Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Elektryczna Pilea rusza w Polskę. Od Piastowa, Łomianek i Mińska

infobus
08.03.2021 18:00

8 marca spółka ARP E-Vehicles (ARP E-V) rozpoczęła tournée po naszym kraju swoim autobusem elektrycznym o nowej nazwie Pilea.

Elektryczny przejazd po Polsce stał się też elementem obchodów 30-lecia Agencji Rozwoju Przemysłu (ARP).

Podwójna promocja

Włączając się w jubileusz firmy-matki, ARP E-V promuje zarówno ekologiczny transport zbiorowy, jak i swój nowy autobus elektryczny. Na trasie przejazdu znalazło się kilkanaście miast, gdzie przedstawiciele organizatorów i operatorów publicznego transportu zbiorowego będą mogli zapoznać się z najnowocześniejszymi, przyjaznymi dla środowiska rozwiązaniami technicznymi, a mieszkańcy będą mieli okazję przejechać się elektrycznym autobusem.

Pierwszym przystankiem na trasie Tour de Pilea był Piastów. Na potrzeby prezentacji Urząd Miasta wyznaczył trasę specjalnej linii, spod Urzędu Miejskiego do Centrum Handlowego, tak aby mieszkańcy mieli możliwość przejażdżki autobusem. Ponieważ wizyta przypadła w dniu Święta Kobiet, pracownicy ARP E-V obdarowali napotkane pasażerki symbolicznymi kwiatkami. Burmistrz Piastowa Pan Grzegorz Szuplewski osobiści sprawdził nie tylko, jak podróżuje się autobusem i jakie są jego największe zalety, ale także czy stanowisko kierowcy jest odpowiednio wygodne. Po tej krótkiej wizycie autobus udał się do Łomianek, aby zaprezentować się Komunikacji Miejskiej. W związku z tym, że harmonogram podróży jest bardzo napięty, jeszcze w tym samym dniu autobus udał się do Mińska Mazowieckiego.

1 1
1 1

8,5 i 10 metrów

Autobusem elektryczny ARP Pilea od początku został zaprojektowany i skonstruowany jako autobus elektryczny, a nie jako adaptacja konstrukcji z silnikiem spalinowym. Zawiera wiele nowatorskich rozwiązań. Wszystkie baterie zamiast na dachu zostały umieszczone pod podwoziem, co nie przeszkodziło w uzyskaniu całkowicie niskiej podłogi. Pozwoliło to również na ograniczenie wysokości nadwozia do niespełna 3,2 m. i obniżenia środka ciężkości pojazdu, co poprawiło jego parametry trakcyjne, wpływając pozytywnie na zachowanie autobusu w czasie pokonywania zakrętów. Wykonanie szkieletu w technologii samonośnej z materiałów o podwyższonych parametrach wytrzymałościowych oraz użycie elementów poszycia zewnętrznego z aluminium i laminatów poliestrowych obniżyło masę pojazdu, a w konsekwencji zwiększyło jego zasięg o ok. 10%.

Wielofazowy silnik synchroniczny z magnesami trwałymi gwarantuje większą sprawność i przeciążalność silnika, lepsze osiągi pojazdu oraz zwiększenie zasięgu na jednym ładowaniu. Zastosowanie innowacyjnych baterii do szybkiego ładowania typu LTO (Lithium Titanium Oxide) gwarantuje szybkie ładowanie w 15 minut do 90% ich pojemności. Opcjonalnie zainstalowanie baterii NMC pozwala na ładowanie stacjonarne i zasięg do 300 km.

Autobus wykonany jest w prawie 60% z polskich komponentów, a dzięki silnikowi elektrycznemu jest cichy i ekologiczny a także przystosowany do przewozu osób niepełnosprawnych, wyposażony w rampę i układ przyklęku.

ARP E-V posiada w ofercie autobusy miejskie, podmiejskie i szkolne, wszystkie w wariantach o długości 8,5 oraz 10 metrów. Należy zaznaczyć, że autobus w wersji 10 metrowej może zabrać na pokład do 85 pasażerów.

Nowa nazwa

Warto wspomnieć, że w ostatnich dniach został rozstrzygnięty konkurs na nazwę autobusu. Spośród prawie 250 propozycji największe uznanie zdobyła nazwa, którą można już oficjalnie się posługiwać, a mianowicie „PILEA”. Jej genezą jest łacińska nazwa zielonej rośliny doniczkowej, która potocznie nazywana jest pieniążkiem. Niektórym roślinom domowym nadaje się wręcz magiczne właściwości, tak jest również i w tym przypadku. Popularny pieniążek odpowiedzialny jest za oszczędność i powodzenie finansowe.