Eksport autobusów z Polski po III kwartałach 2011 r.
W ciągu 9. miesięcy 2011 r. fabryki zlokalizowane w Polsce wyeksportowały łącznie 2381 autobusy o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 5 ton. To o 77 pojazdów więcej niż rok wcześniej (+ 3,34). Dodatkowo wysłano za granicę 22 trolejbusy marki Solaris i 732 podwozia, w tym 501 szt. marki MAN i 231 szt. marki Scania. To oznacza stabilny poziom zagranicznej sprzedaży i przełamania kryzysu, który ogarnął nasz eksport w zeszłym roku. Wówczas polskie fabryki wysłały za granicę łącznie 3385 autobusów, czyli o 592 szt. mniej niż w 2009 r. (-14,88%). To był pierwszy tak wyraźny spadek w historii eksportu autobusów w Polsce. Teraz mamy realne szanse na wyjście z tego „dołka”i uzyskanie dodatniego bilansu na koniec roku. Tym bardziej, że unijny rynek również odżył po gospodarczym spowolnieniu i za okres 8 miesięcy br. zanotował już tylko minimalną stratę 1,5% w porównaniu do danych z 2010 r. „Na plus”wyszły już takie strategiczne dla nas autobusowe rynki jak: Francja, Niemcy, Czechy, Włochy, Wielka Brytania czy Szwecja. To daje realne szanse, aby ten rok autobusowa Europa zakończyła z dodatnim bilansem. I to ma swoje pozytywne odbicie w polskim eksporcie autobusów.
Co ciekawe, w tym roku możemy zaobserwować podział naszych głównych eksporterów na dwie grupy o różnych prędkościach. Z jednej strony zagraniczną sprzedaż autobusów mocno ciągną do góry firmy MAN i Solaris, które odnotowały (szczególnie MAN) bardzo dobre wyniki w eksporcie pojazdów miejskich. Natomiast po drugiej stronie mamy szwedzkich producentów, którzy wyraźnie w tym roku zwolnili tempo. Przede wszystkim niepokojący wynik odnotowała tutaj Scania, która w ciągu 9 miesięcy wysłała za granice tylko 277 autobusów typu OmniCity i OmniLink. Widać tutaj wyraźny brak zamówień z brytyjskiego rynku, gdzie słupska tradycyjnie wysyłała co roku nawet kilkaset piętrowych autobusów miejskich. Również Volvo zmniejszyło w tym roku swój eksport autobusów międzymiastowych (brakuje zeszłorocznych gigantycznych zamówień z Norwegii), natomiast te straty rekompensuje wyższym eksportem autobusów miejskich i turystycznych. Ten szwedzki producent po III kwartałach jest na „lekkim minusie”i w porównaniu do analogicznego okresu 2010 r. sprzedał o 22 autobusy mniej. To cały czas stabilna forma.
Tradycyjnie głównymi odbiorcami autobusów z Polski są Niemcy i Szwecja. To efekt zlokalizowania w naszym kraju fabryk przez niemiecki koncern MAN i szwedzkie firmy: Volvo i Scania. Po III kwartałach nic tutaj nie uległo zmianie –prowadzą Niemcy (27,72% udziału) przed Szwecją (19,82%). Natomiast trzecie miejsce zajmuje Norwegia, która z roku na rok awansuje o kolejne pozycje w naszym rankingu. Na kolejnym miejscach uplasowała się Francja, Holandia i Włochy. Który z producentów wyeksportował autobusy do tych państw? Sprawdźmy:
– MAN –lider wśród naszych autobusowych eksporterów –wysłał w ciągu III kwartałów br. za granicę 983 autobusy miejskie. Główne kierunki eksportu fabryk zlokalizowanych w Sadach i Starachowicach to Niemcy (43,13% udziału), a następnie Szwecja i Norwegia. Dodatkowo niemiecki producent wyeksportował ponad 501 podwozi autobusowych, które trafiły głównie do Izraela, Hiszpanii, a także do …Singapuru. Po raz pierwszy na tej liście pojawiła się w tym roku także W. Brytania. Od sierpnia br. ruszył także eksport szkieletów konstrukcyjnych autokarów Neoplan Cityliner i Starliner z Starachowic do fabryki w Plauen, gdzie są one dalej kompletowane i wysyłane do klientów. To bardzo ważne dla polskich zakładów ogniwo w ofercie produkcyjnej, które ugruntowuje ich pozycję jako centrum produkcyjne autobusów miejskich MAN w Europe.
