Eksport autobusów w Polsce w I połowie 2008 roku
W I połowie 2008 r. polskie fabryki wyeksportowały łącznie 1474 autobusy o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 8 ton, czyli aż o 389 szt. więcej niż rok wcześniej (+ 35,85%). To oznacza kontynuację pozytywnego trendu panującego w tym segmencie od 2001 r.
Tegoroczne wyniki eksportowe potwierdzają siłę i potencjał polskiego eksportu autobusów, który nieprzerwanie od 6 lat osiąga coraz wyższy poziom. Przypomnijmy –w 2001 r. wyeksportowano 373 autobusy o masie powyżej 8 ton DMC;w 2002 r. –już 677 szt.;w 2003 r. –947 szt.;w 2004 r. –1608 szt.;w 2005 r. –1872 szt.;w 2006 r. –2315 autobusów;a w 2007 r. –2544 szt. Od dwóch lat liderem polskiego eksportu autobusów jest MAN, który w I połowie br. sprzedał zagranicznym klientom łącznie aż 673 autobusy –czyli o 266 szt. więcej niż przed rokiem (+ 65,35%). O tak wysokim eksporcie firmy zadecydowała przeprowadzony przebudowa zakładu i uzyskana wyższa wydajność. Dzięki temu zakład mógł zrealizować duże kontrakty dla niemieckich i norweskich przewoźników oraz pierwszą partię dostaw dla Dubaju –łącznie na Bliski Wschód pojechały 148 autobusów Neoplan Centroliner 486/489. Dzięki osiągniętym wynikom MAN zdecydowanie wyprzedził pozostałych producentów, z których najlepszy wynik odnotowało Volvo –341 wyeksportowanych autobusów. To rezultat o 32 szt. lepszy niż przed rokiem. Odnotowany wzrost to m.in. efekt przeniesienia produkcji międzymiastowego modelu 8700 z fińskiej fabryki w Tampere do Wrocławia, co na pewno podniesie poziom eksportu polskiej fabryki Volvo w kolejnych miesiącach. Trzecie miejsce to Scania, która odnotowała niewielką stratę w porównaniu z poprzednim rokiem roku –obecnie firma wyeksportowała 210 autobusów, czyli o 30 szt. mniej niż przed rokiem. Również w słupskiej fabryce przeprowadza jest restrukturyzacja, która wiąże się z wprowadzeniem do produkcji nowego modelu OmniLine. Premierowe egzemplarze tego typu już opuścił bramy zakładu i były to jednocześnie pierwsze autobusy międzymiastowe zmontowane przez Scanię w Polsce. Stawkę największych eksporterów zamyka polski producent –Solaris Bus &Coach, który w I połowie br. wysłał za granicę 206 autobusów i 7 trolejbusów –czyli łącznie o 103 egzemplarze więcej niż przed rokiem. Wzrost nastąpił m.in. dzięki realizacji kontraktu na dostawę 225 pojazdów dla RTA w Dubaju. Warto tu też wspomnieć o wygranym ostatnio przez Solarisa zamówieniu na dostawę 320 autobusów do Aten. Polski producent wyeksportuje 220 szt. pojazdów Solaris Alpino o długości 8,6 metra oraz 100 przegubowych autobusów Solaris Urbino 18. Zgodnie z umową, dostawy autobusów rozpoczną się w ciągu 6 miesięcy od podpisania kontraktu.
Pozostali autobusowi producenci (Kapena, Autosan i Solbus) wyeksportowali łącznie w I połowie 2008 r. 44 pojazdy o masie powyżej 8 ton DMC –czyli bardzo podobnie jak rok wcześniej.
Cały czas najwięcej autobusów eksportujemy autobusów do Niemiec –w I połowie 2008 r. była to suma 443 szt. Drugie miejsce „sezonowo”zajmują Zjednoczone Emiraty Arabskie (247 szt.), które na zakończenie roku będą miały jeszcze silniejsza pozycję w naszych statystykach dzięki realizacji wszystkich zamówień MAN i Solarisa. Trzecie miejsc to równie dość niespodziewanie –Norwegia (130 szt.) Czeka więc nas ciekawy, eksportowy rok…
Tabela. Eksport autobusów w I połowie 2008 r. –powyżej 8 ton DMC
Lp
|
MARKA Producent
|
Razem
|
|||
01-06. 2008
|
%
|
01-06. 2007
|
%
|
||
1
|
MAN MAN Star Trucks &Buses
|
673
|
45,66%
|
407
|
37,51%
|
2
|
VOLVO Volvo Polska
|
341
|
23,13%
|
309
|
28,48%
|
3
|
SCANIA Scania Production Słupsk
|
210
|
14,25%
|
240
|
22,12%
|
4
|
SOLARIS Solaris Bus &Coach
|
206
|
13,98%
|
88
|
8,11%
|
5
|
inni
|
44
|
2,99
|
41
|
3,78
|
∑
|
Razem
|
1474
|
100,00%
|
1085
|
100,00%
|