Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Eksport autobusów w I połowie 2010 r.

infobus
21.07.2010 21:07
W I połowie 2010 r. fabryki zlokalizowane w Polsce wyeksportowały łącznie 1483 autobusy o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 5 ton. To aż o 669 szt. mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku (- 31,08%). To pierwszy tak wyraźny spadek eksportu odnotowany na przestrzeni ostatnich sześciu lat Przypomnijmy, że w 2009 r. padł produkcyjny rekord i wysłaliśmy wówczas za granicę aż 3977 autobusów (o 656 szt. [+19,75%] więcej niż w 2008 r.). Wówczas jednak tylko w pierwszym kwartale wyeksportowaliśmy aż 1013 egzemplarzy… Czy tegoroczny spadek utrzyma się na dłużej? Naszym zdaniem –nie. Najwięksi dotychczasowi eksporterzy jak MAN czy Solaris po słabszym początku roku już realizują duże kontrakty, które powinny zmniejszyć ujemny bilans na koniec 2010 r. Jednak w tym roku polski eksport autobusów mocno odczuje skutki kryzysu i odnotujemy tutaj pierwszy historyczny spadek. Obecnie wydaje się, że nie powinien on przekroczyć poziomu 20% w porównaniu do wyników z 2009 r.
Co ciekawe po I połowie br. najważniejszym kierunkiem naszego eksportu nie były Niemcy. Po raz pierwszy na czele stawki pojawiła się Szwecja, co jest efektem realizowanych kontraktów przez Volvo, Scanię i Solarisa. Drugim najpopularniejszy kierunek eksportu były już tradycyjnie Niemcy, trzecim –Norwegia, a czwartym –W. Brytania. W tym roku na liście rankingowej brakuje bardziej odległych krajów, takich jak Zjednoczone Emiraty Arabskie, które dominowały w latach 2008 i 2009, czy Grecji, która mocno zaistniała na naszej eksportowej mapie w 2009 r. Wydaje się, że w tym roku w ogóle zabraknie takich „egzotycznych”kontraktów i większość autobusów zostanie wysłanych do „starych”państw Unii Europejskiej. Można powiedzieć, że dosięgła nas szara rzeczywistość…
W tym roku MAN wyeksportuje kolejną partię przegubowców dla ParyżaPodstawą eksportu Scanii są piętrowe autobusy miejskie dla W. Brytanii Solaris Urbino 15LE CNG dla Veolia SkaeneVolvo - najważniejszy i w zasadzie jedyny masowy producent autokarów w Polsce
Lista rankingowa
Osiągnięty w I kwartale bardzo słabe wyniki eksportowe mają swoje odbicie w liście rankingowej. Najwięksi producenci z „wielkiej eksportowej czwórki”(MAN i Solaris) zajęli dalsze pozycje, a na czoło wysunęły się szwedzkie firmy: Scania i Volvo. Obaj skandynawscy producenci mogli też cieszyć się ze wzrostu eksportu –Volvo o 29 szt. (+ 7,03%), a Scania o jedną szt. (+ 0,25%) w porównaniu z I połową 2009 r. Natomiast reszta firm odnotowała wyraźne spadki (aczkolwiek i tak mniejsze niż w I kwartale br.):
– Solaris o 190 szt. (- 45,56%) w porównaniu z I połową 2009 r.;
– MAN o 453 szt. (- 54,12%) w porównaniu z I połową 2009 r.
Eksport autobusów w I połowie 2010 r.
Liderem eksportu po I połowie br. zostało Volvo z wynikiem 441 wyeksportowanych autobusów. Główne kierunki eksportu szwedzkiego producenta to Norwegia (duży kontrakt na dostawę autobusów międzymiastowych V8700) oraz Niemcy i Szwecja. Warto odnotować, że bramy wrocławskiej fabryki opuściły także pierwsze seryjne pojazdy hybrydowe na bazie niskopodłogowego modelu V7700, które zakupili przewoźnicy m.in. z Luksemburga i Szwajcarii.
Drugie miejsce to Scania Bus Production Słupsk, która wysłała do swoich zagranicznych klientów 386 autobusów oraz ponad 250 podwozi do montażu przemysłowego. Kompletne pojazdy trafiły w zdecydowanej większości do odbiorców z Wielkiej Brytanii, Szwecji oraz Danii. Cały czas podstawą eksportu Scanii są piętrowe, niskopodłogowe autobusy miejskie, które seriami zamawiają angielscy przewoźnicy. Drugi ważny produkt we ofercie produkcyjnej to pojazdy niskowejściowe, zasilane etanolem, które zdecydowanie najczęściej zamawiają klienci ze Skandynawii.
I trzecie miejsce –MAN. W I połowie br. producent wysłał do swoich zagranicznych klientów tylko 384 autobusy. W zdecydowanej mierze trafiły one do Niemiec, a następnie do Szwecji i Francji. Najczęściej zagraniczni klienci wybierali modele Lion`s City i Lion`s City G.
Czwarte miejsce to Solaris Bus &Coach, który w I połowie br. sprzedał poza granicami naszego kraju 227 autobusów. W tym roku szczególnie dobrze wygląda kierunek szwedzki, gdzie łącznie zostaną dostarczone 223 autobusy polskiego producenta. Warto również wspomnieć o rosnącej produkcji trolejbusów –w I połowie roku firma wyeksportowała 26 szt. modeli Trollino 12, które trafiły do Bułgarii, Czech i Estonii. Przypomnijmy, że w całym 2009 r. firma wyeksportowała 35 trolejbusów, także zapowiada się dobry rok dla „autobusów na szelkach”. 
Listę eksporterów w I połowie 2010 r. zamykają firmy:
– CMS Auto
– Kapena
– Autosan
 
Tabela 1. Eksport autobusów w I połowie 2010 r. (źródło: JMK analizy rynku transportowego)
Lp.
MARKA Producent / Przedstawiciel
I poł. 2010
udział [%]
I poł. 2009
udział [%]
VOLVO Volvo Polska
441
29,74%
412
19,14%
2
SCANIA Scania Production Słupsk
386
26,03%
385
17,89%
3
MAN MAN Bus Sp. z o. o.
384
25,89%
837
38,89%
4
SOLARIS Solaris Bus &Coach
227
15,31%
417
19,38%
5
inni
45
3,03%
101
4,70%
RAZEM
1483
100,00%
2152
100,00%
 
Tabela 2. Top 10 importerów autobusów wyprodukowanych w Polsce (źródło: JMK analizy rynku transportowego)
 
Lp.
Kraj
Liczba
Udział w eksporcie [%]
1
Szwecja
421
28,39%
2
Niemcy
276
18,61%
3
Norwegia
271
18,27%
4
W. Brytania
180
12,14%
5
Francja
119
8,02%
6
Dania
57
3,84%
7
Włochy
31
2,09%
8
Szwajcaria
24
1,62%
9
Austria
17
1,15%
10
Finlandia
13
0,88%