Drugie w rankingu jest Volvo, które po 9. miesiącach br. odnotowało wynik 576 szt. Podstawowe kierunki eksportu firmy to Norwegia (29,34% udziału) oraz Szwecja i Niemcy. Wrocławska fabryka wysyła autobusy do największej liczby europejskich krajów, w tym m.in. do Rumunii, Węgier, Chorwacji i na Łotwę. To efekt oferowania pojazdów turystycznych, które w mniejszych partiach, często indywidualnie, odbierają klienci praktycznie z całej Europy.
Trzecie miejsce w eksportowym rankingu ma Solaris Bus &Coach, który po III kwartałach 2011 r. sprzedał za granicami naszego kraju 447 autobusów, w tym 12 autobusów międzymiastowych InterUrbino 12. Częściowo były to pojazdy demonstracyjne, które trafiły jednak na tak potencjalnie ważne rynki, jak Serbia czy Rosja. Co ważne, w tym roku zaszły zapowiadane zmiany w kierunkach eksportu. O ile zeszły rok upłynął pod znakiem skandynawskiej dominacji Szwecji i Norwegii (plus oczywiście Niemcy), tak w tym roku prowadzą Niemcy (31,76% udziału), a za nimi jest Francja i Szwecja. Dodajmy, że w tym roku firma sprzedała za granicą 22. trolejbusy, tym 16 szt. trafiło do naszych południowych sąsiadów, a 6 szt. –w wersji przegubowej –do Niemiec. W tym roku także producent z Bolechowa odniósł kolejny „szynowy”sukces. W lipcu br. odbyło się podpisanie umowy na dostawę pięciu tramwajów do Jeny w Niemczech. Jest to pierwszy zagraniczny kontrakt Solarisa na dostawę pojazdów szynowych.
Czwarte miejsce w eksportowym rankingu zajmuje Scania Bus Production Słupsk, która w ciągu III kwartałów br. wysłała do swoich zagranicznych klientów 277 autobusów oraz ponad 231 podwozi do montażu przemysłowego (m.in. do W. Brytanii, Izraela, Hiszpanii i Australii). Kompletne pojazdy trafiły w zdecydowanej większości do Szwecji (49,45% udziału). W tym roku podstawą eksportu firmy są niskowejściowe autobusy OmniLink (głównie w wersji dwuosiowej i przegubowej) zasilane etanolem, które seriami zamawiają szwedzcy przewoźnicy.
Listę polskich eksporterów autobusów w ciągu 9 miesięcy 2011 r. zamykają firmy:
– Kapena (66 szt.)
– CMS Auto (27 szt.)
– Autosan (5 szt.)
Tabela 1. Eksport autobusów z Polski po III kwartałach 2011 r.
Lp.
|
MARKA
|
01-09.2011 r.
|
udział [%]
|
01-09.2010 r.
|
udział [%]
|
1
|
MAN
|
983
|
41,29%
|
801
|
34,77%
|
2
|
VOLVO
|
576
|
24,19%
|
598
|
25,95%
|
3
|
SOLARIS
|
447
|
18,77%
|
366
|
15,89%
|
4
|
SCANIA
|
277
|
11,63%
|
459
|
19,92%
|
5
|
Inni
|
98
|
4,12%
|
80
|
3,47%
|
∑
|
Razem
|
2381
|
100,00%
|
2304
|
100,00%
|
źródło: JMK analizy rynku transportowego
Tabela 2. Top 8 zagranicznych odbiorców autobusów wyprodukowanych w Polsce po III kwartałach 2011 r.
Lp
|
Kraj
|
Liczba
|
Udział w eksporcie [%]
|
1
|
Niemcy
|
660
|
27,72%
|
2
|
Szwecja
|
472
|
19,82%
|
3
|
Norwegia
|
343
|
14,41%
|
4
|
Francja
|
248
|
10,42%
|
5
|
Holandia
|
127
|
5,33%
|
6
|
Włochy
|
103
|
4,33%
|
7
|
Austria
|
65
|
2,73%
|
8
|
Szwajcaria
|
56
|
2,35%
|
9
|
Inne kraje
|
307
|
12.89%
|
∑
|
Razem
|
2381
|
100,00%
|
źródło: JMK analizy rynku transportowego