Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Elbląg wybiera PKS-y: w 1 zadaniu z Elbląga, w 2 – z Grodziska

infobus
14.01.2021 07:00

11 stycznia Zarząd Komunikacji Miejskiej w Elblągu dokonał wybory najkorzystniejszej oferty w przetargu na liniowe zadanie numer 1, która ma być realizowane przez okres 6,5 roku, a dokładniej od 1 kwietnia 2021r. do dnia 31.12.2027r.

Obyło się bez niespodzianek. Zarząd wybrał najtańszą i lokalną ofertę od PKS Elbląg. Przypomnijmy, że to powtórzone postępowanie dotyczyło tylko zadania numer 1.

Wcześniej ZKM rozstrzygnął zadanie numer 2, które otrzymało konsorcjum PKS Grodzisk Mazowiecki (lider) i PKS Gostynin za 62 748 000 zł brutto, czyli 6,92 zł/wzkm netto – o czym pisaliśmy TUTAJ. Ten pakiet obejmuje 8,4 mln wozokilometrów, do których potrzeba 23 autobusów dla 60 pasażerów każdy - z pełną klimą i pełnym systemem informacyjnym.

LiniowA powtórka

Jak możemy przeczytać w opisie ponowionego zamówienia nr 1: –„Przedmiotem niniejszego zamówienia jest świadczenie usług przewozowych w trakcji autobusowej komunikacji miejskiej na terenie gminy miasto Elbląg oraz gmin sąsiadujących, z którymi zostało zawarte porozumienie w celu wspólnej realizacji publicznego transportu zbiorowego, w okresie od dnia 1 kwietnia 2021 r. do dnia 31 grudnia 2027 r., według opracowanego przez Zamawiającego rozkładu jazdy. Przedmiot zamówienia obejmuje usługi przewozowe na liniach autobusowych o szacowanej łącznej liczbie 6 750 000 wzkm w całym okresie trwania zamówienia. Wymagany termin realizacji zamówienia to 01/04/2021 – 31/12/2027

Przypomnijmy, że ZKM w Elblągu po serii protestów Arrivy i wyroków KIO, 4 listopada unieważnił zadanie nr 1 w przetargu na obsługę miejskich linii na okres 7 lat. Od samego początku rozstrzygniecie w tym zadaniu budziło sporo kontrowersji. I nic dziwnego – walka toczyła się o 7 milionów wzkm i 19 nowych autobusów dla 85 pasażerów. Łącznie o ten kontrakt rywalizowały cztery firmy, ale do końca na placu boju dwie: PKS Elbląg, który zaoferował sumę 44,3 mln złotych i Arriva z ofertą na 60,4 mln zł. Sam ZKM oszacował wartość zamówienia na 46,4 mln zł.

W tej sytuacji Arriva odwołała się do Krajowej Izby Odwoławczej, która uznała, że elbląska firma zaniżyła cenę i nakazała ponowny wybór najkorzystniejszej ofert. Zarząd musiał uznać tę decyzję i dokonał ponownego wyboru … wybierając PKS Elbląg. Arriva nie odpuściła i zmusiła kolejnym wyrokiem ZKM do odrzucenia oferty PKS-u. W tej sytuacji elbląski ZKM nie miał już pola manewru i musiał unieważnił przetarg.

-“Zamawiający wykonując wyrok KIO dokonał ponownej oceny ofert w postępowaniu na pakiet nr 1 zamówienia. Ocenie podlegały trzy oferty. Cena każdej z ofert przewyższa kwotę, którą zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia, w związku z czym zamawiający unieważnił postępowanie” – napisał ZKM w uzasadnieniu.

18 AUTOBUSÓW

W ponowiony przetargu na 1 zadanie ZKM Elbląg wymaga 16 szt. autobusów miejskich + 2 szt. w rezerwie. Pojazdy mają być:

  • wyprodukowane w roku 2020 (na okres przejściowy do końca 2021 roku przewidziane jest odstępstwo ;od tej reguły);
  • niskowejściowe (brak stopnia co najmniej w drugich drzwiach autobusu);
  • posiadające troje drzwi, przy czym przynajmniej środkowe podwójne;
  • o długości nie mniejszej niż 11,5 m lub łącznej pojemności (miejsca siedzące plus stojące) minimum 85 miejsc, przy czym liczba miejsc stojących ustalona zgodnie z zasadami określonymi w załączniku11 do regulaminu nr 107 EKG ONZ , przy zastosowaniu wskaźnika powierzchni podłogi przeznaczonej na jednego pasażera wynoszącego 0,125 m2 (wskaźnik napełnienia 8 osób/m2powierzchni podłogi przeznaczonej dla pasażerów stojących, przy czym liczba miejsc siedzących nie może być mniejsza niż 20% pojemności nominalnej (miejsce siedzące dla 1,5 osoby będzie liczone jako pojedyncze),
  • minimum 4 miejsca muszą być dostępne z poziomu podłogi (bez podestów).

CZTERY OFERTY

Podczas otwarcia Zarządzie Komunikacji Miejskiej w Elblągu podał kwotę, jaką zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia. To 42.282.000,00 zł brutto, co przy pracy na poziomie 6.750.000 wzkm oznacza cenę wzkm w wysokości 6,26 zł.

Swoje oferty złożyły cztery firmy:

  • Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej w Elblągu z ceną brutto 45 630 000,00 zł / 6,76 za 1 wzkm;
  • Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej Gdańsk z ceną brutto 49 061 700,00 zł / 7,26 zł za 1 wzkm;
  • Mobilis Warszawa z ceną brutto 58 185 000,00 zł / 8,62 zł za 1 wzkm;
  • PKS Południe Świerklaniec + LZ Apolinary Lazar + FES Instalacje z ceną brutto 54 337 500,00 zł / 8,06 z za 1 wzkm.

Zostały one następująco ocenione:

  Numer ofertyLiczba pkt w kryterium cena (brutto)-   100%  Łączna punktacja
Oferta Nr 1 PKS Elblag500,00500,00 pkt
Oferta Nr 2 PKS Gdańsk465,05465,05 pkt
Oferta Nr 3 Mobilis392,10392,10 pkt
Oferta Nr 4 PKS Południe419,90419,90 pkt

Zgodnie z oczekiwaniami – stosując tylko jedno kryterium (najniższa cena) – ZKM Elbląg wybrał ofertę PKS Elbląg. Nie ma Arrivy, także przewidujemy szybkie podpisanie umowy.

Przypomnijmy, że już 1 stycznia w Elblągu zajdą spore zmiany w rozkładzie jazdy – o czym pisaliśmy TUTAJ