Elektryczne Solarisy i Yutongi za drogie dla Kętrzyna. Jest drugie podejście
18 lutego Gnina Kętrzyn poinformowała o unieważnieniu przetargu na zakup czterech nowych autobusów elektrycznych i dwóch stacji ładowania.
W tym postępowaniu producenci mogli zaproponować zarówno pojazdy klasy MIDI, jak i MAXI oraz zarówno konstrukcje niskowejściowe, jaki i niskopodłogowe. Mimo to dwie złożone miastu oferty okazały się być za drogie. Dlatego to zamówienie zostało unieważnione, a 23 lutego ruszył drugi przetarg.
PIERWSZE PODEJŚCIE
4 lutego Kętrzyn otrzymał dwie elektryczne oferty w postepowaniu na zakup 4 szt. elektrobusów i stacji wolnego ładowania. Pochodziły one od:
- Busnex z ceną 9.338.160,00 PLN brutto / 7.592.000 PLN netto, co daje jednostkowy koszt modelu E10 (plus ładowarka) na poziomie 1.898.000 PLN netto;
- Solaris Bus & Coach z ceną 11.611.200 PLN brutto / 9.440.000 PLN netto, co daje jednostkowy koszt modelu Urbino 12 electric (plus ładowarka) na poziomie 2.360.00 PLN netto.
Obie oferty przekroczyły kętrzyński budżet (7.822.258,80 PLN brutto) i to znacząco. Do tańszej oferty Busnex zabrakło nieco ponad 1,5 mln zł. Natomiast warto podkreślić, że w tej cenie przedstawiciel Yutonga zaproponował ponad 8-letnią gwarancję. Naszym zdaniem miastu ciężko będzie znaleźć równie atrakcyjną propozycję, ale nie uprzedzajmy faktów. Zobaczymy.
Jak czytamy w uzasadnieniu unieważnienia - „Zamawiający podejmując decyzję o braku możliwości zwiększenia kwoty, którą zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia do ceny najkorzystniejszej oferty brał pod uwagę celowość i efektywność gospodarowania środkami publicznymi.”
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Drugie podejście
23 lutego Kętrzyn ponowił przetarg na dostawę 4 autobusów z napędem elektrycznym i 2 stacji ładowania w ramach projektu pn.”Niskoemisyjna komunikacja miejska w Kętrzynie”
Cały czas gmina szuka autobusów o długości całkowitej od 8,5 do 13 metrów; szer. od 2,4m do 2,6m; wysokości całkowita do 3,4m; przeznaczonych do wykonywania regularnych przewozów w publicznej komunikacji miejskiej.
Wpisany w nowe zamówienie termin realizacji zamówienia to … 8 dni, co stanowi oczywisty błąd. Pewnie chodzi o miesiące. Z kolei termin składania ofert wyznaczono na 22 marca.
KĘTRZYŃSKIE AUTOBUSY
Elektryki dla Kętrzyna mogą być klasy MIDI albo MAXI, bowiem zamawiający dopuszcza pojazdy o długości od 8,5 m do 13,0 m. Ich wysokość nie może przekroczyć 3,4 m. Przepływ pasażerów ma odbywać się przez minimum dwoje drzwi, w tym jedne o szerokości 120 cm. Mają być to pojazdy niskopodłogowe lub niskowejściowe, tzn. że dopuszczalny jest podest ze stopniami za II drzwiami. Wysokość od podłoża do wejścia autobusu może wynosić max 340 mm, bez stopni wejściowych we wszystkich drzwiach. Pojazdy będą napędzane przez silnik lub silniki elektryczne umieszczone centralnie lub z tyłu. W układzie napędowym musi być zastosowany system odzyskiwania energii z hamowania i redukcji prędkości jazdy. Akumulatory powinny pozwolić na wykonanie trasy o długości minimum 250 km na jednym ładowaniu – w warunkach przy maksymalnym wykorzystaniu urządzeń grzewczych zimą oraz klimatyzacji latem oraz przy pełnym obciążeniu. Ładowanie akumulatorów ma odbywać się w systemie plug-in z wtyczką za pomocą zewnętrznej stacji ładowania.
Pojazdy będą wyposażone w niezależny układ klimatyzacyjny przestrzeni pasażerskiej oraz kabiny kierowcy. Pasażerowie pojadą na siedzeniach odpornych na akty wandalizmu, o dużych walorach estetycznych, odpornych na ścieranie i zabrudzenie.
Kabina kierowca ma być zamknięta. Znajdzie się tam m.in. fotel kierowcy podgrzewany, z zawieszeniem pneumatycznym, z wielopołożeniową możliwością regulacji siedziska, oparcia i podłokietnika, a także radio i gniazdo USB. Gniazda USB będą dostępne również dla pasażerów. System informacji pasażerskiej stanowić mają tablice kierunkowe zewnętrzne w kolorze białym. Wewnątrz zaś zostaną umieszczone dwa ekrany podsufitowe LCD lub LED. Powyższe uzupełni monitor o przekroju 30 cali, zamontowany na bocznej ścianie autobusu nad miejscem dla wózka inwalidzkiego.