Eksport autobusów z Polski w I kwartale 2012 roku
W I kwartale br. fabryki zlokalizowane w Polsce wyeksportowały łącznie 529 autobusów. To o 69 pojazdów mniej niż rok wcześniej (- 11,53%). Dodatkowo za granicę wysłaliśmy 12 trolejbusów, prawie 200 podwozi i 95 szkieletów konstrukcyjnych. Odnotowany 11-procentowy spadek eksportu autobusów oznacza cały czas stabilny poziom zagranicznej sprzedaży. Na pewno nie jest to oznaka kolejnej fali kryzysu. Po doskonałym finiszu w końcówce zeszłego roku mieliśmy nadzieje na bardziej optymistyczne otwarcie nowego roku, ale tak się jednak nie stało. Pamiętajmy jednak, że w zeszłym roku wyeksportowaliśmy aż 3810 pojazdów, czyli o 289 szt. więcej niż rok wcześniej (+ 8,53%). Był to jeden z najlepszych eksportowych wyników w historii (tuż za rezultatem 3977 szt. z 2008 r.) Mimo nienajlepszego startu wiele czynników wskazuje na to, że w tym roku nasz autobusowy eksport osiągnie podobny (jeżeli nie lepszy) poziom jak w zeszłym roku. Przede wszystkim europejski rynek autobusów notuje coraz lepsze wyniki – I kwartał br. kraje Unii Europejskiej i NAFTA zamknęły wzrostem na poziomie 7,2%, a w samym tylko marcu sprzedaż była wyższa aż o 17% niż rok wcześniej! To oznacza rozkręcania się autobusowego popytu w Europie, co jak najlepiej rokuje dla naszych autobusowych fabryk, nastawionych właśnie na unijny eksport. Kolejne dobre sygnały płyną od samych producentów. Lider naszego eksportu –firma MAN prognozuje w tym roku wyższy poziom produkcji, a pamiętajmy, że zeszły rok należał do jednego z najlepszych w historii spółki. Obie fabryki niemieckiego koncernu w Polsce przechodzą kolejne reorganizacje, aby docelowo produkować aż 3000 autobusów rocznie! Pozytywne sygnały płyną też z fabryk Scania i Volvo, które wchodzą na nowe rynki zbytu i wprowadzają unowocześnione konstrukcje do swojej oferty.
W zakresie pozycji poszczególnych producentów na eksportowej liście rankingowej to tutaj nie zanotowaliśmy większych zmian. Zdecydowanie prowadzi MAN, który wyeksportował w I kwartale 2012 roku 251 autobusów (+ 104 szt. / + 70,74% w porównaniu analogicznego okresu 2011 r.);drugie miejsce zajęło Volvo z wynikiem 145 pojazdów (- 72 szt. / – 33,17% w porównaniu analogicznego okresu 2011 r.) Na trzecim miejscu mamy zmianę –po I kwartale br. uplasowała się tutaj słupska fabryka Scania z rezultatem 70 autobusów (+ 2 szt. / + 2,94%). Stawkę najważniejszych eksporterów zamyka polski Solaris Bus &Coach, który w ciągu tych trzech pierwszych miesięcy roku wysłał za granicę łącznie 39 autobusów i trolejbusów (- 98 szt. / – 71,01% w porównaniu analogicznego okresu 2011 r.) Listę polskich eksporterów autobusów w I kwartale br. zamykają firmy Kapena i CMS Auto.
Eksportowa czwórka
Tradycyjnie głównymi odbiorcami autobusów wyprodukowanych w Polsce są Niemcy i Szwecja. To efekt zlokalizowania w naszym kraju fabryk przez koncerny MAN, Volvo i Scania. W I kwartale 2012 roku liderem w klasyfikacji odbiorców były Niemcy (31% udziału) i Szwecja (18,15%). Trzecie miejsce zajęła –i jest to małe zaskoczenie –Dania z udziałem 67%. Kolejne pozycje zajęły takie kraje jak: Francja i … Meksyk. Obecność tutaj państwa z Ameryki Południowej to efekt kontynuacji dostaw hybrydowych pojazdów Volvo dla tego kraju ( w zeszłym roku było to 21 szt., a teraz 26 szt.). Swoje autobusowe konstrukcje do Meksyku wysłał także MAN, także ten region jest coraz mocnej widoczny na naszej eksportowej mapie. To kolejne potwierdzenie, że w Polsce produkowane są jedne z najbardziej zaawansowanych autobusów na świecie, które coraz częściej kupują przewoźnicy z innych kontynentów. Nowością w tegorocznym zestawieniu odbiorców jest pojawienie się takich krajów jak Białoruś i Katar. Bardzo nas cieszy to otwierania się eksportu na naszych wschodnich sąsiadów, w tym także kontynuacja dostaw –aczkolwiek cały czas na nikim poziomie –autobusów dla Rosji.
Podsumowując: tegoroczne wyniki polskiego eksportu autobusów zależą wyłącznie od kondycji europejskiego rynku, który na szczęście ma się coraz lepiej. Osiągnięty tutaj w I kwartale br. 7-procentowy wzrost jak najlepiej wróży fabrykom zlokalizowanym w Polsce. Zmodernizowane i unowocześnione linie produkcyjne zakładów MAN, Volvo, Scania i Solaris czekają na kolejne eksportowe wyzwania.
Tabela 1. Eksport autobusów z Polski w I kwartale 2012 r.
Lp.
|
MARKA
|
I kwartał 2012 r.
|
udział [%]
|
I kwartał 2011 r.
|
udział [%]
|
1
|
MAN
|
251
|
47,45%
|
147
|
24,58%
|
2
|
VOLVO
|
145
|
27,41%
|
217
|
36,29%
|
3
|
SCANIA
|
70
|
13,23%
|
68
|
11,37%
|
4
|
SOLARIS
|
27
|
5,10%
|
137
|
22,91%
|
5
|
inni
|
36
|
6,81%
|
29
|
4,85%
|
∑
|
RAZEM
|
529
|
100,00%
|
598
|
100,00%
|
źródło: JMK analizy rynku transportowego
Tabela 2. Top 10 zagranicznych odbiorców autobusów wyprodukowanych w Polsce w I kwartale 2012 r.
Lp
|
Kraj
|
Liczba
|
Udział w eksporcie [%]
|
1
|
Niemcy
|
164
|
31,00%
|
2
|
Szwecja
|
96
|
18,15%
|
3
|
Dania
|
67
|
12,67%
|
4
|
Francja
|
65
|
12,29%
|
5
|
Meksyk
|
26
|
4,91%
|
6
|
Włochy
|
13
|
2,46%
|
7
|
Holandia
|
11
|
2,08%
|
8
|
Szwajcaria
|
8
|
1,51%
|
9
|
Norwegia
|
7
|
1,32%
|
10
|
inne kraje
|
72
|
13,61%
|
∑
|
RAZEM
|
529
|
100,00%
|
źródło: JMK analizy rynku transportowego