Elektryczna Pilea w Bełchatowie i Sieradzu [FILM]
Trwa promocyjny i elektryczny rajd zorganizowanego przez Agencję Rozwoju Przemysłu.
Ten wyjątkowy „tour” po Polsce to element obchodów 30-lecia ARP. Jednym z jego elementów jest promocja ekologicznego transportu zbiorowego i pierwszego elektrobusu ARP - Pilea 8,5. W tym tygodniu polski elektryk odwiedził m.in. Bełchatów i Sieradz.
Trzy elektrobusy Bełchatowa
Łódzkie miasto szuka kolejnych proekologicznych rozwiązań, także tych w zakresie komunikacji miejskiej. Dlatego w planach jest wzbogacenie taboru MZK Bełchatów o kolejne elektryczne autobusy. I dlatego też we wtorek, 27 kwietnia, do miasta – w ramach pokazu – przyjechał elektryczny midibus - ARP Pilea 8,5.
-„Podejmujemy szereg eko-działań, praktycznie w każdym obszarze funkcjonowania miasta. Mowa m.in. o zakupie niskoemisyjnych emzetek, termomodernizacji budynków komunalnych, montażu elektrofiltrów na kominach miejskich kamienic, instalacji paneli fotowoltaicznych – mówi wiceprezydent Dariusz Matyśkiewicz. - Wszystko po to, aby ograniczyć niską emisję. Pomocna w tym będzie niskoemisyjna flota MZK. Kilka tego typu autobusów już mamy, teraz myślimy o zakupie kolejnych. Dlatego sprawdzamy różne możliwości – tłumaczy wiceprezydent Matyśkiewicz.
-„Niewątpliwą zaletą tego autobusu jest to, iż jest on w pełni elektryczny, a przez to przyjazny środowisku – dodaje wiceprezydent Matyśkiewicz, który razem z wiceprezydentem Łukaszem Politańskim mieli okazję przejechać się elektrykiem.
Przypomnijmy, że obecnie tabor Miejskiego Zakładu Komunikacji liczy 17 autobusów, w tym sześć najnowszych marki Solaris, zakupionych w 2019 r. To trzy elektryczne Urbino 12 electric i trzy Urbino 12 z silnikami diesla Euro 6.
Sieradz w ZTP
Z kolei aż do 5 maja Pilea zostanie w Sieradzu, który intensywnie myśli o zakupie pierwszych swoich elektrobusów. 10 stycznia MPK Sieradz złożyło wniosek do NFOŚIGW w ramach priorytetowego programu „Zielony Transport Publiczny”. Wniosek zakłada zakup 6 autobusów elektrycznych wraz z zajezdniową infrastrukturą ładowania. Wysokość dofinansowania wyniesie 80% kosztów zakupu autobusów i 50% kosztów infrastruktury. Całkowita wysokość planowanego dofinansowania to prawie 10 milionów złotych. MPK planuje zrealizować projekt w latach 2022-2023.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
-„W Miejskim Przedsiębiorstwie Komunikacji w Sieradzu zachodzą epokowe zmiany. Za chwilę mamy 45 rocznicę powstania komunikacji miejskiej. Mamy 13 autobusów z normę Euro 6, a teraz przyszła kolej na autobusy elektryczne. MPK aplikowało o środki na ich zakup w Narodowym Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Nasz wniosek przeszedł pozytywnie ocenę formalną. Czekamy teraz na ocenę merytoryczną i mam nadzieję, że niedługo będziemy mogli przedstawić dobre wiadomości dotyczące zakupu sześciu autobusów elektrycznych. Dzisiejsze testy, to sprawdzenie, co rynek może zaoferować Sieradzowi w tym zakresie - mówił Paweł Osiewała, prezydent Sieradza.
-„Chciałbym przede wszystkim serdecznie pogratulować Sieradzowi, ponieważ miasto to jest w gronie nielicznych samorządów, któremu udało się zakwalifikować do programu "Zielony transport publiczny" – podkreślał Mariusz Wdowczyk, prezes ARP E-Vehicles.
-„Sieradz jest w gronie zaledwie 33 miast, które biorą udział w programie "Zielony Transport Publiczny". Z terenu województwa łódzkiego, oprócz Sieradza, są to tylko Piotrków Trybunalski oraz Radomsko. Czekamy więc na rozstrzygnięcie programu - dodał Arkadiusz Podsiadły, prezes MPK Sieradz.
Zobaczcie sieradzki pokaz na filmie
Trochę techniki
Prezentowany w obu miastach model to Pilea 8,5 o długości 8.5 metra, który jednorazowo może zabrać na pokład do 65 pasażerów, w tym 23 na miejscach siedzących, wyposażony jest w baterie NMC o pojemności 142 kWh zapewniające zasięg do 140 km oraz własną ładowarkę pokładową.
Pojazd posiada na wyposażeniu hybrydowy system ogrzewania (spalinowo-elektryczny), klimatyzację, elektroniczne tablice kierunkowe, monitoring wizyjny, darmowe Wi-Fi i ładowarki do telefonów.