Eksport autobusów w I połowie 2010 r.
W I połowie 2010 r. fabryki zlokalizowane w Polsce wyeksportowały łącznie 1483 autobusy o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 5 ton. To aż o 669 szt. mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku (- 31,08%). To pierwszy tak wyraźny spadek eksportu odnotowany na przestrzeni ostatnich sześciu lat Przypomnijmy, że w 2009 r. padł produkcyjny rekord i wysłaliśmy wówczas za granicę aż 3977 autobusów (o 656 szt. [+19,75%] więcej niż w 2008 r.). Wówczas jednak tylko w pierwszym kwartale wyeksportowaliśmy aż 1013 egzemplarzy… Czy tegoroczny spadek utrzyma się na dłużej? Naszym zdaniem –nie. Najwięksi dotychczasowi eksporterzy jak MAN czy Solaris po słabszym początku roku już realizują duże kontrakty, które powinny zmniejszyć ujemny bilans na koniec 2010 r. Jednak w tym roku polski eksport autobusów mocno odczuje skutki kryzysu i odnotujemy tutaj pierwszy historyczny spadek. Obecnie wydaje się, że nie powinien on przekroczyć poziomu 20% w porównaniu do wyników z 2009 r.
Co ciekawe po I połowie br. najważniejszym kierunkiem naszego eksportu nie były Niemcy. Po raz pierwszy na czele stawki pojawiła się Szwecja, co jest efektem realizowanych kontraktów przez Volvo, Scanię i Solarisa. Drugim najpopularniejszy kierunek eksportu były już tradycyjnie Niemcy, trzecim –Norwegia, a czwartym –W. Brytania. W tym roku na liście rankingowej brakuje bardziej odległych krajów, takich jak Zjednoczone Emiraty Arabskie, które dominowały w latach 2008 i 2009, czy Grecji, która mocno zaistniała na naszej eksportowej mapie w 2009 r. Wydaje się, że w tym roku w ogóle zabraknie takich „egzotycznych”kontraktów i większość autobusów zostanie wysłanych do „starych”państw Unii Europejskiej. Można powiedzieć, że dosięgła nas szara rzeczywistość…
Lista rankingowa
Osiągnięty w I kwartale bardzo słabe wyniki eksportowe mają swoje odbicie w liście rankingowej. Najwięksi producenci z „wielkiej eksportowej czwórki”(MAN i Solaris) zajęli dalsze pozycje, a na czoło wysunęły się szwedzkie firmy: Scania i Volvo. Obaj skandynawscy producenci mogli też cieszyć się ze wzrostu eksportu –Volvo o 29 szt. (+ 7,03%), a Scania o jedną szt. (+ 0,25%) w porównaniu z I połową 2009 r. Natomiast reszta firm odnotowała wyraźne spadki (aczkolwiek i tak mniejsze niż w I kwartale br.):
– Solaris o 190 szt. (- 45,56%) w porównaniu z I połową 2009 r.;
– MAN o 453 szt. (- 54,12%) w porównaniu z I połową 2009 r.
Liderem eksportu po I połowie br. zostało Volvo z wynikiem 441 wyeksportowanych autobusów. Główne kierunki eksportu szwedzkiego producenta to Norwegia (duży kontrakt na dostawę autobusów międzymiastowych V8700) oraz Niemcy i Szwecja. Warto odnotować, że bramy wrocławskiej fabryki opuściły także pierwsze seryjne pojazdy hybrydowe na bazie niskopodłogowego modelu V7700, które zakupili przewoźnicy m.in. z Luksemburga i Szwajcarii.
Drugie miejsce to Scania Bus Production Słupsk, która wysłała do swoich zagranicznych klientów 386 autobusów oraz ponad 250 podwozi do montażu przemysłowego. Kompletne pojazdy trafiły w zdecydowanej większości do odbiorców z Wielkiej Brytanii, Szwecji oraz Danii. Cały czas podstawą eksportu Scanii są piętrowe, niskopodłogowe autobusy miejskie, które seriami zamawiają angielscy przewoźnicy. Drugi ważny produkt we ofercie produkcyjnej to pojazdy niskowejściowe, zasilane etanolem, które zdecydowanie najczęściej zamawiają klienci ze Skandynawii.
I trzecie miejsce –MAN. W I połowie br. producent wysłał do swoich zagranicznych klientów tylko 384 autobusy. W zdecydowanej mierze trafiły one do Niemiec, a następnie do Szwecji i Francji. Najczęściej zagraniczni klienci wybierali modele Lion`s City i Lion`s City G.
Czwarte miejsce to Solaris Bus &Coach, który w I połowie br. sprzedał poza granicami naszego kraju 227 autobusów. W tym roku szczególnie dobrze wygląda kierunek szwedzki, gdzie łącznie zostaną dostarczone 223 autobusy polskiego producenta. Warto również wspomnieć o rosnącej produkcji trolejbusów –w I połowie roku firma wyeksportowała 26 szt. modeli Trollino 12, które trafiły do Bułgarii, Czech i Estonii. Przypomnijmy, że w całym 2009 r. firma wyeksportowała 35 trolejbusów, także zapowiada się dobry rok dla „autobusów na szelkach”.
Listę eksporterów w I połowie 2010 r. zamykają firmy:
– CMS Auto
– Kapena
– Autosan
Więcej informacji na http://infobus.pl/rynek/full/analizy_jmk.html
Tabela 1. Eksport autobusów w I połowie 2010 r. (źródło: JMK analizy rynku transportowego)
Lp.
|
MARKA Producent / Przedstawiciel
|
I poł. 2010
|
udział [%]
|
I poł. 2009
|
udział [%]
|
VOLVO Volvo Polska
|
441
|
29,74%
|
412
|
19,14%
|
|
2
|
SCANIA Scania Production Słupsk
|
386
|
26,03%
|
385
|
17,89%
|
3
|
MAN MAN Bus Sp. z o. o.
|
384
|
25,89%
|
837
|
38,89%
|
4
|
SOLARIS Solaris Bus &Coach
|
227
|
15,31%
|
417
|
19,38%
|
5
|
inni
|
45
|
3,03%
|
101
|
4,70%
|
∑
|
RAZEM
|
1483
|
100,00%
|
2152
|
100,00%
|
Tabela 2. Top 10 importerów autobusów wyprodukowanych w Polsce (źródło: JMK analizy rynku transportowego)
Lp.
|
Kraj
|
Liczba
|
Udział w eksporcie [%]
|
1
|
Szwecja
|
421
|
28,39%
|
2
|
Niemcy
|
276
|
18,61%
|
3
|
Norwegia
|
271
|
18,27%
|
4
|
W. Brytania
|
180
|
12,14%
|
5
|
Francja
|
119
|
8,02%
|
6
|
Dania
|
57
|
3,84%
|
7
|
Włochy
|
31
|
2,09%
|
8
|
Szwajcaria
|
24
|
1,62%
|
9
|
Austria
|
17
|
1,15%
|
10
|
Finlandia
|
13
|
0,88%
|