Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Eksport autobusów z Polski w I połowie 2012 roku

infobus
22.08.2012 18:33
Odnotowany 14-procentowy spadek eksportu autobusów oznacza mimo wszystko cały czas stabilny poziom zagranicznej sprzedaży i nie oznaczają kolejnej fali kryzysu. Pamiętajmy, że porównujemy je do dobrych, zeszłorocznych rezultatów. Wówczas za granicę zostało wysłanych łącznie 3810 kompletnych pojazdów. Był to jeden z najlepszych eksportowych wyników w historii (tuż za rezultatem 3977 szt. z 2008 r.) Na pewno ciężko będzie powtórzyć ten sukces w tym roku, aczkolwiek nie jest to niemożliwe. Przede wszystkim bardzo dobre sygnały płyną z europejskiego rynku autobusów, który z miesiąca na miesiąc notuje coraz lepsze wyniki. Pierwszą połowę br. kraje Unii Europejskiej i EFTA zamknęły łącznym wzrostem liczny nowych rejestracji na poziomie 7,2%, w tym „stare”kraje Unii odnotowały 3% wzrost, „nowe”kraje +25,5%, a kraje EFTA (Norwegia, Islandia i Szwajcaria) aż + 50%. To oznacza rozkręcanie się autobusowego popytu w Europie, co jak najlepiej rokuje dla naszych autobusowych fabryk, nastawionych właśnie na unijny eksport.
W zakresie pozycji poszczególnych producentów na eksportowej liście rankingowej to tutaj nie zanotowaliśmy większych zmian. Zdecydowanie prowadzi MAN, który wyeksportował w I połowie 2012 r. 488 autobusów (- 66 szt. / – 11,91% w porównaniu analogicznego okresu 2011 r.);drugie miejsce zajęło Volvo z wynikiem 375 pojazdów (- 23 szt. / – 5,77% w porównaniu analogicznego okresu 2011 r.) Na trzecim miejscu jest słupska fabryka Scania z rezultatem 251 autobusów (- 35 szt. / – 12,23%). Stawkę najważniejszych eksporterów zamyka polski Solaris Bus &Coach, który w ciągu tych sześciu miesięcy br. wysłał za granicę łącznie 190 autobusów i trolejbusów (- 123 szt. / – 39,29% w porównaniu analogicznego okresu 2011 r.) Listę polskich eksporterów autobusów w I połowie br. zamykają firmy CMS Auto, Kapena i Autosan.
W I połowie br. fabryki zlokalizowane w Polsce wyeksportowały łącznie 1366 autobusówW I połowie br. fabryki zlokalizowane w Polsce wyeksportowały łącznie 1366 autobusówW I połowie br. fabryki zlokalizowane w Polsce wyeksportowały łącznie 1366 autobusówW I połowie br. fabryki zlokalizowane w Polsce wyeksportowały łącznie 1366 autobusów
Eksportowa czwórka
Tradycyjnie głównymi odbiorcami autobusów wyprodukowanych w Polsce są Niemcy i Szwecja. To efekt zlokalizowania w naszym kraju fabryk przez niemiecki koncern MAN oraz szwedzkie Volvo i Scania. W I połowie 2012 roku liderem w klasyfikacji odbiorców była jednak Szwecja (30% udziału), która wyprzedziła Niemcy (28%). Trzecie miejsce zajęła –podobnie jak w poprzednich dwóch latach –Norwegia z udziałem 7%. Kolejne miejsca w rankingu należą do takich krajów jak: Francja, Dania, Austria, Litwa i … Meksyk. Obecność tutaj państwa z Ameryki Południowej to nie przypadek, tylko efekt kontynuacji dostaw pojazdów hybrydowych Volvo dla tego kraju ( w zeszłym roku było to 21 szt., a teraz 26 szt.). Swoje autobusowe konstrukcje do Meksyku wysłał także MAN, także ten region jest coraz mocnej widoczny na naszej eksportowej mapie. To kolejne potwierdzenie, że w Polsce produkowane są jedne z najbardziej zaawansowanych autobusów na świecie, które coraz częściej kupują przewoźnicy z innych kontynentów. Nowością w tegorocznym zestawieniu odbiorców jest ponowne pojawienie się takich orientalnych krajów jak Brazylia, Katar czy ZEA, gdzie swoje autobusy eksportuje MAN. Bardzo nas cieszy także otwierania się eksportu na naszych wschodnich sąsiadów, w tym także kontynuacja dostaw –aczkolwiek cały czas na niskim poziomie –do Rosji. Zdecydowanie lepiej na tym kierunku wygląda eksport do krajów nadbałtyckich –przede wszystkim na Litwę, gdzie swoje autobusy wysyła nie tylko Solaris, ale także CMS Auto.
 
 Eksport autobusów z Polski w I połowie 2012 r. Top 10 zagranicznych odbiorców autobusów wyprodukowanych w Polsce w I połowie 2012 r.
Podsumowując: tegoroczne wyniki polskiego eksportu autobusów zależą wyłącznie od kondycji europejskiego rynku, który na szczęście ma się coraz lepiej. Osiągnięty tutaj w I połowie br. 7-procentowy wzrost jak najlepiej wróży fabrykom zlokalizowanym w Polsce. Zmodernizowane i unowocześnione linie produkcyjne zakładów MAN, Volvo, Scania i Solaris czekają na kolejne eksportowe wyzwania.
 
Tabela 1. Eksport autobusów z Polski w I połowie 2012 r.
Lp.
MARKA
01-06.2012 r.
udział [%]
01-06.2011 r.
udział [%]
1
MAN
488
35,72%
554
34,78%
2
VOLVO
375
27,45%
398
24,98%
3
SCANIA
251
18,37%
286
17,95%
4
SOLARIS
168
12,30%
287
18,02%
5
inni
84
6,15%
68
4,27%
RAZEM
1366
100,00%
1593
100,00%
źródło: JMK analizy rynku transportowego
 
Tabela 2. Top 10 zagranicznych odbiorców autobusów wyprodukowanych w Polsce w I połowie 2012 r.
Lp
Kraj
Liczba
Udział w eksporcie [%]
Szwecja
411
30,09%
2
Niemcy
388
28,40%
3
Norwegia
106
7,76%
4
Francja
91
6,66%
5
Dania
87
6,37%
6
Austria
40
2,93%
7
Litwa
29
2,12%
8
Meksyk
26
1,90%
9
Włochy
26
1,90%
10
Czechy
26
1,90%
11
inne kraje
136
9,96%
RAZEM
1366
100,00%
źródło: JMK analizy rynku transportowego