Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Elektryczna premiera w Łodzi

infobus
07.07.2014 20:17

W dniach 27-28 czerwca br. odbyły się Łódzkie Targi Energetyczne, gdzie jednym z największych i jednocześnie najbardziej interesujących eksponatów był autobus elektryczny AMZ CitySmile 8,5 E. Tym samym odbyła się publiczna premiera pojazdu, który powstał w ramach projektu dofinansowanego Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (NCBiR). Od 30 maja ten elektryczny debiutant jeździ w sieci MZK Kutno w ramach trzymiesięcznych testów. Jak podkreślił Jarosław Stachowski, wiceprezes AMZ-KUTNO jego eksploatacja będzie pod stałą kontrolą producenta. –„Mimo, że autobus będzie można spotkać na wszystkich liniach komunikacji miejskiej w Kutnie będzie on zawsze wracał do naszej firmy na nocne ładowanie. Mamy na to specjalnie wyznaczone miejsce i osobny licznik, dzięki czemu poznamy faktyczne zużycie prądu przez pojazd”–podkreślił Jarosław Stachowski. Na początku jesieni pojazd wróci do producenta i zostanie zaprezentowany na targach w Kielcach. Po spełnieniu marketingowych zadań egzemplarz wróci do taboru MZK pod koniec roku, aby przez kolejne trzy miesiące sprawdzić się w warunkach zimowych. Przypomnijmy, że MZK Kutno posiada już 5 pojazdów maki AMZ, w tym 1 szt. CitySmile 12 LF i 4 szt. CitySmile 10 LF. To jak na razie największa flota autobusów AMZ. W połowie lipca poziom ten zdecydowanie przekroczy Mobilis Kraków.

AMZ CitySmile 8,5 E na Łódzkich Targach Energetycznych. fot. Szymon JanikAMZ CitySmile 8,5 E na Łódzkich Targach Energetycznych. fot. Szymon JanikAMZ CitySmile 8,5 E na Łódzkich Targach Energetycznych. fot. Szymon Janik
Do współpracy przy zaprojektowaniu AMZ CitySmile 8,5 E zaproszono Katedrę Pojazdów i Podstaw Budowy Maszyn Politechniki Łódzkiej, której szefem jest prof. Zbigniew Pawelski. Przed naukowcami postawiono główny cel –budowy modułowego elektrycznego zespołu napędowego, który następnie mógłby być wykorzystywany we wszystkich pojazdach rodziny CitySmile. Badacze opracowali koncepcję napędu oraz dokonali doboru niezbędnych komponentów, w tym m.in. falowników, superkondensatorów i akumulatorów z gliwickiej firmy MBD, a także silnika elektrycznego (wyjątkowo wyprodukowanego w Kanadzie). Ponadto wspólnie z łódzką firmą Enika, która ma duże doświadczenie z zakresu systemów napędowych trolejbusów, opracowano układ sterowania umożliwiający odzyskiwanie energii podczas hamowania. Do badań wykorzystano autobus elektryczny AMZ CitySmile 8,5, który zadebiutował na zeszłorocznych tragach TRANSEXPO w Kielcach. Jego długość to 8500 mm, pojemność 60 pasażerów plus kierowca, w tym 22+1 miejsc siedzących. Te dane są podobne zarówno dla wersji z silnikiem Diesla, jak i elektrycznej, co było możliwe dzięki przeniesieniu wszystkich baterii i osprzętu na dach pojazdu. Zdaniem naukowców zasięg pojazdu wynosi ok. 200 km w zależności od liczby zastosowanych ogniw.