Elektryczne przegubowce VDL dla Kolonii
Firma VDL Bus &Coach rozpoczęła właśnie budowę swojego pierwszego elektrycznego autobusu przegubowego dla KVB Kolonia. Łącznie holenderski producent ma dostarczyć do Niemiec osiem tego typu pojazdów i to w specjalnej wersji stylistycznej dedykowanej systemom BRT. Jej podstawowe zadanie to nadać pojazdowi maksymalnie futurystycznych wygląd. Ten cel konstruktorzy VDL zamierzają osiągnąć poprzez bardziej pochyloną ścianę przednią i charakterystyczne zakończenie ściany tylnej. Tablice kierunkowe mają być zintegrowane zarówno z przednią szybą, jak i bocznymi i tylną. Drzwi wejściowe zostaną poszerzone, aby ułatwić wsiadanie i wysiadanie oraz zapewnić szybki przepływ pasażerów. Dopełnieniem nowoczesnej stylistyki będą zabudowane nadkola 2 i 3 osi. Generalnie kolońskie elektrobusy będą bazowały na klasycznej konstrukcji VDL Citea SLFA o długości 18 metrów, która zadebiutowała w 2013 r. na targach w Kortrijk. W jej układzie napędowym zamiast tradycyjnej jednostki diesla zostanie zastosowany silnik elektryczny, który będzie zasilany poprzez baterie ulokowane na dachu pojazdu. Będą one ładowane na krańcówkach linii poprzez podnoszony przez kierowcę pantograf. Te błyskawiczne doładowywania mają zapewnić pojazdowi odpowiedni zasięg, natomiast pełne ładowanie akumulatorów będzie realizowane podczas postoju pojazdów w zajezdni. Pierwsze testy przegubowych elektrobusów rozpoczną się latem i jesienią 2015 roku.
Firma KVB Kolonia (Kölner Verkehrs-Betriebe AG) to jedna z największych firm transportu pasażerskiego w Niemczech, odpowiedzialna za transport publiczny zarówno w Kolonii, jak i najbliższym regionie. Jej komunikacyjna flota składa się z 367 pociągów i tramwajów oraz ponad 300 autobusów. Tabor ten obsługuje ok. 3000 pracowników, którzy zapewniają sprawny i bezpieczny transport na blisko 60 liniach komunikacyjnych. Codziennie korzysta z nich ponad 850 tysięcy pasażerów.