Eksport autobusów z Polski w I połowie 2012 roku
Odnotowany 14-procentowy spadek eksportu autobusów oznacza mimo wszystko cały czas stabilny poziom zagranicznej sprzedaży i nie oznaczają kolejnej fali kryzysu. Pamiętajmy, że porównujemy je do dobrych, zeszłorocznych rezultatów. Wówczas za granicę zostało wysłanych łącznie 3810 kompletnych pojazdów. Był to jeden z najlepszych eksportowych wyników w historii (tuż za rezultatem 3977 szt. z 2008 r.) Na pewno ciężko będzie powtórzyć ten sukces w tym roku, aczkolwiek nie jest to niemożliwe. Przede wszystkim bardzo dobre sygnały płyną z europejskiego rynku autobusów, który z miesiąca na miesiąc notuje coraz lepsze wyniki. Pierwszą połowę br. kraje Unii Europejskiej i EFTA zamknęły łącznym wzrostem liczny nowych rejestracji na poziomie 7,2%, w tym „stare”kraje Unii odnotowały 3% wzrost, „nowe”kraje +25,5%, a kraje EFTA (Norwegia, Islandia i Szwajcaria) aż + 50%. To oznacza rozkręcanie się autobusowego popytu w Europie, co jak najlepiej rokuje dla naszych autobusowych fabryk, nastawionych właśnie na unijny eksport.
W zakresie pozycji poszczególnych producentów na eksportowej liście rankingowej to tutaj nie zanotowaliśmy większych zmian. Zdecydowanie prowadzi MAN, który wyeksportował w I połowie 2012 r. 488 autobusów (- 66 szt. / – 11,91% w porównaniu analogicznego okresu 2011 r.);drugie miejsce zajęło Volvo z wynikiem 375 pojazdów (- 23 szt. / – 5,77% w porównaniu analogicznego okresu 2011 r.) Na trzecim miejscu jest słupska fabryka Scania z rezultatem 251 autobusów (- 35 szt. / – 12,23%). Stawkę najważniejszych eksporterów zamyka polski Solaris Bus &Coach, który w ciągu tych sześciu miesięcy br. wysłał za granicę łącznie 190 autobusów i trolejbusów (- 123 szt. / – 39,29% w porównaniu analogicznego okresu 2011 r.) Listę polskich eksporterów autobusów w I połowie br. zamykają firmy CMS Auto, Kapena i Autosan.
Eksportowa czwórka
Tradycyjnie głównymi odbiorcami autobusów wyprodukowanych w Polsce są Niemcy i Szwecja. To efekt zlokalizowania w naszym kraju fabryk przez niemiecki koncern MAN oraz szwedzkie Volvo i Scania. W I połowie 2012 roku liderem w klasyfikacji odbiorców była jednak Szwecja (30% udziału), która wyprzedziła Niemcy (28%). Trzecie miejsce zajęła –podobnie jak w poprzednich dwóch latach –Norwegia z udziałem 7%. Kolejne miejsca w rankingu należą do takich krajów jak: Francja, Dania, Austria, Litwa i … Meksyk. Obecność tutaj państwa z Ameryki Południowej to nie przypadek, tylko efekt kontynuacji dostaw pojazdów hybrydowych Volvo dla tego kraju ( w zeszłym roku było to 21 szt., a teraz 26 szt.). Swoje autobusowe konstrukcje do Meksyku wysłał także MAN, także ten region jest coraz mocnej widoczny na naszej eksportowej mapie. To kolejne potwierdzenie, że w Polsce produkowane są jedne z najbardziej zaawansowanych autobusów na świecie, które coraz częściej kupują przewoźnicy z innych kontynentów. Nowością w tegorocznym zestawieniu odbiorców jest ponowne pojawienie się takich orientalnych krajów jak Brazylia, Katar czy ZEA, gdzie swoje autobusy eksportuje MAN. Bardzo nas cieszy także otwierania się eksportu na naszych wschodnich sąsiadów, w tym także kontynuacja dostaw –aczkolwiek cały czas na niskim poziomie –do Rosji. Zdecydowanie lepiej na tym kierunku wygląda eksport do krajów nadbałtyckich –przede wszystkim na Litwę, gdzie swoje autobusy wysyła nie tylko Solaris, ale także CMS Auto.
Podsumowując: tegoroczne wyniki polskiego eksportu autobusów zależą wyłącznie od kondycji europejskiego rynku, który na szczęście ma się coraz lepiej. Osiągnięty tutaj w I połowie br. 7-procentowy wzrost jak najlepiej wróży fabrykom zlokalizowanym w Polsce. Zmodernizowane i unowocześnione linie produkcyjne zakładów MAN, Volvo, Scania i Solaris czekają na kolejne eksportowe wyzwania.
Tabela 1. Eksport autobusów z Polski w I połowie 2012 r.
Lp.
|
MARKA
|
01-06.2012 r.
|
udział [%]
|
01-06.2011 r.
|
udział [%]
|
1
|
MAN
|
488
|
35,72%
|
554
|
34,78%
|
2
|
VOLVO
|
375
|
27,45%
|
398
|
24,98%
|
3
|
SCANIA
|
251
|
18,37%
|
286
|
17,95%
|
4
|
SOLARIS
|
168
|
12,30%
|
287
|
18,02%
|
5
|
inni
|
84
|
6,15%
|
68
|
4,27%
|
∑
|
RAZEM
|
1366
|
100,00%
|
1593
|
100,00%
|
źródło: JMK analizy rynku transportowego
Tabela 2. Top 10 zagranicznych odbiorców autobusów wyprodukowanych w Polsce w I połowie 2012 r.
Lp
|
Kraj
|
Liczba
|
Udział w eksporcie [%]
|
Szwecja
|
411
|
30,09%
|
|
2
|
Niemcy
|
388
|
28,40%
|
3
|
Norwegia
|
106
|
7,76%
|
4
|
Francja
|
91
|
6,66%
|
5
|
Dania
|
87
|
6,37%
|
6
|
Austria
|
40
|
2,93%
|
7
|
Litwa
|
29
|
2,12%
|
8
|
Meksyk
|
26
|
1,90%
|
9
|
Włochy
|
26
|
1,90%
|
10
|
Czechy
|
26
|
1,90%
|
11
|
inne kraje
|
136
|
9,96%
|
∑
|
RAZEM
|
1366
|
100,00%
|
źródło: JMK analizy rynku transportowego