Elektryczne Ursusy już w Szczecinku
W ramach kontraktu 10 elektrobusów Ursus CS2 12LFE zostało dostarczonych do Szczecinka. Pojazdy mają nową malaturę, która tylko za sprawą jednego koloru nawiązuje do dotychczasowej malatury spółki Komunikacja Miejska.
Standardowo zacznijmy od historii. Pod koniec listopada 2017 r. szczeciniecka KM podpisała umowę z Ursusem na dostawę 10 elektrobusów klasy MAXI. Kontrakt opiewał na 23 279 718 PLN brutto. Dało to cenę jednostkową za standardową wersję elektrycznego City Smile'a z pakietem ładowarek w wysokości 1 892 660 PLN netto. Zgodnie z warunkami umowy elektryczne Ursusy miały trafić do Szczecinka do końca sierpnia.
Jednak i ten kontrakt lubelskiego producenta złapał opóźnienie. Producent jednak deklaruje na swoim profilu na Facebook'u, że dziesięć elektrycznych City Smile 12LFE jest już u klienta.
Zastosowane pakiety baterii pozwalają osiągnąć zasięg od 120 do 150 km na jednym ładowaniu. Całym napędem sterują urządzenia kanadyjskiej firmy TM4. Sercem napędu jest silnik synchroniczny o mocy 160 kW.
Każdy bateryjny Ursus umożliwia podróż 73 osobo, w tym 27 na miejscach siedzących. Producent zastosował fotele Ster New City. 13 foteli jest dostępnych z niskiej podłogi. Dostęp na pokład jest zapewniony przez dwa wejścia w układzie 2-2-0. Ursus zastosował rozwiązania firm Rawag i BODE.
Nowością są kokpity dla prowadzących. W tych modelach po raz pierwszy Ursus zastosował nowoczesne deski rozdzielcze z LED-owymi wyświetlaczami. Dosyć interesująco prezentuje się także kabina kierowcy.
Przechodzimy do SIP-u. Producent z Lublina zastosował urządzenia bydgoskiego SiMS-a. Na zewnątrz zastosowano więc trzy tablice diodowe (przednia 200 x 24 pkt, bok 160 x 24 pkt, tył prawdopodobnie 40 x 24 pkt). W środku znajdujemy aż dwie tablice. Za kabiną kierowcy mamy LCD 23″. Natomiast naprzeciw drugich drzwi mamy monitor 38″, czyli nic innego jak „e-korale”. Na nich będzie prezentowana informacja liniowa. Nie mogło oczywiście zabraknąć głosowych zapowiedzi przystanków i GPS. Całością steruje autokomputer SIL z dotykowym interfejsem.
Podsumowując- Ursusy dla Szczecinka prezentują się ciekawie. Nowy pomysł na malowanie nadwozia, nowy koncept kabiny i standardowe rozwiązania w zakresie napędu. Mimo opóźnienia Ursus się postarał. Przynajmniej jeżeli chodzi o pierwsze wrażenie.
„