Eksport autobusów z Polski w I kwartale 2006 r.
infobus
19.06.2006 14:29

Eksport autobusów z Polski w I kwartale 2006 r.
W I kwartale 2006 r. polskie fabryki wyeksportowały łącznie 396 autobusów, czyli o 80 szt. więcej niż przed rokiem (+ 25,31%). To oznacza kontynuację wzrostowego trendu, który cały czas kształtuje sytuację na polskim rynku eksportu autobusów. Przypomnijmy, że w 2001 r. z Polski wyeksportowano 373 autobusy;w 2002 r. –już 677 szt. (+ 81,5%);w 2003 r. –949 szt. (+ 40,1%);a w 2004 r. –1616 szt. (+ 70,2%). W 2005 r. fabryki wyeksportowały łącznie 1903 autobusy, czyli o 287 szt. więcej niż przed rokiem (+ 17,75%).
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Wielką czwórkę eksporterów autobusów z Polski otwiera w I kwartale br. firma MAN – STAR TRUCKS &BUSES, która w zeszłym roku zajęła w generalnym rankingu drugą pozycję, wysyłając za granicę łącznie 548 kompletnych pojazdów. W ciągu trzech miesięcy br. wysłała ich 129 –o 58 szt. więcej niż w analogicznym okresie 2005 r. (+ 81,69%). Za niemieckim producentem uplasował się zeszłoroczny lider w tej klasyfikacji –Volvo Polska. W I kwartale br. wrocławska fabryka wysłała do zagranicznych klientów 127 kompletnych autobusów (wzrost o 27 szt. –27%). Tą doskonałą koniunkturę zapewniły firmie zwiększone zamówienia na autobusy turystyczne (+ 742,85%). Trzecie miejsce należy do Scania Production Słupsk, która na zakończenie 2005 roku zajmowała czwartą pozycję. W ciągu I kwartału 2006 r. szwedzka fabryka dostarczyła europejskim klientom łącznie 75 autobusów miejskich, czyli o 25 szt. więcej niż w analogicznym okresie 2005 r. (+ 50%). „Wielką czwórkę eksporterów”zamyka Solaris Bus &Coach. Firma z Bolechowa wyeksportowała w I kwartale br. łącznie 43 autobusy –równo o połowę mniej niż przed rokiem. Dalsze pozycje zajmuje Kapena SA –będąca w 98,5% własnością włoskiej firmy Cacciamali, która systematycznie rozwija swoją zagraniczną sprzedaż. W 2005 r. wyeksportowano 61 pojazdów (o 84,84% więcej niż w 2004 r.).
Cały czas w dole rankingu plasuje się Autosan SA, który jednak powoli, małymi krokami zwiększa swój eksport. W 2005 r. zagraniczna sprzedaż producenta wyniosła 34 egz., czyli 10 egz. więcej niż rok wcześniej (+ 41,66%). Natomiast w I kwartale br. widać kolejny dynamiczny wzrost –w tym okresie sanocka firma dostarczyła do zagranicznych klientów 7 pojazdów, podczas gdy w analogicznym okresie ubiegłego roku –żadnego. Na zakończenie warto dodać, że w I połowie 2006 r. do listy eksporterów dołączy nareszcie Jelcz, który rozpoczął realizację węgierskiego kontraktu na dostawę 3 autobusów zasilanych CNG – M120M/4 CNG 'Supero’.