Elbląg na razie bez elektrobusów
Zielony Transport Publiczny wywołał w niektórych miastach elektromobilną gorączkę i niektóre z nich muszą się tłumaczyć, dlaczego nie startowały w programie Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Oto przykład Elbląga.
Za drogie
Przewodniczący elbląskiej Rady Miejskiej Antoni Czyżyk zwrócił się z interpelacją do prezydenta Witolda Wróblewskiego, prezydent Elbląga w której zapytał o możliwość wprowadzenia autobusów elektrycznych w Elblągu.
-„Przeprowadzona przez ZKM analiza wskazuje na obecnie niską efektywność w postaci autobusów elektrycznych. Nawet przy wysokim 80 – procentowym dofinansowaniu środkami unijnymi wysokość wymaganego wkładu własnego przy zakupie jednego autobusu elektrycznego odpowiada kosztom zakupu średniej klasy nowego autobusu tradycyjnego. Do tego należy doliczyć koszty budowy przynajmniej kilku stacji ładowania” - napisał Witold Wróblewski w odpowiedzi na interpelację radnego.
Przypomnijmy, że komunikacja autobusowa w Elblągu realizowana jest zewnętrznych operatorów, którzy właśnie – na okres 7 lat - zostali wybrani w liniowym przetargu. To PKS Elbląg i PKS Grodzisk Maz. Wymogi elebląskiego zamówienia nie przewidują wprowadzenie alternatywnych napędów, także na 7 lata ten temat jest zamrożony.
-„Ciągły rozwój autobusów elektrycznych oraz rosnąca konkurencja między ich producentami powinny spowodować zwiększenie ich osiągów (większy zasięg i dłuższy czas eksploatacji) oraz obniżenie cen. ZKM jako organizator komunikacji miejskiej będzie monitorował zachodzące zmiany tak, by w odpowiednim czasie zaproponować najbardziej efektywne rozwiązania w zakresie wdrożenia w elbląskiej komunikacji autobusów elektrycznych” - napisał Witold Wróblewski.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
33 MIASTA
Po zeszłotygodniowej konferencji Ministerstw Klimatu – o tym wydarzeniu pisaliśmy TUTAJ mamy informacje o 33 złożonych projektach w ramach Zielonego Transportu Publicznego 2021. To:
- Bolesławiec
- Chełm – zakup 30 pojazdów (15 elektrycznych oraz 15 wodorowych) + ładowarki zajezdniowe + 2 szybkie ładowarki pantografowe na pętlach – za sumę 140 mln zł.
- Chodzież – zakup 2 elektrycznych autobusów;
- Gdańsk – zakup 6 elektrycznych autobusów
- Gdynia i zakupu 7 trolejbusów klasy MEGA + zakup 12 przegubowych elektrycznych autobusów;
- GZM
- Grudziądz i zakup 17 pojazdów plus pożyczka na wkład własny;
- Jastrzębie na zakup 5 autobusów elektrycznych. To wydzielona z PKM Jastrzębie nowa spółka, która funkcjonuje jako podmiot wewnętrzny,
- Kraśnik – zakup 4 autobusów elektrycznych klasy MIDI, ładowarek oraz niezbędnej infrastruktury, dokumentacji i szkoleń;
- Kraków – zakup 40 przegubowych elektrobusów;
- Łomianki
- Mińsk Maz.
- Olsztyn – zakup 20 elektrobusów (15 klasy MAXI i 5 klasy MEGA) + 14 wolnych ładowarek w zajezdni za sumę 50 mln zł;
- Opole
- Ostrowiec Św.
- Ostrów Wlkp. – zakup 8 autobusów elektrycznych
- Poznań – zakup 84 wodorowców i 16 elektrycznych autobusów;
- Piotrków Trybunalski – zakup 10 elektrycznych autobusów;
- Radom
- Radomsko
- Siedlce – zakup 4 elektrycznych autobusów
- Sieradz – zakup 6 elektrycznych autobusów;
- Słupsk
- Stalowa Wola – zakup 6 elektrycznych autobusów
- Szczecin – zakup 8 elektrobusów klasy MEGA + budowa szybkich ładowarek na pętlach za sumę 37,2 mln zł;
- Świdnica – zakup 2 elektrycznych autobusów;
- Toruń – zakup 10 elektrobusów klasy MAXI + wolne ładowarki + budowa szybkich ładowarek na pętlach, gdzie wartości całego projektu 29.1 mln zł netto;
- Wejherowo – zakup 3 elektrobusów plus ładowarki;
- Włocławek – zakup 13 elektrycznych autobusów i 3 wodorowce
- Wrocław – zakup 28 elektrobusów + 28 ładowarek typu plug-in + 5 ładowarek pantografowych na pętlach + szkolenia kierowców i mechaników – za sumę blisko 100 mln zł;
- Zakopane
- Zamość
- Ząbkowice Śl.
Jeżeli ktoś chciałby nam pomóc taborowo uzupełnić tę listę – prośba po wpisy w komentarzach!