Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Eksport autobusów w Polsce w 2007 r.

infobus
29.01.2008 16:25
W 2007 r. polskie fabryki wyeksportowały łącznie 2599 autobusów, czyli o 219 szt. więcej niż rok wcześniej (+ 9,20%). To oznacza kontynuację pozytywnego trendu panującego w tym sektorze gospodarki od 2001 r.
W 2007 r. polskie fabryki wyeksportowały łącznie 2599 autobusów, czyli o 219 szt. więcej niż rok wcześniej
Tegoroczne wyniki eksportowe potwierdzają siłę i stabilność polskiego eksportu autobusów, który nieprzerwanie od 6 lat osiąga coraz wyższy poziom. Przypomnijmy –w 2001 r. wyeksportowano 373 autobusy;w 2002 r. –już 677 szt. (+ 81,5%);w 2003 r. –949 szt. (+ 40,1%);w 2004 r. –1616 szt. (+ 70,2%), w 2005 r. –1903 szt. (+ 17,75%), a w 2006 r. – 2380 autobusów (+ 25,06%). Od dwóch lat liderem polskiego eksportu autobusów jest MAN, który w 2007 r. sprzedał zagranicznym klientom łącznie 907 autobusów –czyli o 130 szt. więcej niż w 2006 r. (+ 16,73%). Drugie miejsce zajmuje Volvo z wynikiem 767 egzemplarzy, czyli o 60 szt. lepszym niż rok temu (+ 8,48%), a trzecie –Scania, która również nieznacznie poprawiła swój zeszłoroczny rezultat, osiągając poziom 398 szt. (+ 6 szt. w porównaniu z 2006 r.) Grupę najważniejszych eksporterów zamyka Solaris, który w 2007 r. wysłał za granicę 368 autobusów –czyli o 40 egzemplarzy więcej niż w poprzednim roku (+ 12,19%). Te wyniki oznaczają, że MAN –poprzez reorganizację swojego systemu produkcyjnego –stale zwiększa swoje moce i tutaj eksport powinien jeszcze rosnąć w najbliższych latach. Natomiast pozostałe autobusowe fabryki zlokalizowane w Polsce osiągnęły już swoje aktualne moce przerobowe i ewentualne wzrosty produkcyjne nie powinny przekroczyć 10%. Ewentualne wahnięcia będą efektem pozycji danego koncernu na europejskim rynku. Wyjątkiem jest tutaj Solaris, który dzięki kontraktowi z Dubaju można znacznie przekroczyć tą granicę w bieżącym roku.
Cały czas najwięcej autobusów jest eksportowanych do Niemiec –w 2007 r. była to suma 891 szt.. Natomiast drugie miejsce ex aequo zajęły Francja i Włochy (po 235 szt.). O ile Włochy często zajmowały miejsce w pierwszej trójce to tegoroczny awans Francji jest nowością. Również sporą niespodzianką jest pojawienia się na trzecim miejscu Wielkiej Brytanii. To efekt przede wszystkim rosnącego w tym kierunku eksportu Scanii, a także Autosana. Dodajmy, że również debiutujący na arenie międzynarodowej Solbus również swój pierwszy turystyczny autobus sprzedał właśnie na Wyspach i z tym rynkiem wiąże dla siebie duże nadzieje. To daje nadzieje, że Wielka Brytania nie będzie tylko „importowała”wykwalifikowanych pracowników z Polski, ale także autobusy ze zlokalizowanych w naszym kraju fabryk.
Schemat 1. Eksport autobusów w 2007 r.
Eksport autobusów w 2007 r.
 
Tabela 2. Eksport autobusów w 2007 r.
Lp
MARKA  Producent
Razem
         
    01-12. 2007   01-12. 2006
01-12. 2005  
1
MAN MAN Star Trucks &Buses
907
34,90%
777
32,65%
548
28,80%
2
VOLVO Volvo Polska
767
29,51%
707
29,71%
557
29,27%
3
SCANIA Scania Production Słupsk
398
15,31%
393
16,51%
313
16,45%
4
SOLARIS Solaris Bus &Coach
368
14,16%
328
13,78%
382
20,07%
5
KAPENA Kapena S.A.
84
3,23%
67
2,82%
61
3,21%
6
AUTOSAN Polskie Autobusy
71
2,73%
78
3,28%
34
1,79%
7
AMZ AMZ Kutno
2
0,08%
24
1,01%
7
0,37%
8
JELCZ Polskie Autobusy
1
0,04%
6
0,25%
0
0,00%
8
SOLBUS Fabryka Autobusów Solbus
1
0,04%
0
0,00%
1
0,05%
Razem
2599
100,00%
2380
100,00%
1903
100,00%
źródło: JMK analizy rynku transportowego
 

Więcej na temat polskiego eksportu autobusów: http://infobus.pl/rynek/full/zaloguj.php .