Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Eksport autobusów w I kwartale 2013 roku

infobus
10.05.2013 15:03
W I kwartale 2013 r. fabryki zlokalizowane w Polsce wyeksportowały łącznie 464 autobusy o masie całkowitej powyżej 8 ton. To o 43 pojazdy mniej niż przed rokiem (- 8,48%). Dodatkowo za granicę wysłaliśmy 4 trolejbusy, prawie 300 podwozi oraz ponad 100 szkieletów konstrukcyjnych. Przypomnijmy, że w całym 2012 r. wysłaliśmy za granicę łącznie 3210 autobusów, czyli o 596 pojazdów mniej niż przed rokiem (- 15,65%). Wówczas też wyeksportowano ponad 700 podwozi oraz blisko 300 szkieletów konstrukcyjnych. Porównując je z danymi za I kwartał widać wyraźnie, że aktualnie produkujemy zdecydowanie więcej tego typu elementów. Oby ta tendencja utrzymała się do końca roku.
Odnotowany ponad 8-procentowy spadek eksportu kompletnych autobusów to efekt głównie słabej dynamiki europejskiego rynku autobusowego, co mogliśmy obserwować już w zeszłym roku. Teraz, po I kwartale br. na naszym kontynencie zarejestrowano łącznie 7449 szt. autobusów, czyli aż o 760 szt. mniej niż przed rokiem (-9,3%). Generalnie po I kwartale br. europejski wynik w dół ciągną głównie takie kraje jak: Wlk. Brytania, Niemcy, Szwecja, Włochy i Polska, a w górę ciągną przede wszystkim: Francja, Czechy, Holandia i Rumunia. Jak doskonale widać ten układ sił jest asymetryczny i zapewne w kolejnych miesiącach będzie wykazywał tendencję do pogłębienia negatywnej tendencji na rynku. To niekorzystny scenariusz dla polskiego eksportu, którego podstawą jest sprzedaż do naszych zachodnich i północnych sąsiadów.
W I kwartale 2013 r. fabryki zlokalizowane w Polsce wyeksportowały łącznie 464 autobusy o masie całkowitej powyżej 8 tonW I kwartale 2013 r. fabryki zlokalizowane w Polsce wyeksportowały łącznie 464 autobusy o masie całkowitej powyżej 8 tonW I kwartale 2013 r. fabryki zlokalizowane w Polsce wyeksportowały łącznie 464 autobusy o masie całkowitej powyżej 8 tonW I kwartale 2013 r. fabryki zlokalizowane w Polsce wyeksportowały łącznie 464 autobusy o masie całkowitej powyżej 8 ton
Najważniejszym odbiorcą autobusów z Polski są cały czas Niemcy, gdzie w I kwartale br. wysłaliśmy 89 szt. autobusów. To zapewniło naszym zachodnim sąsiadom wysoki, prawie 20-procentowy udział w naszym eksporcie. Tradycyjnie drugie miejsce mam Szwecja z wynikiem 65 szt. (14,01%), a trzecie dość niespodziewanie –Francja. To efekt realizacji dostaw autobusów MAN do paryskiego RATP oraz dobrej kondycji tamtejszego rynku.  Kolejna ciekawostką jest wysoka, czwarta pozycja Wielkiej Brytanii, która do tej pory była obecna w naszym rankingu głównie za sprawą eksportu Scania i autokarów Volvo. Teraz dołączyły się do tego kierunku także miejskie autobusy hybrydowe Volvo, których prawie 50 szt. zostało wysłanych na wysypy w I kwartale br. Kolejne kraje na autobusowej mapie naszego eksportu to już przedstawiciele regionu Europy Środkowo-Wschodniej –Czechy i Bułgaria. W dalszej części roku dołączy do nich Serbia, gdzie do październiku 2013 r. Solaris Bus &Coach dostarczy aż 200 szt. przegubowych autobusów.
Eksportowy rynek autobusów w I kwartale 2013 r.Eksportowy rynek autobusów w I kwartale 2013 r.Eksportowy rynek autobusów w I kwartale 2013 r.
Mimo odnotowania 8-procentowego spadku uważamy, że poziom zagranicznej sprzedaży w tym roku jest w miarę stabilny i nie oznacza kolejnej fali kryzysu. To korekta przy zmieniającej się koniunkturze na poszczególnych rynkach w Europie. Potwierdza to fakt, że spadki (poza Solarisem) odnotowali wszyscy najwięksi eksporterzy. W I kwartale 2013 r. na eksportowej liście rankingowej nie zanotowaliśmy większych zmian. Zdecydowanie prowadzi MAN, który dostarczył do zagranicznych klientów łącznie 222 autobusów (-29 szt. / -11,5% w porównaniu do 2012 r.) Drugie miejsce zajęło Volvo z wynikiem 112 szt. (-33 szt. / -22,7%), a tuż za nim uplasowała się firma Solaris Bus &Coach, która wysłała za granicę łącznie 99 autobusów (+72 szt. / +266%) i 4 trolejbusy, co daje razem wynik 103 szt. Stawkę najważniejszych eksporterów zamyka słupska fabryka Scania ze sprzedażą 18 autobusów (- 52szt. / -74,2%), która nadal zmaga się ze spadkiem zamówień na szwedzkie pojazdy. W dalszej części rankingowej listy znajdują się takie firmy jak: Kapena i Autosan, który po raz pierwszy wyeksportował –do Włoch –niskopodłogowy autobus miejski Sancity 10 LF.
 
Tabela 1. Eksportowy rynek autobusów w I kwartale 2013 r.
Lp.
MARKA
01-03. 2013
udział [%]
01-03.
2012
udział [%]
1
MAN
222
47,8%
251
49,5%
2
VOLVO
112
24,1%
145
28,6%
3
SOLARIS
99
21,3%
27
5,3%
4
inni
31
6,7%
84
16,6%
Razem
464
100,0%
507
100,0%
źródło: JMK analizy rynku transportowego
 
Tabela 2. Top 10 zagranicznych odbiorców autobusów wyprodukowanych w Polsce w I kwartale 2013 r.
Lp.
Kraj
Liczba
Udział w eksporcie [%]
1
Niemcy
89
19,2%
2
Szwecja
65
14,0%
3
Francja
58
12,5%
4
W. Brytania
45
9,7%
5
Bułgaria
39
8,4%
6
Czechy
26
5,6%
7
Litwa
18
3,9%
8
Belgia
16
3,4%
9
Szwajcaria
15
3,2%
9
Norwegia
13
2,8%
11
inne kraje
80
17,2%
Razem
464
100,0%
źródło: JMK analizy rynku transportowego