Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Elektryczny autobusy VDL coraz bliżej Polski. Lipsk!

infobus
11.05.2020 13:00

Niemiecka firma Leipziger Verkehrsbetriebe zamówiła swoje pierwsze autobusy elektryczne i to od holenderskiego producenta VDL Bus & Coach.

Dwunastometrowe pojazdy typu Citeas SLF-120 Electric plus infrastruktura do ich ładowania powinny zostać dostarczone do miasta już pod koniec tego roku.

Elektryczny przetarg

Firma transportowa w Lipsku zamówiła swoje pierwsze autobusy elektryczne w ramach publicznego przetargu. Jak na debiut to liczba zamówionych pojazdów imponuje. To łącznie aż 21 autobusów klasy MAXI.

-„Już w 2018 r. rada nadzorcza LVB podjęła decyzję – na podstawie studium wykonalności, że zacznie stopniowo kupować autobusy elektryczne. Teraz mamy pierwszy ważny etap, dzięki czemu możemy aktywnie przyczyniać się do realizacji celów środowiskowych Lipska „- powiedział Ronald Juhrs, dyrektor zarządzający ds. technologii i operacji w firmie transportowej w Lipsku.

Nowe autobusy elektryczne zostaną dostarczone pod koniec tego roku. Pojawią się na liniach 74, 76 i 89, które będą obsługiwane wyłącznie elektrycznym taborem.

Klasa MEGA w drodze

To nie koniec. Lipsk już myśli o zakupie kolejnych elektrobusów. Tym razem przegubowych. Miałyby one wejść do obsługi trasy nr 60. Przetarg na MEGA elektrobusy zaplanowany jest ten rok z dostawą do 2022 r. Projekt ten jest finansowany przez Federalne Ministerstwo Środowiska, Ochrony Przyrody i Bezpieczeństwa Jądrowego oraz ze środków lokalnych.

Warto zauważyć, że zdaniem LVB obecna technologia i sytuacja rynkowa nie pozwalają jeszcze całkowicie zrezygnować z napędów Diesla. Dlatego przewoźnik (ze wspraciem związkowych funduszy Saksonii) kupi w tym roku także 50 autobusów z silnikami spalinowymi za łączne sumę 4,3 mln euro, w tym:

  • 16 autobusów przegubowych klasy MEGA

  • 34 autobusów standardowych klasy MAXI

Lipski standard

21 VDL Citeas SLF-120 Electric dla Lipska będą miały 12 metrów długości, akumulator o pojemności 216 kWh i układ drzwi 2-2-2. Pojazdy będą ładowane za pomocą pantografu w ciągu dnia. W nocy przewidziano wolne ładowanie w zajezdni.

Zdaniem VDL Bus & Coach, dzięki ponad 50 milionom kilometrów elektrycznych na dobę oraz dostarczeniu 670 elektrobusów Citea Electric, to holenderska firma jest liderem elektromobilności w Europie. W samym Niemczech Holendrzy dostarczyli już w sumie 38 e-pojazdów do 5 niemieckich miastach. Pokonały już one ponad 2,5 miliona elektrycznych kilometrów.