Elektryczne Toyoty w sieci komunikacji miejskiej
Rusza najbardziej innowacyjny na świecie system komunikacji w mieście, integrujący tradycyjną sieć transportu miejskiego z nowoczesnym systemem car-sharingu, obsługiwanego przez futurystyczne Toyoty i-ROAD. Uruchomienie nowatorskiego systemu car-sharingu w Grenoble jest pierwszym krokiem w kierunku upowszechnienia pojazdów elektrycznych w tradycyjnej sieci komunikacji miejskiej. Trzyletni program testowy w Grenoble został uruchomiony dzięki ścisłej współpracy pięciu instytucji: Urzędu Miasta Grenoble, władz regionu, francuskiej firmy energetycznej EDF i jej filii lokalnej Sodetrel, Toyoty, oraz Citélib, czyli operatora sieci car-sharingu. Po Grenoble będzie poruszało się 35 trójkołowych Toyot i-ROAD, oraz 35 czterokołowych pojazdów Toyota Auto Body COMS. Wszystkie 70 samochodów wykorzystuje wyłącznie napęd elektryczny. W mieście powstało 27 stacji ładowania pojazdów, obsługiwanych przez firmę Sodetrel;W związku z projektem, w Grenoble dostępnych będzie łącznie 120 gniazdek do ładowania pojazdów elektrycznych, a do sieci komunikacyjnej miasta dołączy ponadto 41 samochodów typu Plug-in. Mieszkańcom Grenoble zostanie zaoferowana taryfa „3, 2 i 1 Euro”za odpowiednio pierwszy, drugi i trzeci kwadrans użytkowania pojazdu. Dla posiadaczy abonamentu rocznego taryfa zostanie obniżona do 2 Euro za pierwszy kwadrans i 1 Euro za kolejne. Program Citélib by Ha:mo zostanie uruchomiony 1 października 2014 roku.
W ramach programu, Toyota nie tylko dostarcza 70 samochodów elektrycznych, ale jest także odpowiedzialna za system zarządzania car-sharingiem, noszącym nazwę Ha:mo (od Harmonious Mobility). Firma ma już doświadczenia w tej dziedzinie –podobne rozwiązanie funkcjonuje już w Toyota City w Japonii. Według strategii koncernu, samochody elektryczne są kluczowym ogniwem modelu niskoemisyjnego transportu przyszłości, w którym okazują się bezkonkurencyjne na krótkich dystansach miejskich. Samochody hybrydowe, hybrydowe plug-in, oraz napędzane ogniwami paliwowymi, według tej wizji sprawdzają się na dłuższych odcinkach. „Projekt Citélib by Ha:mo okazał się sukcesem, ponieważ wszyscy partnerzy biorący w nim udział, od początku mieli ten sam wspólny cel –wszyscy chcieliśmy stworzyć nowoczesny model transportu miejskiego. Dla Toyoty będzie to jeden z najważniejszych obszarów rozwoju w nadchodzących latach”–powiedział Takeshi Uchiyamada, Chairman Toyota Motor Corporation. I kilka faktów:
Każda osoba powyżej 18 roku życia posiadająca ważne prawo jazdy;
Użytkownicy muszą wcześniej zarejestrować się w programie Citélib online (www.citelib.com), lub w jednym z trzech punktów stacjonarnych w Grenoble;
Gdzie są zlokalizowane stacje ładowania pojazdów?
Stacje są rozmieszczone w Grenoble, Fontaine, Gières, St Martin D’Hères, Seyssinet-Pariset, et La Tronche, w bliskim sąsiedztwie przystanków autobusowych i tramwajowych;
Każda ze stacji ma co najmniej cztery miejsca dla pojazdów i-ROAD i COMS;
W niektórych stacjach przewidziano także dodatkowe miejsca do ładowania pozostałych samochodów elektrycznych lub hybrydowych plug-in, poruszających się po mieście.
Jak rezerwuje się samochód?
Po zarejestrowaniu w programie należy pobrać aplikację mobilną na smartfon, tablet, lub komputer (nazwa aplikacji: „Citélib by Ha:mo”);Aplikacja informuje, w której ze stacji ładowania znajdują się wolne pojazdy z odpowiednim poziomem naładowania akumulatorów;Po zwrocie pojazdu na stację rozpoczyna się ładowanie akumulatorów.
Jakie są koszty wypożyczenia pojazdu?
Program jest skonstruowany tak, by preferować krótkotrwałe okresy wypożyczenia pojazdu. Użytkownicy posiadający roczny abonament korzystają z taryfy ulgowej:
Program Citélib by Ha:mo zostanie udostępniony użytkownikom 1 października 2014 roku, na okres trzech lat. W tym czasie partnerzy projektu będą zbierali doświadczenia i wiedzę o sposobach wykorzystywania pojazdów i kwestiach technicznych, dokonując istotnego postępu w rozwoju nowoczesnych modeli transportu miejskiego.
Czas wypożyczeniaPełna taryfaTaryfa ulgowa (dla posiadaczy abonamentu rocznego)
Do 15 minut3 euro/ 2 euro
Od 15 do 30 minut+ 2 euro (razem = 5 euro)+ 1 euro (razem = 3 euro)
Od 30 do 45 minut+ 1 euro (razem = 6 euro)+ 1 euro (razem = 4 euro)
Od 45 do 60 minut+ 1 euro (razem = 7 euro)+ 1 euro (razem = 5 euro)
2 godziny11 euro9 euro
4 godziny19 euro17 eur