Elektrobus na miarę Bełchatowa. Analiza SWZ
W Bełchatowie trwa postępowanie przetargowe na zakup autobusu elektrycznego wraz z ładowarką.
O tym jakie są warunki formalne zamówienia oraz o jego finansowaniu można przeczytać w InfoBusie tutaj. Elektrobus ma być dostarczony do miasta w ciągu 300 dni od podpisania umowy z wykonawcą. Jakie inne wymagania ma miasto względem dostawcy elektrobusów? Odpowiedź poniżej.
Kryteria oceny ofert
Kryteria oceny ofert wyglądają następująco: cena (60%), długość okresu gwarancji (8%), ocena techniczno-eksploatacyjna autobusu (32%).
W przypadku kryteriów technicznych zamawiający będzie punktował wykonawców za:
- materiał elementów konstrukcyjnych szkieletu nadwozia szkieletu/ kratownicy, ramy/podwozia - profile ze stali odpornej na korozję (zgodnie z PN-EN 10088) lub aluminium lub profile ze stali o podwyższonej wytrzymałości, zabezpieczone antykorozyjnie metodą katodowego lakierowania zanurzeniowego (KTL - kataforezy) całej, kompletnej karoserii w ramach zamkniętego cyklu technologicznego metodą kataforezy zanurzeniowej – 1 pkt,
- materiał poszycia zewnętrznego nadwozia - aluminium, tworzywa sztuczne nie wymagające dalszego zabezpieczenia antykorozyjnego, szkło, blachy ze stali odpornej na korozję (zgodnie z PN-EN 10088) lub blachy ze stali obustronnie ocynkowanej o podwyższonej wytrzymałości zabezpieczone antykorozyjnie metodą katodowego lakierowania zanurzeniowego (KTL - kataforezy) całej, kompletnej karoserii w ramach zamkniętego cyklu technologicznego metodą kataforezy zanurzeniowej – 1 pkt,
- najniższe zużycie energii elektrycznej kWh/100 km – 4 pkt,
- 3-częściowa szyba czołowa składająca się z szyby górnej, części dolnej lewej oraz części dolnej prawej podzielonych w osi pojazdu – 2 pkt,
- zaoferowanie autobusu wyposażonego w 100% oświetlenie wewnętrzne i zewnętrzne wykonane w technologii LED, nie wyłączając świateł mijania i drogowych – 1 pkt,
- spełnienie wymogów homologacji typu pojazdu w zakresie wytrzymałości konstrukcji nośnej dużych pojazdów pasażerskich – 1 pkt,
- spełnienie wymogów Regulaminu nr 29 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) – w zakresie ochrony osób przebywających w kabinie pojazdu użytkowego – 1 pkt,
- zastosowanie silnika elektrycznego układu napędowego zabudowanego w autobusie wzdłużnie przed osią napędową – 2 pkt,
- zaoferowanie w autobusie przedniej osi niezależnej – 1 pkt,
- zaoferowanie autobusu wyposażonego w magazyn energii o pojemności nominalnej nie mniejszej niż 376 kWh oraz Ed1 nie mniejszej niż 240 kWh – 6 pkt,
- zaoferowanie autobusu o długości zawierającej się w przedziale od ponad 11 do 12 m (±2%) – 12 pkt.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Wymagania dla elektryka
Zamawiany autobus powinien cechować się długością w przedziale od 9 do 12 m (+/- 2%), zaś jego wysokość nie może przekroczyć 3,4 m. Podłoga pojazdu ma być płaska, tworząca jednolitą powierzchnię bez stopni poprzecznych na całej długości autobusu przeznaczonej dla pasażerów stojących, bez stopni pośrednich we wszystkich drzwiach pasażerskich. Wysokość od podłoża na progu wszystkich drzwi pasażerskich ma wynosić maksymalnie 340 mm. Autobus ma być napędzany silnikiem lub silnikami elektrycznymi o mocy min. 160 kW. Z kolei magazyn energii elektrycznej może być wyposażony w akumulatory wykonane w dowolnej technologii. Ładowanie magazynu energii musi być realizowane dwojako - przewodowo, zewnętrzną ładowarką plug-in (dlatego też autobus musi być wyposażony w przyłącze) oraz systemem pantografowym za pomocą tzw. odwróconego pantografu.
Przechodzimy do przestrzeni pasażerskiej, gdzie na poręczach znajdą się ładowarki USB. Fotele pasażerskie powinny być o ergonomicznym kształcie, zaopatrzone w łatwo wymienialne „miękkie” (piankowane o grubości pianki wynoszącej co najmniej 20 mm) wkładki tapicerowane na całej powierzchni w oparciu i siedzisku. Miejsce pracy kierowcy to wydzielona kabina typu „zamkniętego” z pełnowymiarowymi drzwiami (przeszklonymi co najmniej w 40%), wyposażona w otwory w szybie drzwi ułatwiające komunikację głosową z pasażerem oraz w zamykane okienko do sprzedaży biletów. Zamawiający nie dopuszcza wykorzystania skrzydła pierwszych drzwi jako drzwi wejściowych do kabiny kierowcy.
Zewnętrzne tablice kierunkowe mają być wykonane w oparciu o diody LED lub RGB LED emitujące światło koloru białego lub koloru bardzo zbliżonego do białego. Wewnątrz znajdzie się wyświetlacz w postaci ekranu LCD lub LED o przekątnej min 21,5 cali, przeznaczony do emisji przekazu przebiegu trasy, przystanków, aktualnej pozycji pojazdu, daty, godziny oraz innych informacji przekazanych przez zamawiającego.
Typujemy oferentów
Ciekawostką tego przetargu jest fakt, że zamawiający dopuszcza elektrobus klasy MIDI lub MAXI, przy czym woli jednak pojazdy większe. Jednocześnie w kryteriach technicznych premiowane są m.in. pojemne baterie, czy też 3-częściowa szyba przednia. To oznacza, że do potencjalnych wykonawców można zaliczyć Solarisa, ARP czy też Autosana. Skład oferentów poznamy w dniu 17 listopada.