Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Elbląg ponawia przetarg na liniowy pakiet numer 1

infobus
26.11.2020 08:37

Zarząd Komunikacji Miejskiej w Elblągu ogłosił przetarg na świadczenie usług publicznego transportu zbiorowego przez okres 6,5 roku.

Jak możemy przeczytać w ogłoszeniu: -„Przedmiotem niniejszego zamówienia jest świadczenie usług przewozowych w trakcji autobusowej komunikacji miejskiej na terenie gminy miasto Elbląg oraz gmin sąsiadujących, z którymi zostało zawarte porozumienie w celu wspólnej realizacji publicznego transportu zbiorowego, w okresie od dnia 1 kwietnia 2021 r. do dnia 31 grudnia 2027 r., według opracowanego przez Zamawiającego rozkładu jazdy. Przedmiot zamówienia obejmuje usługi przewozowe na liniach autobusowych o szacowanej łącznej liczbie 6 750 000 wzkm w całym okresie trwania zamówienia.

Wymagany termin realizacji zamówienia to 01/04/2021 - 31/12/2027

Historia pierwszego podejścia

Przypomnijmy, że ZKM w Elblągu po serii protestów Arrivy i wyroków KIO, 4 listopada unieważnił zadanie nr 1 w przetargu na obsługę miejskich linii na okres 7 la - o tym wydarzeniu pisaliśmy TUTAJ.

Planowo - w zakresie tego zadania - nowy przewoźnik powinien zacząć jeździć od 1 stycznia 2021 roku, ale jest to już nierealne. Dlatego spodziewamy się zlecania z wolnej ręki na te przewozy – do momentu wyboru nowego przewoźnika.

Od samego początku rozstrzygniecie w tym zadaniu budziło sporo kontrowersji. I nic dziwnego - walka toczyła się o 7 milionów wzkm i 19 nowych autobusów dla 85 pasażerów. Łącznie o ten kontrakt rywalizowały cztery firmy, ale do końca na placu boju dwie : PKS Elbląg, który zaoferował sumę 44,3 mln złotych i Arriva z ofertą na 60,4 mln zł. Sam ZKM oszacował wartość zamówienia na 46,4 mln zł.

W tej sytuacji Arriva odwołała się do Krajowej Izby Odwoławczej, która uznała, że elbląska firma zaniżyła cenę i nakazała ponowny wybór najkorzystniejszej ofert. Zarząd musiał uznać tę decyzję i dokonał ponownego wyboru … wybierając PKS Elbląg. Arriva nie odpuściła i zmusiła kolejnym wyrokiem ZKM do odrzucenia oferty PKS-u. W tej sytuacji elbląski ZKM nie miał już pola manewru i musiał unieważnił przetarg.

-“Zamawiający wykonując wyrok KIO dokonał ponownej oceny ofert w postępowaniu na pakiet nr 1 zamówienia. Ocenie podlegały trzy oferty. Cena każdej z ofert przewyższa kwotę, którą zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia, w związku z czym zamawiający unieważnił postępowanie” – napisał ZKM w uzasadnieniu.

Teraz mamy przetargową powtórkę, ale tylko I zadania.

II zadanie dla PKS Grodzisk

Z kolei w drugim zadaniu wszystko jest już jasne i czekamy na podpisanie umowy. Zarząd wybrał ofertę konsorcjum PKS Grodzisk Mazowiecki (lider) i PKS Gostynin – 62 748 000 zł brutto, czyli 6,92 zł/wzkm netto.

Dodajmy, że ten pakiet obejmuje 8,4 mln wozokilometrów, do których potrzeba 23 autobusów dla 60 pasażerów każdy. Do tego miasto chce klimatyzację i pełen system informacyjny.

Jaki tabor?

Wracając do ponowionego zamówienia, to ZKM Elbląg wymaga 16 szt. autobusów miejskich + 2 szt. w rezerwie. Pojazdy mają być:

  • wyprodukowane w roku 2020 (na okres przejściowy do końca 2021 roku przewidziane jest odstępstwo ;od tej reguły);
  • niskowejściowe (brak stopnia co najmniej w drugich drzwiach autobusu);
  • posiadające troje drzwi, przy czym przynajmniej środkowe podwójne;
  • o długości nie mniejszej niż 11,5 m lub łącznej pojemności (miejsca siedzące plus stojące) minimum 85 miejsc, przy czym liczba miejsc stojących ustalona zgodnie z zasadami określonymi w załączniku11 do regulaminu nr 107 EKG ONZ , przy zastosowaniu wskaźnika powierzchni podłogi przeznaczonej na jednego pasażera wynoszącego 0,125 m2 (wskaźnik napełnienia 8 osób/m2powierzchni podłogi przeznaczonej dla pasażerów stojących, przy czym liczba miejsc siedzących nie może być mniejsza niż 20% pojemności nominalnej (miejsce siedzące dla 1,5 osoby będzie liczone jako pojedyncze),
  • minimum 4 miejsca muszą być dostępne z poziomu podłogi (bez podestów).

Szacunkowy zakres rzeczowy przedmiotu zamówienia wynosi:

  • w okresie od 01.04.2021r. do 31.12.2021r. – ok. 750tys.wzkm
  • w okresie od 01.04.2021r. do 31.12.2027 r. – ok. 6.750 tys.wzkm

Liniowe wymagania

W zakresie sytuacji ekonomicznej, ZKM wymaga ubezpieczenia OC na kwotę nie mniejszą niż 500 000,00 PLN plus środki finansowe lub zdolność kredytową w wysokości nie mniejszej niż 11 500 000 PLN.

W zakresie doświadczenia mamy wymóg, że w okresie ostatnich 5 lat oferent wykonał lub wykonuje usługi w zakresie przewozu w komunikacji miejskiej o łącznej wielkości pracy przewozowej nie mniejszej niż 2 000 000 wzkm.

O tym kto tym razem złoży liniowe propozycje Elblągowi dowiemy się najwcześniej 29 grudnia, kiedy wyznaczano termin składania ofert.

Co ważne, w Elblągu liczy się tylko jedno kryterium wybory najkorzystniejszej oferty – jak najniższa cena.