Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Eksport autobusów w I połowie 2007 r.

infobus
07.08.2007 20:19
W I połowie 2007 r.. polskie fabryki wyeksportowały łącznie 1117 autobusów, czyli o 150 szt. więcej niż analogicznym okresie ubiegłego roku (+ 15,51%). To oznacza ciągłość pozytywnego trendu panującego w tym sektorze gospodarki od 2001 r. Wówczas wyeksportowano 373 autobusy;w 2002 r. –już 677 szt. (+ 81,5%);w 2003 r. –949 szt. (+ 40,1%);w 2004 r. –1616 szt. (+ 70,2%), w 2005 r. –1903 szt. (+ 17,75%), a w 2006 r. – 2380 autobusów (+ 25,06%). Czy zeszłoroczny, rekordowy wynik zostanie pobity w 2007 r.? Wszystko wskazuje na to, że tak.
W I połowie 2007 r. tradycyjnie najwięcej wyeksportowano autobusów miejskich –865 szt. (+ 191 szt. / + 28,33% w porównaniu z I połową 2006 r.) i to właśnie ta kategoria jest cały czas prawdziwym motorem polskiego eksportu. Dzięki wysokiej zagranicznej sprzedaży właśnie tego typu autobusów na pozycji lidera umocnił się MAN, który łącznie wyeksportował 406 szt. Kolejna miejsca zajęły firmy: Scania, Volvo i Solaris. Patrząc na ranking warto zauważyć, że w tym roku doszło do przetasowań wśród najważniejszych eksporterów autobusów. Trzecie miejsce stracił Solaris, którego wyprzedziła Scania, a Volvo straciło jak na razie apetyt na pierwsze miejsce, które zajmowało jeszcze w I połowie 2006 r.
Po pojazdach miejskich, druga pod względem wielkości eksportu kategoria to autobusy międzymiastowe, gdzie w I połowie 2007 r. wysłano za granice 136 szt. (- 44 szt. / 24,44% w porównaniu z I połową 2006 r.). To kontynuacja spadkowego trendu z 2006 r. W tym segmencie zdecydowanym liderem jest Volvo, które wyeksportowało 65 pojazdów tego typu, czyli o 60 szt. mniej niż rok temu (- 48,00%). Firma po prostu realizowała w tym okresie kontrakty na pojazdy miejskie i turystyczne, a ponieważ jest tutaj potentatem ta zmiana profilu produkcji odbiła się na cały eksportowym rynku autobusów międzymiastowych.
Początkowo autobusy turystyczne traktowane były w polskim eksporcie autobusów jako mało znaczący segment. Za sprawą wejścia do produkcji we Wrocławiu modelu Volvo 9700 ta sytuacja diametralnie się zmieniła i w I połowie br. odnotowaliśmy tutaj poziom  eksport zbliżony do kategorii pojazdów międzymiastowych. To efekt spadku zagranicznej sprzedazy atobusów przeznaczonych do obsługi regionalnych połączeń oraz stabilnego eksportu autokarów, które sprzedawały się na podobnym poziomie jak w zeszłym roku. Odnotowano tutaj niewielki wzrost w porównaniu z I połową 2006 r. –o 3 szt. (+ 2,65%). Oznacza to również stabilny poziom eksportu autokarów Volvo, która zdominowała ten segment eksportowego rynku i to jeszcze w większym procencie niż pojazdów międzymiastowych.
Jeżeli chodzi o strukturę gabarytową to należy zauważyć mocny wzrost klasy maxi (16,1 –20 t DMC) –828 szt. (+ 284 szt. / + 52,20 % w porównaniu z I połową 2006 r.). Ten segment zresztą wyraźnie dominował już na zakończenie 2006 r. jednak jego przewaga staje się wyraźniejsza z miesiąca na miesiąc. Ten wzrost odbił się na segmencie mega (>20 t DMC), gdzie nastąpił spadek eksportu o 145 szt. (- 40,40%). Również wśród dwóch pozostałych kategorii: mini (5-8,9 t DMC) i midi (9-16 t DMC) odnotowano spadki eksportu –w pierwszej z tych kategorii o 9 szt. (- 27,27%), zaś w drugiej 2 szt. (- 6,25%).

Eksport autobusów w I połowie 2007 r.

Wykres 1: Eksport autobusów w I połowie 2007 r.

Eksport autobusów w latach 2002 - I p. 2007

Wykres 2: Eksport autobusów w latach 2002 – I p. 2007