Elektrobusy, wodorowce czy trolejbusy? Co wybrały polskie miasta w ZTP 3.0?

infobus
03.07.2023 15:02

31 maja był ostatnim dniem, w którym polskie samorządy oraz przewoźnicy mogli składać wnioski o dofinansowanie zakupu taboru zeroemisyjnego oraz infrastruktury ładowania do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. To wszystko w ramach programu priorytetowego „Zielony Transport Publiczny” – trzecia edycja.

O dofinansowanie jakiego typu taboru zawnioskowały polskie miasta w ramach ZTP 3.0? Sprawdzamy.

Wnioski do ZTP 3.0 w liczbach

Przypomnijmy, że w ramach naboru z ZTP 3.0 – zostały złożone wnioski o dofinansowanie zakupu autobusów zeroemisyjnych i infrastruktury ładowania na łączną kwotę: ponad 2,82 mld PLN, z czego 2,72 mld PLN to wnioski o dotację bezzwrotną, zaś ponad 101 mln PLN to wnioski o pożyczkę. Wnioski opiewają na dofinansowanie 860 autobusów zeroemisyjnych i 407 punktów ładowania. Łączne koszty wszystkich inwestycji dotyczących złożonych wniosków mają zamknąć się w kwocie ponad 3,5 mld PLN.

Elektrobusy, wodorowce, czy trolejbusy?

Polskie miasta i przewoźnicy złożyli wnioski o dofinansowanie z ZTP 3.0 następującej liczby pojazdów zeroemisyjnych:

  • autobusy elektryczne: 735 sztuk,
  • autobusy wodorowe: 125 sztuk,
  • trolejbusy: 20 sztuk.

Do tego, nie można pominąć również wniosków o dofinansowanie infrastruktury, która dotyczy:

  • 407 punktów ładowania autobusów elektrycznych,
  • 1 stacji tankowania wodoru.

Najwięcej autobusów elektrycznych chce kupić MZA Warszawa. Przewoźnik złożył wniosek o dofinansowanie na 80 elektrobusów. Inwestycja ma być realizowana w ramach zadania pod nazwą: „Ograniczenie emisji zanieczyszczeń przez transport miejski w Warszawie poprzez wymianę autobusów spalinowych na autobusy o napędzie elektrycznym”. Jej szacowany koszt to 328 392 780,00 PLN, z czego wnioskowana kwota dofinansowania wynosi 236 305 600,00 PLN.

Z kolei najwięcej autobusów wodorowych z ZTP 3.0 chce kupić MPK Wrocław. Miejski przewoźnik złożył wniosek o dofinansowanie 25 sztuk wodorowców (i przy okazji również 21 elektrobusów). Całkowity koszt zakupu 46 zeroemisyjnych autobusów dla wrocławskiego MPK to: 84 983 300,00 PLN, z czego wysokość dofinansowania ma wynieść: 78 358 300,00 PLN.

I wreszcie, największy (i jedyny) wniosek o dofinansowanie zakupu trolejbusów pochodzi od Tyskich Linii Trolejbusowych, które wystąpiły o dotację i pożyczkę na 20 trolejbusów. Tyska inwestycja ma być realizowana pod nazwą: „Zakup nowoczesnego taboru trolejbusowego na potrzeby komunikacji miejskiej w Tychach”. Jej koszt to 61 500 000,00 PLN, zaś wnioskowana kwota dofinansowania to równe 50 mln PLN, zaś kwota pożyczki to suma 11,5 mln PLN.

Na wynik poczekamy

Ostateczna lista podmiotów, które uzyskają dofinansowanie z ZTP 3.0 i wysokość dofinansowania będzie się różniła od listy wniosków. Obecnie trwa ocena wszystkich złożonych wniosków, także tych, w przypadku których warunkiem zawarcia umowy o dofinansowanie jest uruchomienie środków KPO. Brak dostępności środków KPO nie zablokuje jednak procesu oceny lub negocjacji warunków dofinansowania. Planowany termin zakończenia ocen złożonych wniosków to IV kw. 2023 r.