Elektryczna premiera Irizara w Polsce! Jutro w Krakowie
14 stycznia - po raz pierwszy w historii - do naszego kraju ma przyjechać elektryczny autobus marki Irizar.
To początek realnej działalności hiszpańskiej marki na polskim rynku elektrobusów, którą w naszym kraju reprezentuje firma Wanicki. Przypomnijmy, że wcześniej Hiszpanie odnieśli sukces w Bułgarii - od której zaczęli ekspansję w naszej części Europy - o czym pisaliśmy już w InfoBusie.
Zimowy test
Irizar zaczyna przygodę z miejskim rynkiem w Polsce od „wysokiego C” i dla naszego kraju przygotował futurystyczny autobus elektryczny, czyli prestiżową wersję ie tram 12m. Po rozładunku pojazd trafi do MPK Kraków, które przeprowadzi tygodniowy test hiszpańskiego e-busa. Następnie pojazd trafi do kolejnych polskich miast. Do których? Tego jeszcze nie wiadomo, ale podobno lista nie jest jeszcze zamknięta.
Przypomnijmy podstawowe parametry ie tram 12m to:
- długość – 12 160 mm
- szerokość – 2550 mm
- wysokość – 3400 mm
- pojemność pasażerska – do 105 miejsc
- układ drzwi 2-2-2 / 2-2-0
- moc silnika elektrycznego – 180 kW
Przypomnimy, że Hiszpanie oferuje swoje elektrobusy w dwóch wersjach:
- ekonomicznej: Irizar ie bus obejmującej modele 10,8 m, 12 m, 15 m i 18 m,
- topowej: Irizar ie tram – o atrakcyjnym wyglądzie przypominającym tramwaj, oferujący maksymalną pojemność, łatwy dostęp i wystarczająco dużo miejsca, aby pasażerowie mogli swobodnie poruszać się wewnątrz. Ten model jest dostępny w wersjach 12 m i 18 m, z maksymalną pojemnością do 155 pasażerów.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Szeroka oferta
Dodajmy, że hiszpański producent – jako jeden z nielicznych w Europie – może poszczycić się posiadaniem autobusów, autokarów i rozwiązań technologicznych dostosowanych do wszelkich potrzeb: od bezemisyjnych autobusów elektrycznych po olej napędowy, biogaz, gaz ziemny, HVO, autokary hybrydowe, biodiesel i autokary B100. Jego pojazdy obsługują wszystkie segmenty rynku: od autobusów miejskich po autokary podmiejskie, średnio- i dalekobieżne i są przeznaczone zarówno do usług regularnych, okazjonalnych, jak i premium.
W ofercie Irizara znajduje się m.in. najnowsza gama autobusów międzymiastowych Irizar i3le oraz Irizar i4, zarówno z układami napędowymi na olej napędowy, HVO, B100, hybrydowy, jak i na gaz ziemny (CNG lub LNG) - i to w integralnej wersji Irizar lub w modelach łączących nadwozie i podwozie z istniejącymi na rynku.
Strategia Grupy Irizar opiera się na oferowaniu gotowych rozwiązań dla zrównoważonego, wydajnego, inteligentnego, dostępnego, bezpiecznego i połączonego transportu publicznego. W tym kontekście niedawno Irizar uruchomił kilka projektów e-mobilności obejmujących pojazdy elektryczne z wodorowymi ogniwami paliwowymi - jeden w ramach „Baskijskiego Korytarza Wodorowego” i inne na poziomie europejskim. Technologiczna mapa drogowa Grupy Irizar na najbliższe lata przewiduje rozwój krótko-, średnio- i długodystansowych autobusów elektrycznych i autobusów z wodorowymi ogniwami paliwowymi, które będą stopniowo rozszerzane na resztę gamy pojazdów Grupy Irizar.