Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Elektrobusy dla uzdrowisk. Górskie testy ARP Pilea

infobus
15.04.2021 08:00

Trzy sądeckie gminy uzdrowiskowe chcą wspólnie aplikować do programu „Zielony Transport Publiczny”, który pozwoli im uruchomić wspólny, ekologiczny transport publiczny.

Przygotowując się do tego zadania, w kwietniu małopolskie uzdrowiska testowały elektrobus ARP Vehicles Pilea, który swoimi kompaktowymi gabarytami pasuje do uzrowiskowej komunikacji.

Krynica, Muszyna i Piwniczna

Ekologiczna i przyjazna komunikacja miejska w mniejszych gminach powoli staje się normą, a nie ewenementem. Coraz częściej do tego celu stosuje się autobusy elektryczne, które są ciche, nie zatruwają środowiska, a przede wszystkim mogą pozytywnie wpłynąć na promocję i wizerunek uzdrowisk.

Zdaniem samorządowców kwietniowy test Pilei wypadł obiecująco i wspólnie chcą aplikować do rządowego programu „Zielony Transport Publiczny”. Zakłada on dotację na zakup „elektryków” w wysokości do 80 procent

-„Jeżeli będzie możliwość pozyskania dofinansowania do rozwoju elektromobilności dla uzdrowisk będziemy chcieli uzupełnić tabor Komunikacji Uzdrowiskowej o takie właśnie nowoczesne pojazdy elektryczne – zapowiada Piotr Ryba, burmistrz Krynicy i przypomina, że gmina posiada już własną komunikację publiczną. - Na ten moment jeździ 5 busów, ale to pod silnikami diesla i nasza komunikacja, ze względu na to, że jesteśmy w uzdrowisku, jest bezpłatna, więc autobusy elektryczne bardzo by nam się tutaj przydały. Wizerunkowo byłby to też nasz atut i zachęta, żeby nas turyści odwiedzali, no i też oczywiście walka o czyste powietrze - zapewnia Piotr Ryba.

Natomiast dla Muszyny i Piwnicznej jest to także szansa na rozwiązanie problemu wykluczenia komunikacyjnego. Do wielu miejscowości na terenie tych gmin, nie dojeżdżają bowiem prywatni przewoźnicy.

Osiem i pół metra

Testowany na Sądecczyźnie autobus elektryczny ARP Pilea ma 8,5 m długości, a jego zasięg wynosi około 140 kilometrów, a czas ładowania od 2 do 4,5 godziny.  Mimo kompaktowych rozmiarów mieści się w nim do 65 osób, co jak na potrzeby uzdrowisk wydaje się wielkością optymalną. Po pełnym naładowaniu baterii może przejechać do 140 km. Standardowo wyposażony jest w klimatyzację, Wi-Fi , porty USB i spełnia wymagania do przewozu osób niepełnosprawnych.

-„Nasz pojazd ma wiele zalet. Został zaprojektowany w naszej fabryce w Solcu Kujawskim. 60 procent komponentów do jego produkcji pochodzi od krajowych dostawców. Dzięki umieszczeniu baterii w podłodze jest dużo lżejszy od innych autobusów tego typu. W 2019 otrzymał nagrodę z innowacyjność na wystawie w Brukseli. Obecnie zaczynamy dużą akcję promocyjną na terenie całego kraju. Samorządy zachęcają do tego rozwiązania zarówno walory techniczne, ekologia, stosunkowo niski koszt zakupu i niewielkie koszty eksploatacji, która może potrwać nawet kilkanaście lat – mówi Piotr Bewziuk, dyrektor sprzedaż w ARP E-Vehicles.

W Nowym Sączu

Oprócz uzdrowisk, elektryk ARP pojawił się w Nowym Sączu, gdzie aktualnie jest testowany na wszystkich liniach, również tych, które obejmują tereny górzyste.

-„Jeśli się sprawdzi, będziemy się starać o pozyskanie dotacji na zakup tego typu pojazdów. Jeździmy po tych gminach, gdzie jest teren bardzo górzysty, chcemy sprawdzić, czy oferta producenta spełnia nasze wymogi – zapowiada Jerzy Leszczyński, prezes Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Nowym Sączu.