Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Eksport autobusów z Polski po trzech kwartałach 2008 r.

infobus
21.10.2008 20:18
W ciągu trzech kwartałów 2008 r. polskie fabryki wyeksportowały łącznie 2303 autobusów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony, czyli aż o 615 szt. więcej niż rok wcześniej (+ 36,43%). Ten doskonały wynik to efekt realizacji rekordowych zamówień przez dwóch producentów: MAN i Solaris Bus &Coach.
W ciągu trzech kwartałów 2008 r. polskie fabryki wyeksportowały łącznie 2303 autobusów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony, czyli aż o 615 szt. więcej niż rok wcześniej
Tegoroczne wyniki eksportowe potwierdzają siłę i potencjał polskiego eksportu autobusów, który nieprzerwanie od 6 lat notuje coraz lepsze wyniki. Przypomnijmy –w 2001 r. wyeksportowano z naszego kraju 373 autobusy;w 2002 r. –już 677 szt.;w 2003 r. –949 szt.;w 2004 r. –1903 szt.;w 2005 r. –1616 szt.;w 2006 r. –2390;a w 2007 r. –2599 autobusów. W ciągu trzech kwartałów 2008 r. polskie fabryki wyeksportowały łącznie 2303 autobusów, czyli aż o 615 szt. więcej niż rok wcześniej (+ 36,43%). To oznacza, ze w tym roku padnie kolejny rekord i prawdopodobnie przekroczymy do tej pory nieosiągalny poziom 3000. wyeksportowych pojazdów. To ogromny sukces!
Obecnie naszym najważniejszym kierunkiem eksportu są stale Niemcy –w ciągu 9 miesięcy br. do naszych zachodnich sąsiadów wysłaliśmy 603 autobusy. Drugie miejsce, „sezonowo”zajmują Zjednoczone Emiraty Arabskie (446 szt.), które po zakończeniu realizacji wszystkich zamówień MAN i Solarisa zapewne znikną na jakiś czas z naszej eksportowej mapy. Trzecie miejsce zajmuje Szwecja (206 szt.), a czwarte –W. Brytania (162 szt.).
Lista rankingowa
Osiągnięty w tym roku rewelacyjny wynik to efekt realizacji zamówień przez dwóch producentów autobusów miejskich: MAN-a i Solarisa. Pierwszy z nich od trzech lat nieprzerwanie zajmuje pozycję lidera polskiego eksportu. W ciągu 9 miesięcy br. MAN wysłał do swoich zagranicznych klientów z Polski aż 950 autobusów, czyli o 371 szt. więcej niż przed rokiem (+ 64,07%). W zdecydowanej mierze trafiły one na rodzimy rynek producenta, czyli do Niemiec (37,26%). Drugie miejsce zajęły Zjednoczonych Emiratów Arabskie, gdzie trafiło już ponad 200 egz. autobusów Neoplan Centroliner, a trzecie –Norwegia. Warto dodać, że MAN to nie tylko eksporter kompletnych pojazdów, ale także szkieletów autobusowych na potrzeby fabryk w Niemczech oraz kompletnych podwozi.
Eksport autobusów z Polski po trzech kwartałach 2008 r.
Po trzech kwartałach br. eksportowym wiceliderem zostało Volvo, które odnotowało podobny wynik jak rok wcześniej, czyli 464 wyeksportowane autobusy. Trafiły one głównie do Niemiec, Finlandii i Francji. Natomiast doskonałe trzecie miejsce w eksportowym rankingu zajął polski producent –Solaris Bus &Coach, który w ciągu trzech kwartałów br. wysłał za granicę aż 440 autobusów i 10 trolejbusów –czyli aż o 214 szt. (103,38%) więcej niż przed rokiem. Ten świetny rezultat nastąpił przede wszystkim dzięki realizacji kontraktu na dostawę 225 pojazdów dla RTA w Dubaju oraz dużym kontraktom z rynku niemieckiego (118 szt.) –w tym m.in. z BVG Berlin. Warto tu też wspomnieć o właśnie rozpoczętej realizacji ogromnego kontraktu dla Aten, gdzie w ciągu 6 miesięcy firma ma dostarczyć 320 autobusów. Czwarte miejsce w eksportowym rankingu zajmuje Scania, która odnotowała niewielki wzrost w porównaniu z poprzednim rokiem. Obecnie firma wyeksportowała 344 autobusów, czyli o 34 szt. więcej (+ 10,96%) niż przed rokiem. Warto jedna dodać, że słupska fabryka rozpoczęła także eksport podwozi i nadwozi do przemysłowego montażu (CKD), w tym m.in. na rynek rosyjski. To obecnie jedyny autobusowy producent z Polski, który wysyła w tym kierunku swoje produkty. Pozostali autobusowi producenci (Kapena, Autosan i Solbus) wyeksportowali łącznie w ciągu trzech kwartałów 2008 r. 105 pojazdów.
 
Tabela. Eksport autobusów w ciągu trzech kwartałów 2008 r.
Lp
MARKA Producent
Razem
01-09.  2008
%
01-09. 2007
%
1
MAN MAN Star Trucks &Buses
950
41,25%
579
34,30%
2
VOLVO Volvo Polska
464
20,15%
468
27,73%
3
SOLARIS Solaris Bus &Coach
440
19,11%
207
12,26%
4
SCANIA Scania Production Słupsk
344
14,94%
310
18,36%
5
inni
105
4,56%
124
7,35%
Razem
2303
100,00%
1688
100,00%
źródło: JMK analizy rynku transportowego