Eksport autobusów w I połowie 2013 roku
W I połowie 2013 r. fabryki zlokalizowane w Polsce wyeksportowały łącznie 1342 autobusy o masie całkowitej powyżej 8 ton. To o 34 pojazdy więcej niż przed rokiem (+2,5%). Dodatkowo za granicę wysłaliśmy 8 trolejbusów oraz prawie 400 podwozi i prawie 200 szkieletów konstrukcyjnych. To zdecydowanie lepsze rezultaty niż te zanotowane w I kwartale br. , kiedy zanotowaliśmy tutaj ujemny bilans na poziomie 8,4%. Teraz zagraniczna sprzedaż dynamicznie ruszyła do przodu. To efekt realizacji dużych, wiosennych kontraktów MAN dla Szwecji i Niemiec oraz zdecydowanego, eksportowego przyśpieszania ze strony Solarisa. Przy zachowaniu podobnego poziomu produkcyjnego przez Volvo, pozwoliło to zniwelować załamanie wyników Scania i wyjść na „prostą”. O sile eksportu świadczy fakt, że lepszy rezultat produkcyjny osiągnęliśmy mimo cały czas ujemnego bilansu w krajowej sprzedaży w porównaniu do zeszłorocznych rezultatów. W okresie styczeń –czerwiec polscy przewoźnicy zakupili łącznie 428 szt. autobusów o DMC powyżej 8 t, czyli o 105 szt. mniej niż przed rokiem (-19,6%). Co ciekawe –ponad 2-procentowy wzrost naszego eksportu został odnotowany przy słabej dynamice europejskiego rynku autobusowego. Po I połowie br. na naszym kontynencie zarejestrowano łącznie 15 523 szt. autobusów, czyli aż o 1513 szt. mniej niż przed rokiem (-8,9%). A wynik w dół ciągną głównie takie kraje jak: Wlk. Brytania, Niemcy, Szwecja, Włochy, czyli najważniejsze europejskie rynki. Naszym zdaniem dynamika polskiego eksportu będzie rosła z kazdymmisiącem roku i na pewno przekroczy zeszłoroczny wynik (2096 szt.) i zbliży się do najlepszego rekordowego roku –2011, kiedy wyeksportowaliśmy 3736 autobusów. To przede wszystkim efekt realizacji flotowych kontraktów na dostawy autobusów spełniających jeszcze normę Euro 5, przeprowadzonej restrukturyzacji przez Volvo i otwarcia się nowych rynków, jak np. Serbia czy Bułgaria w przypadku zagranicznej sprzedaży Solarisa.
Najważniejszym odbiorcą autobusów z Polski są cały czas Niemcy, gdzie po I połowie br. wysłaliśmy 306 szt. autobusów. To zapewniło naszym zachodnim sąsiadom wysoki, ponad 22-procentowy udział w naszym eksporcie. Pierwsze miejsce nasi zachodni sąsiedzi dzielą ex aequo z Szwecją (posiadającą w naszym kraju aż dwie fabryki Volvo we Wrocławiu i Scania w Słupsku), a trzecie tradycyjnie już –Norwegia, gdzie przede wszystkim eksportujemy autobusy międzymiastowe Volvo. Czwarte miejsce przypadło Francji, gdzie MAN zrealizował kontrakt na dostawę autobusów dla paryskiego RATP. Ciekawostką jest wysoka, piąta pozycja Szwajcarii, gdzie swoje autobusy wysyłają najważniejsi nasi producenci: MAN (autobusy miejskie) i Volvo (autobusy hybrydowe). Dalej jest Wlk. Brytania, gdzie w I połowie także swoje hybrydy sprzedało Volvo, a także jest to tradycyjny kierunek słupskiej Scanii. Kolejne miejsca na autobusowej mapie naszego eksportu to już przedstawiciele regionu Europy Środkowo-Wschodniej –Czechy i Bułgaria. W dalszej części roku dołączy do nich Serbia, gdzie do października 2013 r. Solaris Bus &Coach dostarczy aż 200 szt. przegubowych autobusów.
Fot. 5-7. Eksport autobusów w I połowie 2013 roku.
W I połowie 2013 r. na eksportowej liście rankingowej nie zanotowaliśmy większych zmian. Zdecydowanie prowadzi MAN, który dostarczył do zagranicznych klientów łącznie 657 autobusów (+168 szt. / +34,6% w porównaniu do analogicznego okresu 2012 r.) Drugie miejsce zajęło Volvo z wynikiem 356 szt. (-19 szt. / -22,7%). Za nim uplasowała się firma Solaris Bus &Coach, która wysłała za granicę łącznie 259 szt. autobusów (+91 szt. / +54,1%) i 8 szt. trolejbusów, co daje razem wynik 267 szt. Stawkę najważniejszych eksporterów zamyka słupska fabryka Scania, która nadal zmaga się ze spadkiem zamówień na szwedzkie pojazdy. Jej zagraniczna sprzedaż to tylko 41 autobusów (-210 szt. / -83,6%), W dalszej części rankingowej listy znajdują się takie firmy jak: Kapena i Autosan, który po raz pierwszy wyeksportował –do Włoch –niskopodłogowy autobus miejski Sancity 10 LF.
Tabela 1. Eksportowy rynek autobusów w I połowie 2013 r.
Lp.
|
MARKA
|
01-06. 2013
|
udział [%]
|
01-06.
2012
|
udział [%]
|
1
|
MAN
|
657
|
49,0%
|
488
|
37,3%
|
2
|
VOLVO
|
356
|
26,5%
|
375
|
28,7%
|
3
|
SOLARIS
|
259
|
19,3%
|
168
|
12,8%
|
4
|
inni
|
70
|
5,2%
|
277
|
21,2%
|
∑
|
Razem
|
1342
|
100,0%
|
1308
|
100,0%
|
źródło: JMK analizy rynku transportowego
Tabela 2. Top 10 zagranicznych odbiorców autobusów wyprodukowanych w Polsce w I kwartale 2013 r.
Lp.
|
Kraj
|
Liczba
|
Udział w eksporcie [%]
|
Niemcy
|
306
|
22,8%
|
|
1
|
Szwecja
|
306
|
22,8%
|
3
|
Norwegia
|
240
|
17,9%
|
4
|
Francja
|
99
|
7,4%
|
5
|
Szwajcaria
|
48
|
3,6%
|
6
|
W. Brytania
|
47
|
3,5%
|
7
|
Czechy
|
41
|
3,1%
|
8
|
Bułgaria
|
39
|
2,9%
|
9
|
Austria
|
33
|
2,5%
|
10
|
inne kraje
|
183
|
13,6%
|
∑
|
Razem
|
1342
|
100,0%
|
źródło: JMK analizy rynku transportowego