Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Eksport autobusów w Polsce w I połowie 2008 roku

infobus
22.07.2008 11:45

W I połowie 2008 r. polskie fabryki wyeksportowały łącznie 1474 autobusy o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 8 ton, czyli aż o 389 szt. więcej niż rok wcześniej (+ 35,85%). To oznacza kontynuację pozytywnego trendu panującego w tym segmencie od 2001 r.
Tegoroczne wyniki eksportowe potwierdzają siłę i potencjał polskiego eksportu autobusów, który nieprzerwanie od 6 lat osiąga coraz wyższy poziom. Przypomnijmy –w 2001 r. wyeksportowano 373 autobusy o masie powyżej 8 ton DMC;w 2002 r. –już 677 szt.;w 2003 r. –947 szt.;w 2004 r. –1608 szt.;w 2005 r. –1872 szt.;w 2006 r. –2315 autobusów;a w 2007 r. –2544 szt. Od dwóch lat liderem polskiego eksportu autobusów jest MAN, który w I połowie br. sprzedał zagranicznym klientom łącznie aż 673 autobusy –czyli o 266 szt. więcej niż przed rokiem (+ 65,35%). O tak wysokim eksporcie firmy zadecydowała przeprowadzony przebudowa zakładu i uzyskana wyższa wydajność. Dzięki temu zakład mógł zrealizować duże kontrakty dla niemieckich i norweskich przewoźników oraz pierwszą partię dostaw dla Dubaju –łącznie na Bliski Wschód pojechały 148 autobusów Neoplan Centroliner 486/489. Dzięki osiągniętym wynikom MAN zdecydowanie wyprzedził pozostałych producentów, z których najlepszy wynik odnotowało Volvo –341 wyeksportowanych autobusów. To rezultat o 32 szt. lepszy niż przed rokiem. Odnotowany wzrost to m.in. efekt przeniesienia produkcji międzymiastowego modelu 8700 z fińskiej fabryki w Tampere do Wrocławia, co na pewno podniesie poziom eksportu polskiej fabryki Volvo w kolejnych miesiącach. Trzecie miejsce to Scania, która odnotowała niewielką stratę w porównaniu z poprzednim rokiem roku –obecnie firma wyeksportowała 210 autobusów, czyli o 30 szt. mniej niż przed rokiem. Również w słupskiej fabryce przeprowadza jest restrukturyzacja, która wiąże się z wprowadzeniem do produkcji nowego modelu OmniLine. Premierowe egzemplarze tego typu już opuścił bramy zakładu i były to jednocześnie pierwsze autobusy międzymiastowe zmontowane przez Scanię w Polsce. Stawkę największych eksporterów zamyka polski producent –Solaris Bus &Coach, który w I połowie br. wysłał za granicę 206 autobusów i 7 trolejbusów –czyli łącznie o 103 egzemplarze więcej niż przed rokiem. Wzrost nastąpił m.in. dzięki realizacji kontraktu na dostawę 225 pojazdów dla RTA w Dubaju. Warto tu też wspomnieć o wygranym ostatnio przez Solarisa zamówieniu na dostawę 320 autobusów do Aten. Polski producent wyeksportuje 220 szt. pojazdów Solaris Alpino o długości 8,6 metra oraz 100 przegubowych autobusów Solaris Urbino 18. Zgodnie z umową, dostawy autobusów rozpoczną się w ciągu 6 miesięcy od podpisania kontraktu.
Pozostali autobusowi producenci (Kapena, Autosan i Solbus) wyeksportowali łącznie w I połowie 2008 r. 44 pojazdy o masie powyżej 8 ton DMC –czyli bardzo podobnie jak rok wcześniej.
Cały czas najwięcej autobusów eksportujemy autobusów do Niemiec –w I połowie 2008 r. była to suma 443 szt. Drugie miejsce „sezonowo”zajmują Zjednoczone Emiraty Arabskie (247 szt.), które na zakończenie roku będą miały jeszcze silniejsza pozycję w naszych statystykach dzięki realizacji wszystkich zamówień MAN i Solarisa. Trzecie miejsc to równie dość niespodziewanie –Norwegia (130 szt.) Czeka więc nas ciekawy, eksportowy rok…

Tabela. Eksport autobusów w I połowie 2008 r. –powyżej 8 ton DMC 

Lp
MARKA Producent
Razem
   
01-06. 2008
%
01-06. 2007
%
1
MAN MAN Star Trucks &Buses
673
45,66%
407
37,51%
2
VOLVO Volvo Polska
341
23,13%
309
28,48%
3
SCANIA Scania Production Słupsk
210
14,25%
240
22,12%
4
SOLARIS Solaris Bus &Coach
206
13,98%
88
8,11%
5
inni
44
2,99
41
3,78
Razem
1474
100,00%
1085
100,00%
źródło: JMK analizy rynku transportowego
Więcej informacji na temat eksportu autobusów z Polski: http://infobus.pl/rynek/full/zaloguj.php .