Elektryczny Crafter debiutuje w Polsce
Od stycznia, w ramach projektu „Misja Zerowa Emisja”, towary do klientów sklepów IKEA i H&M dostarczane są w 100% elektrycznym e-Crafterem. Czekamy teraz na wersję pasażerską.
Pilotażowy projekt „Misja Zerowa Emisja” i debiut e-Crafteraw Polsce oznacza początek ofensywy w dziedzinie aut elektrycznych markiVolkswagen Samochody Użytkowe, która będzie uzupełniała paletę o kolejne modeleczęściowo lub całkowicie elektryczne.
Pierwszy e-Crafter został stworzony dla tych firm, któredziałają w centrach miast, dostarczając towar do końcowego odbiorcy, czyli firmkurierskich i logistycznych, dla zakładów rzemieślniczych, właścicieli sklepów,dostawców energii czy przedsiębiorstw taksówkarskich i świadczących innegorodzaju usługi przewozowe. Zasięg e-Craftera wynosi 173 km (mierzony wg normyNEDC), a jego prędkość maksymalną celowo ograniczono do 90 km/h – odpowiada torzeczywistym codziennym potrzebom firm działających w miastach. Teraz czekamyna awersję pasażerską.
-„Jednym z celów marki Volkswagen Samochody Użytkowe jestwyznaczenie kierunków nowoczesnej logistyki miejskiej. Koncentrujemy się naprzyszłych obszarach mobilności. Mając na uwadze kwestie środowiskowe i nowepotrzeby klientów uzupełniamy gamę modelową o pojazdy elektryczne. Pierwszymelektrycznym, samochodem dostawczym w ofercie jest e-Crafter, produkowany wPolsce. W przyszłym roku pojawi się także elektryczny Volkswagen Caddy iTransporter. Wszystkie wymienione modele są odpowiedzią na pojawiające się nowezapotrzebowanie. Cieszymy się, że możemy wziąć udział w badaniu i zweryfikowaćzałożenia, które przyświecały nam przy tworzeniu tego samochodu” – mówi PatrykGrzeczka z Volkswagen Samochody Użytkowe.
Elektryczne serce
W przedniej części e-Craftera znajduje się elektrycznysilnik synchroniczny, którego maksymalna moc wynosi 100 kW (136 KM), amaksymalny moment obrotowy – 290 Nm. Moment obrotowy jest przenoszony na kołaprzedniej osi za pomocą 1-biegowej przekładni skonstruowanej do samochodówużytkowych. Silnik, przekładnia oraz mechanizm różnicowy tworzą jeden niedużymoduł; jest on wytwarzany w zakładach produkcji komponentów w Kassel. Pozostałeelementy techniczne układu napędowego to jednostka sterująca silnikiem orazwysokowydajna elektronika. Ta ostatnia steruje przepływem energii międzysilnikiem elektrycznym a akumulatorem. Prąd stały (DC) zmagazynowany wlitowo-jonowym akumulatorze dzięki elektronice jest zamieniany w prąd zmienny(AC). Przetwornik DC/AC wytwarza napięcie o wartości 12V na potrzeby pokładowejsieci elektrycznej.
Na stacji ładowania prądem stałym o mocy 40 kW, wyposażonejw złącze CCS, akumulator e-Craftera (o pojemności energetycznej 35,8 kWh) możnazasilić energią elektryczną do 80 procent jego pojemności w zaledwie 45 minut.CCS to skrót od podlegającego światowej standaryzacji Combined Charging System– systemu zasilania prądem stałym, w który e-Crafter jest wyposażony seryjnie.Jeśli korzysta się ze stacji Wallbox AC dostarczającej prąd zmienny 7,2 kW,akumulator zostanie napełniony w stu procentach w czasie 5 godzin i 20 minut.
Nowa generacja
Nowy e-Crafter został stworzony w oparciu o Craftera drugiejgeneracji, który na rynku pojawił się w 2017 roku. e-Crafter ma najnowocześniejszesystemy służące bezpieczeństwu, komfortowi oraz multimedialne. Seryjnie wwyposażeniu znajdują się:
-
Park Pilot wspomagający parkowanie i zawierającyfunkcję ochrony nadwozia (dzięki 16 czujnikom rozmieszczonym w różnychmiejscach karoserii zmniejsza ryzyko uszkodzenia nadwozia lub innych autpodczas manewrowania),
-
wielofunkcyjna kamera (z przodu) oraz kamera z tyłu.
Ponadto jako pierwszy samochód użytkowy w swojej klasie Crafter jest wyposażonyseryjnie w automatyczny hamulec aktywujący się po kolizji (daje możliwośćuniknięcia po wypadku kolejnych zderzeń). Poza tym w standardzie znajdują sięsystem zapobiegający skutkom podmuchów bocznego wiatru, a także LED-owereflektory (świateł drogowych, mijania i do jazdy dziennej), automatyczna klimatyzacja(Climatronic), system podgrzewania foteli, pompa ciepła i ogrzewana przedniaszyba, komfortowe fotele oraz system nawigacyjny „Discover Media” z”App-Connect” (umożliwia korzystanie z aplikacji zainstalowanych nasmartfonie), system obsługi radia przy pomocy komend głosowych, a takżeinterfejs telefonu komórkowego. W ramach wyposażenia dodatkowego, zapośrednictwem „Car-Net Guide & Inform”, można korzystać z mobilnych usługinternetowych.
Projekt badawczy
Udział w projekcie Misja Zerowa Emisja bierze Polskie StowarzyszeniePaliwa Alternatywnych (PSPA) i Przemysłowy Instytut Motoryzacji (PIMOT), który opracowałymetodologię badania i zajmą się agregacją i analizą danych. Urządzeniapomiarowe dostarczyła firma Alphabet, a firma GARO – ładowarki. Wsparcietechnologiczne zapewnia koncern energetyczny Engie.
Polski rodowód
18 października 2018 r. z linii produkcyjnej zakładu w Białężycach koło Wrześni zjechał 100 000 Volkswagen Crafter. Wśród dotychczas wyprodukowanych pojazdów było:
-
88 376 modeli Volkswagen Crafter
-
11 624 modeli MAN TGE.
Od 2016 roku zakład we Wrześni jest jedyną fabryką na świecie, w której od podstaw powstaje Volkswagen Crafter. Zakład pracuje na trzy zmiany, stan zatrudnienia wynosi obecnie ponad 3400 osób, a dzienna produkcja to 420 pojazdów. Wraz z uruchomieniem trzeciej zmiany produkcyjnej we wrześniu tego roku zakład osiągnął pełne moce produkcyjne. Fabryka tym samym zakończyła proces całkowitego rozruchu, a jej zdolności produkcyjne wynoszą obecnie 100 000 samochodów rocznie.
Produkowane we wrzesińskiej fabryce samochody występują w 50 różnych wariantach zabudów:
-
w trzech wersjach długości: 5 986, 6 836 lub 7 391 mm
-
w trzech wysokościach: 2 355, 2 590 i 2 798 mm
-
w wersji dostawczej (furgon) oraz kombi
-
z pojedynczą lub podwójną kabiną na ramie
-
z silnikiem wysokoprężnym: 2,0 TDI o mocy 102, 140 lub 177 KM
-
z możliwością specjalnej zabudowy.
„