Elektro-gazowy mix w Turynie. Ebusy od BYD, a gazowce…
Na początku br. Turyn podpisał umowę na dostawę 100 autobusów elektrycznych od BYD. Teraz włoskie miasto ogłosiło przetarg na zakup 102 szt. pojazdów CNG dla sieci transportu publicznego.
W kolejnych miesiącach ma zostać ogłoszony jeszcze jeden kontrakt - na 50 szt. autobusów typu MAXI na olej napędowy dla transportu podmiejskiego.
MAXI i MEGA
5 marca spółka Gruppo Torinese Transporti (GTT) ogłosiła przetarg na dostawę 102. nowych autobusów CNG w podziale na :
- 52 pojazdy typu MAXI o długości dwanaście metrów
- 50 pojazdów przegubowych typu MEGA o długości 18 metrów.
Wszystkie autobusy mają być zasilane na metanem. Szacunkowa wartość kontraktu to 43 750 000 EUR. Kwota ta w 66% zostanie sfinansowana przez Region Piemont w ramach Strategicznego Planu Zrównoważonej Mobilności na lata 2021-2023.
Przypomnijmy, że GTT nieustannie odnawia swoją flotę w kierunku transportu przyjaznego dla środowiska. W ciąg dwóch ostatnich lat firma zakupiła:
- 211 nowych autobusów z silnikami Euro 6
- 100 autobusów elektrycznych BYD
To razem z najnowszym zamówieniem daje sumę 463 nowych autobusów, co stanowi 60% floty GTT. Dodatkowo udział „zielonych” autobusów wzrośnie w 2022 r. do 50%, w tym liczone są elektrobusy i pojazdy na biogaz. W 2023 r. ten odsetek wzrośnie do 56%.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Setka elektryków
Po tym, jak GTT rozwiązało umowę z chińskim producentem Yutong na dostawę 100 autobusów elektrycznych, kontakt ten został powierzony drugiemu oferentowi, czyli firmie BYD. Terminarz ich dostaw z węgierskiej fabryki w Komarom jest taki:
- pierwsze 50 autobusów elektrycznych ma zostać dostarczone do Turynu w kwietniu 2021 r.
- kolejna partia do końca br.
Łączna wartość umowy to 72 mln euro. Z tego 48 milionów euro jest przeznaczonych na same pojazdy, a 11 milionów euro na serwis w ciągu 10 lat. Kolejne 13 milionów euro zarezerwowano na wymianę baterii. Zdaniem chińskiego producenta akumulatory są zaprojektowane na przebieg 400 000 kilometrów, co w warunkach Turynu odpowiada żywotności na poziomie ośmiu lat - przy rocznym przebiegu 50 000 kilometrów.
Nie tylko autobusy
Jak informuje miasto, także turyńskie tramwaje czeka rewolucja. Pierwsze 30 niskopodłogowych pojazdów Hitachi Rail zostanie wprowadzonych a trasy od jesieni 2021 r. Mimo że są one o 28 metrów krótsze niż obecne, zoptymalizowane wnętrza zapewniają większa pojemność pasażerską. Umowa ramowa pomiędzy GTT a włoskim producentem obejmuje łącznie 70 takich tramwajów.