Eksport autobusów z Polski po trzech kwartałach 2008 r.
W ciągu trzech kwartałów 2008 r. polskie fabryki wyeksportowały łącznie 2303 autobusów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony, czyli aż o 615 szt. więcej niż rok wcześniej (+ 36,43%). Ten doskonały wynik to efekt realizacji rekordowych zamówień przez dwóch producentów: MAN i Solaris Bus &Coach.
Tegoroczne wyniki eksportowe potwierdzają siłę i potencjał polskiego eksportu autobusów, który nieprzerwanie od 6 lat notuje coraz lepsze wyniki. Przypomnijmy –w 2001 r. wyeksportowano z naszego kraju 373 autobusy;w 2002 r. –już 677 szt.;w 2003 r. –949 szt.;w 2004 r. –1903 szt.;w 2005 r. –1616 szt.;w 2006 r. –2390;a w 2007 r. –2599 autobusów. W ciągu trzech kwartałów 2008 r. polskie fabryki wyeksportowały łącznie 2303 autobusów, czyli aż o 615 szt. więcej niż rok wcześniej (+ 36,43%). To oznacza, ze w tym roku padnie kolejny rekord i prawdopodobnie przekroczymy do tej pory nieosiągalny poziom 3000. wyeksportowych pojazdów. To ogromny sukces!
Obecnie naszym najważniejszym kierunkiem eksportu są stale Niemcy –w ciągu 9 miesięcy br. do naszych zachodnich sąsiadów wysłaliśmy 603 autobusy. Drugie miejsce, „sezonowo”zajmują Zjednoczone Emiraty Arabskie (446 szt.), które po zakończeniu realizacji wszystkich zamówień MAN i Solarisa zapewne znikną na jakiś czas z naszej eksportowej mapy. Trzecie miejsce zajmuje Szwecja (206 szt.), a czwarte –W. Brytania (162 szt.).
Lista rankingowa
Osiągnięty w tym roku rewelacyjny wynik to efekt realizacji zamówień przez dwóch producentów autobusów miejskich: MAN-a i Solarisa. Pierwszy z nich od trzech lat nieprzerwanie zajmuje pozycję lidera polskiego eksportu. W ciągu 9 miesięcy br. MAN wysłał do swoich zagranicznych klientów z Polski aż 950 autobusów, czyli o 371 szt. więcej niż przed rokiem (+ 64,07%). W zdecydowanej mierze trafiły one na rodzimy rynek producenta, czyli do Niemiec (37,26%). Drugie miejsce zajęły Zjednoczonych Emiratów Arabskie, gdzie trafiło już ponad 200 egz. autobusów Neoplan Centroliner, a trzecie –Norwegia. Warto dodać, że MAN to nie tylko eksporter kompletnych pojazdów, ale także szkieletów autobusowych na potrzeby fabryk w Niemczech oraz kompletnych podwozi.
Po trzech kwartałach br. eksportowym wiceliderem zostało Volvo, które odnotowało podobny wynik jak rok wcześniej, czyli 464 wyeksportowane autobusy. Trafiły one głównie do Niemiec, Finlandii i Francji. Natomiast doskonałe trzecie miejsce w eksportowym rankingu zajął polski producent –Solaris Bus &Coach, który w ciągu trzech kwartałów br. wysłał za granicę aż 440 autobusów i 10 trolejbusów –czyli aż o 214 szt. (103,38%) więcej niż przed rokiem. Ten świetny rezultat nastąpił przede wszystkim dzięki realizacji kontraktu na dostawę 225 pojazdów dla RTA w Dubaju oraz dużym kontraktom z rynku niemieckiego (118 szt.) –w tym m.in. z BVG Berlin. Warto tu też wspomnieć o właśnie rozpoczętej realizacji ogromnego kontraktu dla Aten, gdzie w ciągu 6 miesięcy firma ma dostarczyć 320 autobusów. Czwarte miejsce w eksportowym rankingu zajmuje Scania, która odnotowała niewielki wzrost w porównaniu z poprzednim rokiem. Obecnie firma wyeksportowała 344 autobusów, czyli o 34 szt. więcej (+ 10,96%) niż przed rokiem. Warto jedna dodać, że słupska fabryka rozpoczęła także eksport podwozi i nadwozi do przemysłowego montażu (CKD), w tym m.in. na rynek rosyjski. To obecnie jedyny autobusowy producent z Polski, który wysyła w tym kierunku swoje produkty. Pozostali autobusowi producenci (Kapena, Autosan i Solbus) wyeksportowali łącznie w ciągu trzech kwartałów 2008 r. 105 pojazdów.
Tabela. Eksport autobusów w ciągu trzech kwartałów 2008 r.
Lp
|
MARKA Producent
|
Razem
|
|||
01-09. 2008
|
%
|
01-09. 2007
|
%
|
||
1
|
MAN MAN Star Trucks &Buses
|
950
|
41,25%
|
579
|
34,30%
|
2
|
VOLVO Volvo Polska
|
464
|
20,15%
|
468
|
27,73%
|
3
|
SOLARIS Solaris Bus &Coach
|
440
|
19,11%
|
207
|
12,26%
|
4
|
SCANIA Scania Production Słupsk
|
344
|
14,94%
|
310
|
18,36%
|
5
|
inni
|
105
|
4,56%
|
124
|
7,35%
|
∑
|
Razem
|
2303
|
100,00%
|
1688
|
100,00%
|
źródło: JMK analizy rynku transportowego