Witamy na stronie Transinfo.plNie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka.Oto co możesz zrobić:
Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się
Adblock Plus
Adblock
uBlock Origin
Inne
1. Kliknij ikonę Adblocka Plus w obszarze rozszerzeń przeglądarki w prawym górnym rogu ekranu. Ikona może być częściowo zakryta przez niewielką liczbę.
2. Kliknij przycisk zasilania Ikona zasilania, by przesunął się w lewą stronę.
3. Kliknij przycisk Odśwież.
1. Kliknij ikonę AdBlocka Ikona AdBlocka w obszarze rozszerzeń przeglądarki w prawym górnym rogu ekranu. Ikona może być częściowo zakryta przez niewielką liczbę.
2. Wybierz Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie.
3. W oknie dialogowym „Nie włączaj AdBlocka na…” wybierz Wyklucz. Ikona AdBlocka zmieni się w symbol kciuka w górę.
1. Kliknij ikonę uBlock Origin w obszarze rozszerzeń przeglądarki w prawym górnym rogu ekranu. Ikona może być częściowo zakryta przez niewielką liczbę.
2. Kliknij przycisk zasilania. Stanie się on szary, co oznacza, że reklamy na tej stronie nie są już blokowane.
1. Kliknij ikonę rozszerzenia do blokowania reklam zainstalowanego w przeglądarce.
Zwykle znajduje się ona w prawym górnym rogu ekranu. Możesz mieć zainstalowanych kilka blokad reklam.
2. Postępuj zgodnie z instrukcjami wyłączania blokad reklam wyświetlanymi na otwartej stronie.
Mogą one dotyczyć wybrania konkretnej opcji w menu lub kliknięcia określonego przycisku.
3. Odśwież stronę, postępując zgodnie z wyświetlanymi komunikatami lub klikając w przeglądarce przycisk odświeżania bądź ponownego załadowania strony.
W 2011 roku fabryki zlokalizowane w Polsce wyeksportowały łącznie 3674 autobusy o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 ton. To o 289 pojazdów więcej niż rok wcześniej (+ 8,53). Dodatkowo za granicę wysłaliśmy 40 trolejbusów i ponad 900 podwozi.
Odnotowany 8,5-procentowy wzrost eksportu autobusów oznacza stabilny poziom zagranicznej sprzedaży i przełamanie kryzysu, który ogarnął nasz eksport w 2010 roku. Wówczas polskie fabryki wysłały za granicę łącznie 3385 autobusów, czyli o 592 szt. mniej niż w 2009 r. (-14,88%). To był pierwszy tak wyraźny spadek w historii eksportu autobusów w Polsce. Teraz można powiedzieć, że już wyszliśmy z „eksportowego dołka”i mamy wyraźny, pozytywny bilans na koniec roku. Tym bardziej, że unijny rynek również odżył po gospodarczym spowolnieniu i za okres 9 miesięcy br. zanotował już tylko minimalną stratę 1,5% w porównaniu do danych z 2010 roku. Koniunktura wróciła na takie strategiczne dla nas autobusowe rynki jak: Francja, Niemcy, Czechy, Włochy, Wielka Brytania czy Szwecja. I to ma swoje pozytywne odbicie w polskim eksporcie autobusów.
