh
-
384 V
-
czas ładowania: 45minut (ze stacji 40 kW DC)
-
dopuszczalna masacałkowita: 4.250 kg
-
prędkośćmaksymalna: 80 km/h
-
zasięg: 208 km
-
masa własna (EU):2.541 kg
-
dopuszczalnaładowność: 1.709 kg
-
pojemnośćprzedziału ładunkowego: 11,3 m3
„