Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Eksport autobusów z Polski w I kwartale 2012 roku

infobus
30.04.2012 13:55
W I kwartale br. fabryki zlokalizowane w Polsce wyeksportowały łącznie 529 autobusów. To o 69 pojazdów mniej niż rok wcześniej (- 11,53%). Dodatkowo za granicę wysłaliśmy 12 trolejbusów, prawie 200 podwozi i 95 szkieletów konstrukcyjnych. Odnotowany 11-procentowy spadek eksportu autobusów oznacza cały czas stabilny poziom zagranicznej sprzedaży. Na pewno nie jest to oznaka kolejnej fali kryzysu. Po doskonałym finiszu w końcówce zeszłego roku mieliśmy nadzieje na bardziej optymistyczne otwarcie nowego roku, ale tak się jednak nie stało. Pamiętajmy jednak, że w zeszłym roku wyeksportowaliśmy aż 3810 pojazdów, czyli o 289 szt. więcej niż rok wcześniej (+ 8,53%). Był to jeden z najlepszych eksportowych wyników w historii (tuż za rezultatem 3977 szt. z 2008 r.) Mimo nienajlepszego startu wiele czynników wskazuje na to, że w tym roku nasz autobusowy eksport osiągnie podobny (jeżeli nie lepszy) poziom jak w zeszłym roku. Przede wszystkim europejski rynek autobusów notuje coraz lepsze wyniki – I kwartał br. kraje Unii Europejskiej i NAFTA zamknęły wzrostem na poziomie 7,2%, a w samym tylko marcu sprzedaż była wyższa aż o 17% niż rok wcześniej! To oznacza rozkręcania się autobusowego popytu w Europie, co jak najlepiej rokuje dla naszych autobusowych fabryk, nastawionych właśnie na unijny eksport. Kolejne dobre sygnały płyną od samych producentów. Lider naszego eksportu –firma MAN prognozuje w tym roku wyższy poziom produkcji, a pamiętajmy, że zeszły rok należał do jednego z najlepszych w historii spółki. Obie fabryki niemieckiego koncernu w Polsce przechodzą kolejne reorganizacje, aby docelowo produkować aż 3000 autobusów rocznie! Pozytywne sygnały płyną też z fabryk Scania i Volvo, które wchodzą na nowe rynki zbytu i wprowadzają unowocześnione konstrukcje do swojej oferty.
W zakresie pozycji poszczególnych producentów na eksportowej liście rankingowej to tutaj nie zanotowaliśmy większych zmian. Zdecydowanie prowadzi MAN, który wyeksportował w I kwartale 2012 roku 251 autobusów (+ 104 szt. / + 70,74% w porównaniu analogicznego okresu 2011 r.);drugie miejsce zajęło Volvo z wynikiem 145 pojazdów (- 72 szt. / – 33,17% w porównaniu analogicznego okresu 2011 r.) Na trzecim miejscu mamy zmianę –po I kwartale br. uplasowała się tutaj słupska fabryka Scania z rezultatem 70 autobusów (+ 2 szt. / + 2,94%). Stawkę najważniejszych eksporterów zamyka polski Solaris Bus &Coach, który w ciągu tych trzech pierwszych miesięcy roku wysłał za granicę łącznie 39 autobusów i trolejbusów (- 98 szt. / – 71,01% w porównaniu analogicznego okresu 2011 r.) Listę polskich eksporterów autobusów w I kwartale br. zamykają firmy Kapena i CMS Auto.
W I kwartale br. fabryki zlokalizowane w Polsce wyeksportowały łącznie 529 autobusówW I kwartale br. fabryki zlokalizowane w Polsce wyeksportowały łącznie 529 autobusówW I kwartale br. fabryki zlokalizowane w Polsce wyeksportowały łącznie 529 autobusówW I kwartale br. fabryki zlokalizowane w Polsce wyeksportowały łącznie 529 autobusów
Eksportowa czwórka
Tradycyjnie głównymi odbiorcami autobusów wyprodukowanych w Polsce są Niemcy i Szwecja. To efekt zlokalizowania w naszym kraju fabryk przez koncerny MAN, Volvo i Scania. W I kwartale 2012 roku liderem w klasyfikacji odbiorców były Niemcy (31% udziału) i Szwecja (18,15%). Trzecie miejsce zajęła –i jest to małe zaskoczenie –Dania z udziałem 67%. Kolejne pozycje zajęły takie kraje jak: Francja i … Meksyk. Obecność tutaj państwa z Ameryki Południowej to efekt kontynuacji dostaw hybrydowych pojazdów Volvo dla tego kraju ( w zeszłym roku było to 21 szt., a teraz 26 szt.). Swoje autobusowe konstrukcje do Meksyku wysłał także MAN, także ten region jest coraz mocnej widoczny na naszej eksportowej mapie. To kolejne potwierdzenie, że w Polsce produkowane są jedne z najbardziej zaawansowanych autobusów na świecie, które coraz częściej kupują przewoźnicy z innych kontynentów. Nowością w tegorocznym zestawieniu odbiorców jest pojawienie się takich krajów jak Białoruś i Katar. Bardzo nas cieszy to otwierania się eksportu na naszych wschodnich sąsiadów, w tym także kontynuacja dostaw –aczkolwiek cały czas na nikim poziomie –autobusów dla Rosji.
Podsumowując: tegoroczne wyniki polskiego eksportu autobusów zależą wyłącznie od kondycji europejskiego rynku, który na szczęście ma się coraz lepiej. Osiągnięty tutaj w I kwartale br. 7-procentowy wzrost jak najlepiej wróży fabrykom zlokalizowanym w Polsce. Zmodernizowane i unowocześnione linie produkcyjne zakładów MAN, Volvo, Scania i Solaris czekają na kolejne eksportowe wyzwania.
Eksport autobusów z Polski w I kwartale 2012 r.
Tabela 1. Eksport autobusów z Polski w I kwartale 2012 r.
Lp.
MARKA
I kwartał 2012 r.
udział [%]
I kwartał 2011 r.
udział [%]
1
MAN
251
47,45%
147
24,58%
2
VOLVO
145
27,41%
217
36,29%
3
SCANIA
70
13,23%
68
11,37%
4
SOLARIS
27
5,10%
137
22,91%
5
inni
36
6,81%
29
4,85%
RAZEM
529
100,00%
598
100,00%
źródło: JMK analizy rynku transportowego
 
Top 10 zagranicznych odbiorców autobusów wyprodukowanych w Polsce w I kwartale 2012 r.
Tabela 2. Top 10 zagranicznych odbiorców autobusów wyprodukowanych w Polsce w I kwartale 2012 r.
Lp
Kraj
Liczba
Udział w eksporcie [%]
1
Niemcy
164
31,00%
2
Szwecja
96
18,15%
3
Dania
67
12,67%
4
Francja
65
12,29%
5
Meksyk
26
4,91%
6
Włochy
13
2,46%
7
Holandia
11
2,08%
8
Szwajcaria
8
1,51%
9
Norwegia
7
1,32%
10
inne kraje
72
13,61%
RAZEM
529
100,00%
źródło: JMK analizy rynku transportowego