W zakresie pozycji poszczególnych producentów na eksportowej liście rankingowej to tutaj nie zanotowaliśmy większych zmian. Zdecydowanie prowadzi MAN, który wyeksportował w 2011 roku 1499 autobusów (+ 330 szt. / + 28,22% w porównaniu do 2010 roku);drugie miejsce zajęło Volvo z wynikiem 918 pojazdów (+ 73 szt. / + 8,63% w porównaniu do 2010 roku) Za nim uplasował się polski Solaris, który wysłał za granicę 649 autobusów oraz 40 trolejbusów (odpowiednio: + 19 szt. / + 3,01% oraz – 43 szt. / – 51,8% w porównaniu do 2010 roku). Stawkę największych eksporterów zamyka Scania z rezultatem 470 autobusów. To jedyny producent z „wielkiej czwórki”, który zanotował ujemny bilans eksportu na koniec 2011 roku i zagraniczna sprzedaż szwedzkiej firmy była mniejsza niż rok temu o 166 szt. (- 26,1%)
Tradycyjnie głównymi odbiorcami autobusów z Polski są Niemcy i Szwecja. To efekt zlokalizowania w naszym kraju fabryk przez koncerny MAN, Volvo i Scania. W 2011 roku liderem w klasyfikacji odbiorców były tutaj tradycyjnie Niemcy (31,19% udziału), natomiast drugie miejsce zajęła Norwegia (15,81%), która z roku na rok awansuje o kolejne pozycje w naszym rankingu. Na trzecim miejscu uplasowała się Szwecja (14,94%), a na kolejnych Francja, Holandia, Włochy, Dania, Szwajcaria i Austria. Warto zwrócić tutaj uwagę na wysoką pozycję Holandii. To efekt dużego zamówienia ze strony firmy EBS Mobilis, która w grudniu rozpoczęła obsługę linii autobusowych w Amsterdamie. Do realizacji tego zadania konsorcjum transportowe zakupiło ok. 160 autobusów w słupskiej fabryce Scania. Równie wyraźny w rankingu jest także awans Francji. Do tego kraju dociera coraz więcej autobusów wszystkich produkowanych w Polsce marek. Ciekawostką jest pojawienie się w zestawieniu Meksyku i to na coś wysokim miejscu. Kraj ten odebrał 21 hybrydowych autobusów Volvo 7905 H oraz dwa autobusy MAN Lion`s City. W górę pną się cały czas takie kraje z naszego regionu jak Rumunia, Czechy, Węgry czy Rosja. Natomiast w porównaniu do 2010 roku słabo tym razem wypadły kraje nadbałtyckie –szczególnie Litwa. Wyraźny jest także spadek dostaw dla W. Brytanii, co głównie odbija się na eksportowym bilansie Scania.
Który z producentów wyeksportował autobusy do tych państw? Sprawdźmy:
– MAN –lider wśród naszych autobusowych eksporterów –wysłał w 2011 roku za granicę 1499 autobusów miejskich. Główne kierunki eksportu fabryk zlokalizowanych w Sadach i Starachowicach to Niemcy (52,9% udziału), a następnie Szwecja i Norwegia. Dodatkowo niemiecki producent wyeksportował 650 podwozi autobusowych, które trafiły głównie do Izraela, Niemiec, Hiszpanii, a także do …Singapuru. Po raz pierwszy na tej liście pojawiła się w tym roku także W. Brytania. Od sierpnia br. ruszył także eksport szkieletów konstrukcyjnych autokarów Neoplan Cityliner i Starliner z Starachowic do fabryki w Plauen, gdzie są one dalej kompletowane i wysyłane do klientów. To bardzo ważne dla polskich zakładów ogniwo w ofercie produkcyjnej, które ugruntowuje ich pozycję jako centrum produkcyjne autobusów miejskich MAN w Europe.
Drugie w rankingu jest Volvo, które w 2011 roku wyeksportowało 918 autobusów. Podstawowe kierunki eksportu firmy to Norwegia (40,52% udziału) oraz Szwecja i Niemcy. Wrocławska fabryka wysyła autobusy do największej liczby europejskich krajów, w tym m.in. do Rumunii, Węgier, Czech, Chorwacji i na Łotwę. To efekt oferowania m.in. pojazdów turystycznych, które w mniejszych partiach, często indywidualnie, odbierają klienci praktycznie z całej Europy. W 2011 roku firma rozpoczęła produkcję nowych autobusów międzymiastowych (seria 8900) i miejskich (seria (7900), które w kolejnych latach zastąpią dotychczas oferowane produkty. Doskonale rozwija się eksport autobusów turystycznych –szczególnie nowego modelu 9500 –które z roku na rok powiększają grono swoich odbiorców w Europie.
