Elektryczna powtórka w Lidzbarku. Blisko przyjazdu kolejnych autobusów Yutong E8
22 listopada Gmina Miejska Lidzbark Warmiński otworzyła ofertę w przetargu na zakup dwóch autobusów elektrycznych.
Zakup odbywa się z dofinansowaniem w ramach unijnego projektu pod nazwą: „Rozwój mobilności i transportu publicznego Gminy Miejskiej Lidzbark Warmiński – etap II”. O finansowaniu i warunkach tego zamówienia pisaliśmy już w InfoBusie. Dzisiejsze otwarcie oferty potwierdza, że nasz poprzedni tytuł „Lidzbark Warmiński chce podobnych elektryków jak poprzednio” był jak najbardziej zasadny.
Co chciał Lidzbark?
Lidzbark Warmiński w swoim e-przetargu stawiał przede wszystkim na niskie koszty eksploatacji nowych elektryków. To rozsądne w dobie drożejącego prądu. Te kryteria wydawał się najlepiej spełniać wygrany z ostatniego przetargu na dostawę elektryków, czyli Yutong. I to potwierdziło dzisiejsze otwarcie.
Jedyną ofertę w Lidzbarku złożyła firma Busnex Poland na kwotę 4.260.720,00 PLN brutto / 3.464.000 PLN netto, co daje jednostkową ceną za pojazd Yutong E8 na poziomie 1.732.000 PLN netto.
Z kolei kwota, jaką zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia wynosi 4.000.000,00 PLN brutto, czyli mamy przekroczenie o ponad 260 tys. zł brutto. Nie tak dużo… Dlatego stawiamy na dołożenie i ponowny zakup elektrobusów marki Yutong. Przy takim obrocie sprawy zamawiający powinien wybrać najlepszą ofertę na podstawie oceny trzech kryteriów: ceny – 60 pkt, okresu gwarancji całopojazdowej – 84 miesiące i więcej – 20 pkt, najniższego zużycia energii elektrycznej – 20 pkt.
Dla porównania za pierwszym razem Busnex za dwa elektrobusy Yutong E8 i stacje ładowania zaproponował 4.031.940 PLN brutto. Kwota ta obejmowała aż 84 m-ce gwarancji całopojazdowej, w tym na baterie trakcyjne i stacje ładowania. Ówczesny budżet to 4.844.097,54 PLN brutto.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Lidzbarskie e-busy
Dwa autobusy elektryczne dla Lidzbarka mają mieć długość poniżej 9,5 m, wysokość max. 3,5 m i szerokość mniejszą niż 2,6 m. Autobusy mają przewieźć minimum 50 pasażerów, z czego 20 na miejscach siedzących (w tym minimum dwa dostępne z poziomu niskiej podłogi). Wejście na pokład odbywać się będzie poprzez dwoje drzwi. Wysokość od podłoża do wejścia autobusu ma wynieść max. 340 mm, bez stopni wejściowych we wszystkich drzwiach oraz bez stopni poprzecznych wewnątrz pojazdu od przodu autobusu aż do drugich drzwi. W standardzie jak zwykle przewidziano funkcję przyklęku, która pozwoli obniżyć wysokość wejścia. Autobusy mają być napędzane silnikiem albo silnikami elektrycznymi o mocy większej od 120 kW. Ładowanie akumulatorów odbywać się będzie za pomocą ładowarek zewnętrznych typu DC. Do obsługi ładowania przeznaczone będą dwie ładowarki o mocy 40 kW i dwie ładowarki o mocy 20 kW. Ładowanie ma odbywać się poprzez gniazdo plug-in.
W przestrzeni pasażerskiej znajdą się siedzenia typu miejskiego, z miękką wkładką na siedzisku i oparciu, odporne na ścieranie i zabrudzenie. Szkielety siedzeń mają być wykonane z tworzywa sztucznego wyklejone wykładziną tapicerowaną, niepalne, z możliwością demontażu, montażu. Dla pasażerów i kierowcy przewidziano gniazda USB, dzięki którym będzie można doładować urządzenia mobilne.
Ponadto, autobusy mają być wyposażone w klimatyzację i system zliczania potoków pasażerskich. System informacji pasażerskiej mają stanowić trzy tablice zewnętrzne i głosowy system zapowiadania przystanków. Tablice elektroniczne zewnętrzne będą diodowe w kolorze bursztynowym lub białym. Z kolei wewnątrz znajdzie się tablica LCD (monitor o przekątnej minimum 37 cali) przeznaczona do wizualizacji trasy.