Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Elektryczna współpraca UNVI z BMZ-Poland, SAV Studio i Ziehl-Abegg

infobus
04.08.2017 07:36

Hiszpański producent autobusów UNVI – wspólnie z firmamiBMZ-Poland, SAV Studio i Ziehl-Abegg – opracował swój pierwszy elektrycznyautobus piętrowy dla usług sightseeing.

UNVI zaprosił do współpracy trzech producentów komponentów,aby zbudować ekologiczny autobus do zwiedzania miast, ponieważ w Europie corazwięcej miast wprowadza rygorystyczne przepisy dotyczące cząstek stałych iemisji hałasu. Dotyczą one także dostawców usług turystycznych. Na przykładLondyn niebawem wprowadzi „strefę niskoemisyjną”, która określaminimalny wymóg dotyczący emisji Euro 6 dla autobusów. Za moment te wymaganiabędą jeszcze ostrzejsze: na przykład Berlin postanowił, że od 2020 r. będziekupował wyłącznie autobusy wolne od emisji. Londyn podjął tę samą decyzję,podczas gdy Paryż chce, aby wszystkie autobusy miejskie działały bez emisjipięć lat później.

Trzech partnerów
Wracając do sighseating. Średni okres użytkowania autobusówwycieczkowych jest dwu- lub trzy razy dłuższy niż tradycyjnych autobusówmiejskich. To zmusza operatorów usług turystycznych w takich miastach jakLondyn, Paryż i Berlin do szybkiego przestawienia się na pojazdy elektryczne. Wefekcie UNVI zbudowało swój pierwszy elektryczny, dwupoziomowy autobus zotwartym dachem, który wyjedzie na ulice w tym roku. Hiszpanie wybrali do jegobudowy doświadczonych partnerów:

BMZ-Poland w zakresie baterii (uczestnik konsorcjum Ursusa”Polski E-Bus”). Grupa BMZ to globalny gracz na obszarze produkcji systemowychrozwiązań litowo-jonowych. Grupa posiada swoją główną siedzibę w Niemczech azakłady produkcyjne w Chinach, Polsce oraz USA.

Ziehl-Abegg w zakresie układu napędowego. Firma koncentrujesię na obszarze silników z piastą, napędów osiowych i generatorów, abyzaproponować przyszłościowe rozwiązania dla pojazdów użytkowych.

SAV Studio Damian Talar w zakresie integracji systemów(uczestnik także konsorcjum Ursusa „Polski E-Bus”). To zadanie obejmuje m.in.plany okablowania, zaprogramowanie centralnego komputera pojazdu,przeprowadzenia dynamiczne analizy dla pojazdów i komponentów, wspieranieklienta w całym procesie budowy struktury pojazdu.

„Te trzy firmy współpracowały już przy kilku projektachautobusowych i są doświadczonym zespołem” – podkreślił Eloy Perez Martinezz UNVI. – „To zapewniło sprawne i szybkiewejście na rynek.”

Gdzie baterie?
W większości przypadków akumulatory w autobusachelektrycznych są montowane na dachu. Ale to nie jest opcja dla konstrukcji zotwartym dachem. Dlatego zdecydowano się na silniki Ziehl-Abegg w piastach kół,które nie wymagają przekładni i tym samym dodatkowego miejsca w pojeździe. To wpołączeniu z systemem akumulatorów dostosowanym do profilu jazdy i wymogówfirmy BMZ-Poland możliwe jest osiągnięcie dużej elastyczności instalacyjnej wwarunkach bardzo ograniczonej przestrzeni autobusu typu cabrio. Zabezproblemowe działanie układów technicznych odpowiada SAV Studio. Firmaposiada wieloletnie doświadczenie na obszarze kombinacji silników z piastamiZiehl-Abegg i systemów akumulatorowych BMZ.

Elektryczny dwupiętrowy autobus UNVI Cabrio ma 12 m długościi jest wyposażony w dwie osie. W wersji podstawowej pojazd posiada dwoje drzwi;w środku znajdują się przynajmniej 74 miejsca siedzące. Pojazd zaprojektowanopod kątem zasięgu 120 km. Tym samym autobus elektryczny wykazuje takie sameparametry jak konwencjonalny autobus do organizacji wycieczek, zapewniającjednocześnie masywne korzyści, jeśli chodzi o emisję hałasu lub pyłudrobnocząsteczkowego. Z uwagi na modułową konstrukcję pojazdu liczba miejsc izasięg mogą być dostosowywane elastycznie.