Eksport autobusów w Polsce w ciągu trzech kwartałów 2007 r.
W ciągu 9 miesięcy 2007 r. polskie fabryki wyeksportowały łącznie 1688 autobusów, czyli o 79 szt. więcej niż analogicznym okresie ubiegłego roku (+ 4,90%). To oznacza ciągłość pozytywnego trendu panującego w tym sektorze gospodarki od 2001 r. Wówczas wyeksportowano 373 autobusy;w 2002 r. –już 677 szt. (+ 81,5%);w 2003 r. –949 szt. (+ 40,1%);w 2004 r. –1616 szt. (+ 70,2%), w 2005 r. –1903 szt. (+ 17,75%), a w 2006 r. – 2380 autobusów (+ 25,06%). Cały czas liderem polskiego eksportu autobusów jest MAN, który w ciągu 9 miesięcy br. sprzedał zagranicznym klientom łącznie 579 autobusów –czyli o 56 szt. więcej niż w analogicznym okresie 2006 r. Drugie miejsce zajmuje Volvo z wynikiem 468 egzemplarzy, czyli o 10 szt. lepszym niż rok temu, a trzecie –Scania, która również nieznacznie poprawiła swój zeszłoroczny rezultat osiągając poziom 310 szt. (+ 4 szt. w porównaniu z trzema kwartałami 2006 r.) Grupę najważniejszych eksporterów zamyka Solaris, który w ciągu 9 miesięcy br. wysłał za granicę 207 autobusów –czyli identycznie jak w poprzednim roku. Tak stabilne wyniki oznaczają, że autobusowe fabryki zlokalizowane w Polsce osiągnęły już swoje aktualne moce produkcyjne. Jednak nie oznacza to wcale, że eksport nie będzie rósł w najbliższych latach. Z ostatnich informacji płynących od najważniejszych producentów w Polsce wynika, że w najbliższych latach czeka nas dalsza rozbudowa autobusowych fabryk i związany z tym wzrost produkcji. Tak deklaruje zarówno lider eksportu MAN, który obecnie realizuje operację przeniesienia do zakładu w Sadach linii produkcyjnych z niemieckiego zakładu z Saltzgitter, jak i Scania, która prawdopodobnie rozpocznie budowę nowej fabryki w Słupsku. Również polski główny eksporter –Solaris sukcesywnie rozbudowuje swój zakład. To oznacza, że najwyższy poziom eksportu jest jeszcze przed nami. Natomiast w tym roku poziom eksportu powinien być nieznacznie lepszy niż w 2006 r., kiedy wyeksportowano łącznie 2380 autobusów. Prognozujemy, że zagraniczna sprzedaż będzie maksymalnie do 5% wyższa w porównaniu z 2006 r., nie powinna jednak przekroczyć poziomu 2500 szt.
W ciągu trzech kwartałów 2007 r. tradycyjnie najwięcej wyeksportowano autobusów miejskich –1287 szt. (+ 119 szt. / + 10,18% w porównaniu z 9 miesiącami 2006 r.) i to właśnie ta kategoria jest cały czas prawdziwym motorem polskiego eksportu. Dzięki wysokiej zagranicznej sprzedaży właśnie tego typu autobusów na pozycji lidera umocnił się MAN, który eksportuje wyłącznie autobusy miejskie –579 szt. Kolejna miejsca zajęły firmy: Scania, Solaris i Volvo. Patrząc na ranking warto zauważyć, że w III kwartale br. trzecią pozycję odzyskał Solaris, który zdecydowanie przyspiesza pod koniec roku.
Po pojazdach miejskich, druga pod względem wielkości eksportu kategoria to autobusy międzymiastowe, gdzie w ciągu 9 miesięcy 2007 r. wysłano za granice 238 szt. (- 39 szt. / – 14,07% w porównaniu z trzema kwartałami 2006 r.) To kontynuacja spadkowego trendu z 2006 r. W tym segmencie zdecydowanym liderem jest Volvo, które wyeksportowało 118 pojazdów tego typu, czyli o 52 szt. mniej niż rok temu. W efekcie ten spadek odbił się na całym segmencie. Nie oznacza to w żadnym wypadku spadku koniunktury na autobusy międzymiastowe Volvo –po prostu w tym okresie firma realizowała kontrakty na pojazdy miejskie i turystyczne, a ponieważ w tym segmencie jest potentatem, każda zmiana profilu produkcji wrocławskiej fabryki koncernu odbija się na całym eksportowym rynku autobusów międzymiastowych.
Autobusy turystyczne traktowane były początkowo w polskim eksporcie autobusów jako wiąc od momentu wprowadzenia produkcji modelu Volvo 9700, ta sytuacja diametralnie się zmieniła. Dziś ta kategoria zrównała się prawie z segmentem autobusów międzymiastowych. Po 9 miesiącach br. odnotowano tutaj sprzedaż na poziomie 163 szt., co oznacza minimalny spadek o 1 szt. w porównaniu z trzema kwartałami 2006 r. To oznacza stabilny poziom eksportu firmy Volvo, która zdominowała ten segment eksportowego rynku –i to jeszcze w większym procencie niż pojazdów międzymiastowych. W tym roku głównemu hitowi eksportowemu fabryki Volvo w Polsce –autokarowi 9700 przyznano zaszczytny tytuł „Coach of the Year 2008”, co na pewno wpłynie na zwiększenie jego eksportu w przyszłości.
Więcej na temat eksportu autobusów : http://infobus.pl/rynek/full/zaloguj.php .
Wykres 1: Polski eksport autobusów w ciągu 9 miesięcy 2007 r.
Wykres 2: Eksport autobusów w latach 2002 – III kwartał 2007 r.