Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Elektrobusy dla MPK Radom. Czas na SIWZ

infobus
16.06.2020 15:00

Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Radomiu prowadzi przetarg na dostawę dziewięciu elektrobusów klasy MAXI. Jesteśmy coraz bliżej otwarcia ofert. A to dobry moment by zerknąć SIWZ.

O przetargu pisaliśmy tutaj. Zamówienia skład się z aż czterech podzadań, na które trzeba złożyć jedną ofertę. Spore wzywanie. To:

  • dostawa 9 szt. autobusów elektrycznych, klasy MAXI o długości 12 m +/-5 %;
  • dostawa pojazdu technicznego o napędzie konwencjonalnym Euro 6, wyposażonego w mobilną stację ładowania autobusów;
  • dostawa mobilnych dwuwyjściowych stacji ładowania zajezdniowego w ilości 5 sztuk o mocy min. 2 x 40 kW każda;
  • budowa, w systemie „zaprojektuj i wybuduj”, stacji szybkiego ładowania pantografowego wraz z zasileniem energetycznym o mocy min. 250 kW, na terenie pętli autobusowej, zlokalizowanej w Radomiu przy ul. Królowej Jadwigi (os. Michałów)

Elektrobusy muszą być objęte min. trzyletnią gwarancją całopojazdową oraz siedmioletnią na trwałość baterii trakcyjnych. Termin realizacji wszystkich przetargowych zadań to 12 miesięcy od podpisania umowy.

Wybór najlepszej oferty
MPK postawiło na dwa kryteria oceny ofert. Cena ma 60% wagi. Pozostałe 40% to ocena techniczna. Premiowane są:

  • do pięciu lat gwarancji całopojazdowej lub do osiągnięcia 320 000 przebiegu przez każdy elektrobus – 8 pkt
  • gwarancja na baterie dłuższa niż 102 miesiące – 8 pkt
  • spełnienie warunków Regulaminu nr 66 EKG ONZ – 8 pkt
  • zużycie energii elektrycznej w warunkach testu SORT2 do 1,2 kWh/km – 8 pkt

Jakie elektrobusy?
Na celowniku MPK są fabrycznie nowe i w pełni niskopodłogowe elektrobusy klasy MAXI. Mają to być konstrukcje z nadwoziami o długości całkowitej do 12 m (+-5%) i szerokie na 2,5 – 2,55 m. Każdy musi umożliwiać podróż min. 75 pasażerom, w tym przynajmniej 25-30 na miejscach siedzących. Dostęp na pokład ma być zapewniony przez trzy wejścia układzie 2-2-2, a każdy próg wejściowy będzie miał diodowe podświetlenie.

Czas na napęd. MPK skupiło się na opisie minimalnych parametrów ruchowych. Autobus ma być napędzany jednym lub dwoma silnikami trakcyjnymi o mocy umożliwiającej osiągnięcie przez pojazd, w którym znajduje się minimum 75 pasażerów, zmiany prędkości od 0 do 60 km w czasie max 27 sekund, zmiany prędkości od 0 do 40 km/h w czasie max 15 sekund, zmiany prędkości od 0 do 20 km/h w czasie max 6 sekund. Przewoźnik wymaga zastosowania osi napędowej z silnikami w piastach kół.

Kolejne radomskie „elektryki” mają posiadać baterie LTO lub inny rodzaj zasobników energii o pojemności min. 115kWh. Zdolność magazynowania energii w pojeździe powinna umożliwić przejechanie autobusu przy zasilaniu elektrycznym w warunkach SORT2 co najmniej 80 km. Ładowanie ma się odbywać przez złącze plug-in (wolne) oraz przez pantograf dachowy (szybkie).

Pojazdy muszą posiadać klimatyzację zarówno przestrzeni pasażerskiej jak i kabiny kierowcy. Moc chłodniczą dwóch agregatów określono na min. 30 kW. Naturalna wentylacja ma być zapewniona przez wywietrzniki dachowe oraz okna przesuwne, które mają znaleźć się przynajmniej na 70% szyb bocznych. Elektrobusy muszą posiadać dwa systemy ogrzewania- elektryczne oraz z piecem zasilanym CNG. Nie zabraknie oczywiście także monitoringu i gniazdek USB dla pasażerów.

Czas na SIP. Dostawca elektrobusów wyposaży je w całkowicie nowe urządzenia. Na zewnątrz znajdziemy cztery wyświetlacze zewnętrzne o wysokiej rozdzielczości, które muszą świecić na biało. Idziemy do środka. Tutaj znajdziemy dwie tablice. Za kabiną kierowcy ma zostać zamontowany monitor LCD 23″, natomiast w okolicach drugich drzwi znajdzie się diodowy wyświetlacz. Do tego oczywiście nie zabraknie głosowych zapowiedzi, kasowników dualnych z dotykowym ekranem oraz systemu GPS. Całością ma sterować wielofunkcyjny autokomputer z dotykowym interfejsem. Urzędnicy wymagają aby zaoferowany SIP był kompatybilny z użytkowanymi przez nich rozwiązaniami firmy R&G Plus z Mielca.

Podsumowując…
To naprawdę nieźle przygotowany przetarg. Wymagania MPK są bardzo klarowne i dają szybką odpowiedź czego przewoźnik oczekuje od drugiej transzy elektrobusów dla Radomia. Zatem wszystko powinno się szybko rozstrzygnąć bez większych problemów.