Eksport autobusów w Polsce w 2007 r.
infobus
29.01.2008 16:25
Eksport autobusów w Polsce w 2007 r.
W 2007 r. polskie fabryki wyeksportowały łącznie 2599 autobusów, czyli o 219 szt. więcej niż rok wcześniej (+ 9,20%). To oznacza kontynuację pozytywnego trendu panującego w tym sektorze gospodarki od 2001 r.
Tegoroczne wyniki eksportowe potwierdzają siłę i stabilność polskiego eksportu autobusów, który nieprzerwanie od 6 lat osiąga coraz wyższy poziom. Przypomnijmy –w 2001 r. wyeksportowano 373 autobusy;w 2002 r. –już 677 szt. (+ 81,5%);w 2003 r. –949 szt. (+ 40,1%);w 2004 r. –1616 szt. (+ 70,2%), w 2005 r. –1903 szt. (+ 17,75%), a w 2006 r. – 2380 autobusów (+ 25,06%). Od dwóch lat liderem polskiego eksportu autobusów jest MAN, który w 2007 r. sprzedał zagranicznym klientom łącznie 907 autobusów –czyli o 130 szt. więcej niż w 2006 r. (+ 16,73%). Drugie miejsce zajmuje Volvo z wynikiem 767 egzemplarzy, czyli o 60 szt. lepszym niż rok temu (+ 8,48%), a trzecie –Scania, która również nieznacznie poprawiła swój zeszłoroczny rezultat, osiągając poziom 398 szt. (+ 6 szt. w porównaniu z 2006 r.) Grupę najważniejszych eksporterów zamyka Solaris, który w 2007 r. wysłał za granicę 368 autobusów –czyli o 40 egzemplarzy więcej niż w poprzednim roku (+ 12,19%). Te wyniki oznaczają, że MAN –poprzez reorganizację swojego systemu produkcyjnego –stale zwiększa swoje moce i tutaj eksport powinien jeszcze rosnąć w najbliższych latach. Natomiast pozostałe autobusowe fabryki zlokalizowane w Polsce osiągnęły już swoje aktualne moce przerobowe i ewentualne wzrosty produkcyjne nie powinny przekroczyć 10%. Ewentualne wahnięcia będą efektem pozycji danego koncernu na europejskim rynku. Wyjątkiem jest tutaj Solaris, który dzięki kontraktowi z Dubaju można znacznie przekroczyć tą granicę w bieżącym roku.
Cały czas najwięcej autobusów jest eksportowanych do Niemiec –w 2007 r. była to suma 891 szt.. Natomiast drugie miejsce ex aequo zajęły Francja i Włochy (po 235 szt.). O ile Włochy często zajmowały miejsce w pierwszej trójce to tegoroczny awans Francji jest nowością. Również sporą niespodzianką jest pojawienia się na trzecim miejscu Wielkiej Brytanii. To efekt przede wszystkim rosnącego w tym kierunku eksportu Scanii, a także Autosana. Dodajmy, że również debiutujący na arenie międzynarodowej Solbus również swój pierwszy turystyczny autobus sprzedał właśnie na Wyspach i z tym rynkiem wiąże dla siebie duże nadzieje. To daje nadzieje, że Wielka Brytania nie będzie tylko „importowała”wykwalifikowanych pracowników z Polski, ale także autobusy ze zlokalizowanych w naszym kraju fabryk.
Schemat 1. Eksport autobusów w 2007 r.
Tabela 2. Eksport autobusów w 2007 r.
Lp
|
MARKA Producent
|
Razem
|
|||||
01-12. 2007 | 01-12. 2006 | 01-12. 2005 | |||||
1
|
MAN MAN Star Trucks &Buses
|
907
|
34,90%
|
777
|
32,65%
|
548
|
28,80%
|
2
|
VOLVO Volvo Polska
|
767
|
29,51%
|
707
|
29,71%
|
557
|
29,27%
|
3
|
SCANIA Scania Production Słupsk
|
398
|
15,31%
|
393
|
16,51%
|
313
|
16,45%
|
4
|
SOLARIS Solaris Bus &Coach
|
368
|
14,16%
|
328
|
13,78%
|
382
|
20,07%
|
5
|
KAPENA Kapena S.A.
|
84
|
3,23%
|
67
|
2,82%
|
61
|
3,21%
|
6
|
AUTOSAN Polskie Autobusy
|
71
|
2,73%
|
78
|
3,28%
|
34
|
1,79%
|
7
|
AMZ AMZ Kutno
|
2
|
0,08%
|
24
|
1,01%
|
7
|
0,37%
|
8
|
JELCZ Polskie Autobusy
|
1
|
0,04%
|
6
|
0,25%
|
0
|
0,00%
|
8
|
SOLBUS Fabryka Autobusów Solbus
|
1
|
0,04%
|
0
|
0,00%
|
1
|
0,05%
|
∑
|
Razem
|
2599
|
100,00%
|
2380
|
100,00%
|
1903
|
100,00%
|
źródło: JMK analizy rynku transportowego
Więcej na temat polskiego eksportu autobusów: http://infobus.pl/rynek/full/zaloguj.php .