Trzecie miejsce w eksportowym rankingu ma Solaris Bus &Coach, który w 2011 r. sprzedał za granice naszego kraju 649 autobusów, w tym 15 autobusów międzymiastowych InterUrbino 12. Częściowo były to pojazdy demonstracyjne, które trafiły jednak na tak potencjalnie ważne rynki, jak Serbia czy Rosja. Co ważne, w tym roku zaszły zapowiadane zmiany w kierunkach eksportu. O ile zeszły rok upłynął pod znakiem skandynawskiej dominacji Szwecji i Norwegii (plus oczywiście Niemcy), tak w tym roku tradycyjnie prowadzą Niemcy (37,28% udziału), ale za nimi jest Francja, a potem Szwecja i Włochy. Dodajmy, że w tym roku firma sprzedała za granicą 40 trolejbusów, tym 34 szt. trafiło do naszych południowych sąsiadów, a 6 szt. –w wersji przegubowej –do Niemiec. Coraz wyżej rankingu plasuje się też Dania i Słowacja. Dlatego pod koniec roku Solaris utworzył czterech krajach: Belgii, Luksemburgu, Holandii oraz Słowacji swoje nowe placówki handlowe. W dwóch pierwszych państwach Solaris jest reprezentowany przez spółkę Bus &Coach Trading. Z kolei na rynku holenderskim Solaris podpisał umowę o współpracy z firmą MTC. MTC Groep BV jest spółką, która świadczy usługi dla transportu publicznego na terenie Holandii. Z kolei na Słowacji, gdzie Solarisy są już bardzo dobrze znane, między innymi w Bratysławie czy w Koszycach, dotychczas sprzedaż realizowana była przez Solaris Czech. Teraz na Słowacji została utworzona spółka Solaris Slovakia, której dyrektorem jest Lubomir Melichar. Inwestycje w krajach Beneluxu pokazują kolejny kierunek ekspansji Solarisa, który jak z kolei pokazuje przykład Mobilisa i kontraktu na obsługę linii wokół Amsterdamu ma ogromny potencjał. Natomiast wydzielenie Solaris Slovakia z Solaris Czech to przede wszystkim chęć większego skupienia się na potrzebach klientów z tego kraju i bliższego z nimi kontaktu. I na koniec „szynowy”sukces Solarisa. W lipcu br. odbyło się podpisanie umowy na dostawę pięciu tramwajów do Jeny w Niemczech. Jest to pierwszy zagraniczny kontrakt polskiej firmy na dostawę pojazdów szynowych.
Czwarte miejsce w eksportowym rankingu zajmuje Scania Bus Production Słupsk, która wysłała do swoich zagranicznych klientów 470 autobusów oraz ponad 260 podwozi do montażu przemysłowego (m.in. do W. Brytanii, Izraela, Hiszpanii i Australii). Kompletne pojazdy trafiły w zdecydowanej większości do Szwecji (37,02% udziału), a następnie do Holandii i Danii. Pod koniec roku ruszył także brytyjski kierunek z eksportem autobusów piętrowych Scania OmniCity DD. Miejmy nadzieję, że powróci on do swojego normalnego poziomu, czyli kilkaset egzemplarzy rocznie. Nie można tutaj zapomnieć o rekordowym wyniku z 2009 r., kiedy słupska wyeksportowała na Wyspy aż 385 piętrusów.
Listę polskich eksporterów autobusów w 2011 r. zamykają firmy:
– Kapena;
– CMS Auto;
– Autosan.
Tegoroczne wyniki polskiego eksportu autobusów zależą wyłącznie od kondycji europejskiego rynku, który ma się coraz lepiej. Z miesiąca na miesiąc obrabiał on straty w stosunku do roku 2010 i prawdopodobnie ta strata zostanie zupełnie zniwelowana na koniec roku. To dobrze wróży na przyszłość, a zmodernizowane i unowocześnione linie produkcyjne MAN, Volvo, Solarisa oraz Scania gotowe są do podjęcia kolejnych eksportowych wyzwań.
Tabela 1. Eksport autobusów z Polski w 2011 r.
Lp
MARKA
2011 r.
udział [%]
2010 r.
udział [%]
1
MAN
1499
40,80%
1169
34,53%
2
VOLVO
918
24,99%
845
24,96%
3
SOLARIS
649
17,66%
630
18,61%
4
SCANIA
470
12,79%
636
18,79%
5
inni
138
3,76%
105
3,10%
–
RAZEM
3674
100,00%
3385
100,00%
źródło: JMK analizy rynku transportowego
Tabela 2. Top 10 zagranicznych odbiorców autobusów wyprodukowanych w Polsce w 2011 r.