Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Elektryczna walka o Kętrzyn już jutro. Sprawdzamy SWZ

infobus
03.02.2022 18:00

Kętrzyn będzie miał 4 nowe autobusy elektryczne i stacje ładowania, o czym już wstępnie pisaliśmy w InfoBusie.

W tym momencie interesuje nas część autobusowa, którą poddamy szczegółowej analizie.

Ocena ofert

Zamawiający określił trzy kryteria oceny ofert: cenę (60%), parametry techniczne (20%), gwarancję (20%). W przypadku kryteriów technicznych Kętrzyn premiuje tylko dwa rozwiązania:

  • silnik umieszczony centralnie lub z tyłu autobusu - 10 pkt,
  • autobus niskopodłogowy lub niskowejściowy (ze stopniem za II drzwiami) z siedzeniami pasażerskimi dostępnymi bezpośrednio z poziomu niskiej podłogi w liczbie minimum 11 - 10 pkt.

Specyfikacja elektryków

Elektryki dla Kętrzyna mogą być klasy MIDI albo MAXI, bowiem zamawiający dopuszcza pojazdy o długości od 8,5 m do 13,0 m. Ich wysokość nie może przekroczyć 3,4 m. Przepływ pasażerów ma odbywać się przez minimum dwoje drzwi, w tym jedne o szerokości 120 cm. Mają być to pojazdy niskopodłogowe lub niskowejściowe, tzn. że dopuszczalny jest podest ze stopniami za II drzwiami. Wysokość od podłoża do wejścia autobusu może wynosić max 340 mm, bez stopni wejściowych we wszystkich drzwiach. Pojazdy będą napędzane przez silnik lub silniki elektryczne umieszczone centralnie lub z tyłu. W układzie napędowym musi być zastosowany system odzyskiwania energii z hamowania i redukcji prędkości jazdy. Akumulatory powinny pozwolić na wykonanie trasy o długości minimum 250 km na jednym ładowaniu – w warunkach przy maksymalnym wykorzystaniu urządzeń grzewczych zimą oraz klimatyzacji latem oraz przy pełnym obciążeniu. Ładowanie akumulatorów ma odbywać się w systemie plug-in z wtyczką za pomocą zewnętrznej stacji ładowania.

Pojazdy będą wyposażone w niezależny układ klimatyzacyjny przestrzeni pasażerskiej oraz kabiny kierowcy. Pasażerowie pojadą na siedzeniach odpornych na akty wandalizmu, o dużych walorach estetycznych, odpornych na ścieranie i zabrudzenie. Kabina kierowca ma być zamknięta. Znajdzie się tam m.in. fotel kierowcy podgrzewany, z zawieszeniem pneumatycznym, z wielopołożeniową możliwością regulacji siedziska, oparcia i podłokietnika, a także radio i gniazdo USB. Gniazda USB będą dostępne również dla pasażerów.

System informacji pasażerskiej stanowić mają tablice kierunkowe zewnętrzne w kolorze białym. Wewnątrz zaś zostaną umieszczone dwa ekrany podsufitowe LCD lub LED. Powyższe uzupełni monitor o przekroju 30 cali, zamontowany na bocznej ścianie autobusu nad miejscem dla wózka inwalidzkiego.

Nasze typy

Kętrzyn wie czego chce, choćby przez punktowanie silnika centralnego. Z drugiej strony, o zamówienie mogą ubiegać się producenci autobusów elektrycznych zarówno klasy MAXI jak i MIDI. Mamy tu na myśli ARP E-Vehicles, Autosana oraz Solarisa. Na ten tercet stawiamy w tym przetargu. Otwarcie ofert, które przesunięto na dzień 4 lutego, zweryfikuje nasze typy.