Eksportowe hity Solarisa
Solaris przekazał na początku września br. miejskiemu przewoźnikowi w Monachium 10 autobusów z przyczepami pasażerskimi (w niemieckiej terminologii znanych jakobuszug, w wolnym tłumaczeniu 'autobusowy pociąg’). Jeden z tych pojazdów jest jednocześnie dwutysięcznym Solarisem na niemieckim rynku.Solarisy Urbino 12, do których podłączone są jedenastometrowe przyczepy pasażerskie, tworzą skład o łącznej długości 23 metrów, mogący zabrać 130 pasażerów. Dorównują zatem pojazdom dwuprzegubowym. Taki 'duet’ to połączenie zalet pojemności tradycyjnych autobusów osiemnastometrowych z możliwością elastycznego dostosowywania długości zestawu do aktualnego natężenia ruchu. Jest to wygodne i przede wszystkim ekonomiczne rozwiązanie dla przewoźnika, MünchnerVerkehrsgesellschaft (MVG). –„Urok takiego połączenia leży w jego elastyczności. Pojemność pojazdu może być regulowana przez podłączenie lub odłączenie przyczepy w zależności od potrzeb przewozowych. Czynność ta przebiega niezwykle łatwo i szybko. Zestaw, który obejmuje autobus wraz z przyczepą to ekonomiczne, a także ekologiczne rozwiązanie. Monachium jest pierwszą niemiecką milionową metropolią, w której pojawiły się takie pojazdy”- mówi Herbert König, szef MVG.Jeden z przekazanych wczoraj pojazdów jest jednocześnie dwutysięcznym Solarisem dostarczonym przez polską firmę na niemiecki rynek. Z tego też powodu wyróżniony został specjalnym oklejeniem: 'W MVG jeździ dwutysięczny Solaris w Niemczech’. –„Opinia niezawodnego i innowacyjnego partnera, którą posiadamy wśród niemieckich klientów to dla nas prawdziwy powód do dumy. Dostawa dwutysięcznego autobusu na rynek niemiecki ogromnie cieszy, ale również motywuje do osiągania jeszcze ambitniejszych celów w przyszłości. Dziękujemy wszystkim, którzy w minionych 13 latach działalności Solarisa w Niemczech nam zaufali oraz z nami współpracowali”- mówi Małgorzata Olszewska, prezes zarządu Solaris Deutschland. Autobusy z symbolem zielonego jamnika jeżdżą po ulicach już 100 niemieckich miast. Najwięcej we flotach przewoźników z Berlina, Bremy, Bochum, Düsseldorfu, Hanoweru oraz Frankfurtu nad Menem.
Czas na Serbię
W sierpniu br. pierwszych 10 szt. autobusów Solaris Urbino 18 (z łącznie zakontraktowanych 200 szt.) zostało oficjalnie przekazanych przewoźnikowiGSP Belgrad/ГСПБеоград.Zgodnie z harmonogramem, pierwsze autobusy dotarły do stolicy Serbii w pierwszej połowie sierpnia. Dostawy następnych odbywać będą się w transzach: po 45 sztuk w sierpniu i we wrześniu oraz kolejno 50 w październiku i w listopadzie. Wszystkie Solarisy zostaną wprowadzone na belgradzkie linie autobusowe do końca 2013 roku.Dostawy pierwszych autobusów do Belgradu zostały poprzedzone szkoleniami zorganizowanymi dla kilkudziesięciu pracowników GSP. Były to kursy zarówno kierowców, jak i pracowników serwisu, dzięki którym mogli oni bardzo dobrze poznać nowe pojazdy we flocie belgradzkiego przewoźnika.Zgodnie z kontraktem firma Solaris będzie wspierać swojego klienta przez pierwsze dwa lata w prowadzeniu obsługi serwisowej. W tym celu przedstawicielstwo firmy Solaris w Serbii zatrudniło kilkunastu pracowników, którzy będą do dyspozycji GSP. Producent utworzył także na miejscu magazyn części zamiennych. Dzięki temu przewoźnik zyskuje pewność sprawnej i szybkiej obsługi serwisowej. –„Jesteśmy bardzo zadowoleni z jakości dostarczonych pojazdów i sposobu przeprowadzenia przez firmę Solaris szkoleń dla pracowników GSP – mówi Milan Sofronic, Dyrektor ds. Technicznych w GSP Belgrad. – Już w najbliższych dniach o komforcie podróżowania Solarisami będą mogli przekonać się mieszkańcy naszego miasta”- dodaje.Zakup 200 autobusów dla stolicy Serbii możliwy był między innymi dzięki środkom z Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju, który sfinansował wart 64 mln euro kontrakt.Przegubowe Solarisy wyprodukowane dla Belgradu są w pełni niskopodłogowe i klimatyzowane, spełniają normę emisji spalin Euro 5. W każdym z pojazdów zainstalowany został, składający się z 7 kamer, system monitoringu, gwarantujący najwyższy poziom bezpieczeństwa pasażerów.Do tej pory w Serbii pojazdy marki Solaris są wykorzystywane w miejscowości Novi Sad, dokąd w 2011 roku zostało dostarczonych sześć autobusów Solaris Urbino12 napędzanych sprężonym gazem ziemnym (CNG).