Elektrobusy dla Sitna z siedzeniami przodem do jazdy. Analiza SWZ
Gmina Sitno kupuje dwa autobusy elektryczne oraz ładowarkę. Z dofinansowaniem z rządowego programu Polski Ład.
O ogłoszonym przetargu, w tym przedmiocie pisaliśmy już w InfoBusie wcześniej. Teraz przyszedł czas na szczegółową analizę SWZ.
bez techniki
Zamawiający będzie oceniał wykonawców z uwzględnieniem tylko dwóch kryteriów:
- ceny – 60 pkt,
- okresu gwarancji – 48 miesięcy bez limitu km – 40 pkt.
Gmina nie określiła swoich preferencji technicznych co do zamawianych autobusów. Zamawiający nie zdecydował się bowiem na sformułowanie kryteriów technicznych, które są standardem w tego typu przetargach.
Sicińskie Elektrobusy
Autobusy, które kupuje Sitno mają mieć długość od 8,5 do 12,5 m, ich wysokość nie może przekroczyć 3,4 m, a szerokość ma wynieść 2,4 m. Elektryki mają przewieźć od 35 do 40 pasażerów na miejscach siedzących, przy czym zamawiający wymaga, aby wszystkie siedzenia były usytuowane przodem do kierunku jazdy oraz posiadały pasy bezpieczeństwa. Autobusy będą napędzane silnikiem lub silnikami o mocy zapewniającej prędkość i przyśpieszenia charakterystyczne dla tras publicznego transportu zbiorowego. Zamawiający wymaga zastosowania silnika (lub silników o łącznej mocy) nie mniej niż 150 kW, z funkcją odzysku energii elektrycznej podczas hamowania autobusu dla potrzeb ładowania magazynu energii. Przebieg na jednym ładowaniu ma wynieść minimum 250 km. Magazyn energii elektrycznej, elektrycznego układu napędowego może być wyposażony w akumulatory trakcyjne wykonane w następujących technologiach: litowo-żelazowo-fosforanowych (LFP), litowo-tytanowych (LTO) lub litowo-jonowych (NMC). Elektrobusy muszą być wyposażone przenośną stację ładowania pojazdów elektrycznych umożliwiającą podłączenie jej do gniazda siłowego trójfazowego 400V.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Podłoga przedziału pasażerskiego ma być płaska, tworząca jednolitą powierzchnię bez stopni, co najmniej od przodu autobusu aż za oś napędową. Pasażerowie pojadą na siedzeniach „miękkich” (piankowanych) z wkładkami tapicerowanymi na całej powierzchni w oparciu i siedzisku, wyposażonymi w pasy bezpieczeństwa i uchwyty od strony przejścia.
Miejsce pracy kierowcy stanowić ma kabina kierowcy, wyposażona m.in. w fotel kierowcy z wielopołożeniową regulacją siedziska i oparcia, zawieszony pneumatycznie.
Autobusy mają być wyposażone w system informacji pasażerskiej i monitoring.
Specyficzne wymagania
Mimo braku kryteriów technicznych, gmina Sitno ma specyficzne wymagania co do zamawianych autobusów. Liczba miejsc siedzących – i konieczność usytuowania ich przodem do jazdy – wskazują, że ma być to model podmiejski.
Jednym z producentów, który spełnia te warunki jest ARP z modelem Pilea 10E w wersji podmiejskiej. I to właśnie ten wykonawca jest naszym faworytem. Dodajmy jeszcze, że otwarcie ofert zaplanowano na dzień 20 marca.