Eksport autobusów w I kwartale 2010 r.
W I kwartale 2010 r. polskie fabryki wyeksportowały łącznie 542 autobusy o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 5 ton. To aż o 471 szt. mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku (- 46,49%). To pierwszy tak wyraźny spadek eksportu odnotowany na przestrzeni ostatnich sześciu lat Przypomnijmy, że w 2009 r. po raz kolejny pobiliśmy produkcyjny rekord i wysłaliśmy za granicę 3977 autobusów (o 656 szt. [+19,75%] więcej niż w 2008 r.). Wówczas jednak tylko w pierwszym kwartale wyeksportowaliśmy aż 1013 egzemplarzy, czyli prawie dwa razy więcej niż w bieżącym roku. Czy taki spadek utrzyma się do końca roku? Naszym zdaniem –nie. Najwięksi dotychczasowi eksporterzy jak MAN czy Solaris po słabszym początku roku już realizują duże kontrakty, które powinny zmniejszyć ujemny bilans na koniec 2010 r. Jednak w tym roku polski eksport autobusów mocno odczuje skutki kryzysu i odnotujemy tutaj pierwszy historyczny spadek. Obecnie wydaje się, że nie powinien on przekroczyć poziomu 20%.
Co ciekawe po I kwartale br. najważniejszym kierunkiem naszego eksportu nie były Niemcy. Po raz pierwszy na czele stawki pojawiła się W. Brytania, co jest efektem doskonałych wyników eksportowych odnotowanych przez Scanię. Drugi najpopularniejszy kierunek eksportu to już tradycyjnie Niemcy, trzeci –Szwecja, a czwarty –Norwegia. W tym roku na liście rankingowej brakuje bardziej odległych krajów, takich jak Zjednoczone Emiraty Arabskie, które dominowały w latach 2008 i 2009, czy Grecji, która mocno zaistniała na naszej eksportowej mapie w 2009 r. Wydaje się, że w tym roku w ogóle zabraknie takich „egzotycznych”kontraktów i większość autobusów zostanie wysłanych do „starych”państw Unii Europejskiej.
Lista rankingowa
Osiągnięty w I kwartale bardzo słabe wyniki eksportowe mają swoje odbicie w liście rankingowej. Najwięksi producenci z „wielkiej eksportowej czwórki”(MAN i Solaris) zajęli dalsze pozycje, a na czoło wysunęły się szwedzkie firmy: Scania i Volvo. Z tej grupy tylko Volvo mogło cieszyć się ze wzrostu eksportu (+ 33 szt. / + 27,73%) w porównaniu z I kwartałem 2009 r., natomiast reszta firm odnotowała spadki:
– Scania o 6 szt. (- 2,7%) w porównaniu z I kwartałem 2009 r.;
– Solaris o 148 szt. (- 77,48%) w porównaniu z I kwartałem 2009 r.;
– MAN o 312 szt. (- 73,41%) w porównaniu z I kwartałem 2009 r.;
Liderem eksportu po I kwartale br. została firma Scania Bus Production Słupsk, która wysłała do swoich zagranicznych klientów 216 autobusów oraz ponad 100 podwozi do montażu przemysłowego. Pojazdy trafiły w zdecydowanej większości do odbiorców z Wielkiej Brytanii oraz Szwecji. Cały czas podstawą eksportu Scanii są piętrowe, niskopodłogowe autobusy miejskie, które seriami zamawiają angielscy przewoźnicy. Ważnym punktem eksportu w I kwartale były także pojazdy zasilane etanolem dla Skandynawii.
Drugie miejsce zajęło Volvo z wynikiem 152 wyeksportowanych autobusów. Główne kierunki eksportu szwedzkiego producenta to Norwegia (duży kontrakt na dostawę autobusów międzymiastowych V8700) oraz Niemcy i Szwecja. Warto odnotować, że bramy wrocławskiej fabryki opuściły także pierwsze pojazdy hybrydowe na bazie niskopodłogowego modelu V7700, które zakupili przewoźnicy m.in. z Luksemburga i Szwajcarii.
I trzecie miejsce –MAN. W I kwartale br. producent wysłał do swoich zagranicznych klientów tylko 113 autobusów. W zdecydowanej mierze trafiły one do Niemiec. W następnych miesiącach MAN powinien powrócić jednak do dotychczasowego, wysokiego poziomu produkcyjnego, realizując przede wszystkim duży kontrakt dla Deutsche Bahn. Ta niemiecka spółka kolejowa odbierze w ciągu trzech następnych lat ok. 600. autobusów MAN, w tym ok. 200. egzemplarzy zostanie przekazanych jeszcze w tym roku. Pierwsze pojazdy z tego kontraktu znajdą się w produkcji już w maju. Firma otrzymała także zamówienie na 100 autobusów niskopodłogowych od szwedzkiej firmy ARRIVA. Do tego dochodzi kontrakt dla Monachium i kolejna transza 80. pojazdów przegubowych dla Paryża. Kolejne miesiące będą także dobrze wyglądały w obszarze produkcji podwozi –fabryki w Sadach i Starachowicach zrealizują m.in. kontrakt dla izraelskich firm DAN i Egged na dostawę 80 kompletnych podwozi.
Czwarte miejsce to Solaris Bus &Coach, który w I kwartale br. sprzedał poza granicami naszego kraju tylko 43 autobusy. Tak słaby początek roku to m.in. efekt przekazywania autobusów całymi partiami (jak np. dla Veolia Skaene), co z drugiej strony powinno pozytywnie odbić się na wynikach za II kwartał. Szczególnie dobrze zapowiada się w tym roku kierunek szwedzki, gdzie łącznie w tym roku dotrą 223 autobusy polskiego producenta. Największe zamówienie realizowane jest dla firmy Veolia w regionie Skåne, która zamówiła 115 Solarisów Urbino 15 LE i pięć Urbino 12. Z kolei Veolia z Goeteborga kupiła 58 Solarisów, z których 49 to Urbino 15 LE, a 9 –Urbino 12 LE. Warto również wspomnieć o produkcji trolejbusów –Solaris Trollino. W I kwartale polski producent sprzedał dwa trolejbusy dla Ostrawy.
Listę eksporterów w I kwartale 2010 r. zamykają firmy:
– CMS Auto
– Kapena
– Autosan
Tabela 1. Eksport autobusów w I kwartale 2010 r.
Lp.
|
MARKA Producent / Przedstawiciel
|
I kw. 2010
|
udział [%]
|
I kw. 2009
|
udział [%]
|
1
|
SCANIA Scania Production Słupsk
|
216
|
39,85%
|
222
|
21,92%
|
2
|
VOLVO Volvo Polska
|
152
|
28,04%
|
119
|
11,75%
|
3
|
MAN MAN Bus Sp. z o. o.
|
113
|
20,85%
|
425
|
41,95%
|
4
|
SOLARIS Solaris Bus &Coach
|
43
|
7,93%
|
191
|
18,85%
|
5
|
inni
|
18
|
3,32%
|
56
|
5,53%
|
∑
|
Razem
|
542
|
100,0%
|
1013
|
100,0%
|
źródło: JMK analizy rynku transportowego