Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Eksport autobusów w ciągu III kwartałów 2012 roku

infobus
14.11.2012 18:35
W ciągu 9 miesięcy br. fabryki zlokalizowane w Polsce wyeksportowały łącznie 2172 autobusy To o 341 pojazdów mniej niż przed rokiem (- 13,5%). Dodatkowo za granicę wysłaliśmy 38 trolejbusów oraz prawie 800 podwozi i szkieletów konstrukcyjnych.
Odnotowany prawie 14-procentowy spadek eksportu autobusów to efekt małej dynamiki europejskiego rynku autobusowego. Mimo ogólnego, 4-procentowwego wzrostu rejestracji w Europie w ciągu III kwartałów br. to niektóre kraje, które są strategiczne dla naszego eksportu wykazują znaczne spadki sprzedaży w porównaniu do poprzedniego roku. Do tego grona należą przede wszystkim Włochy (- 31,9%), a następnie Szwecja (- 10,2%) i Francja (- 6,4%). Szczęśliwie kondycja najważniejszego odbiorcy autobusów z Polski –Niemiec jest na razie jest dobra i sprzedaż tutaj na plusie, ale to tylko 2,2%. Panujący w Europie dodatni bilans jest znacznej mierze efektem doskonałej koniunktury w Wlk. Brytanii (dodatkowo mocno pobudzanej przez państwowe fundusze). Niestety –na Wyspy z Polski eksportuje tylko Scania i nie ma to za dużego przełożenia na nasz eksport. Mimo to uważamy, że poziom zagranicznej sprzedaży w tym roku jest stabilny i nie oznacza kolejnej fali kryzysu. To korekta przy zmieniającej się koniunkturze na poszczególnych rynkach w Europie. Pamiętajmy, że najnowsze wyniki porównujemy do doskonałych, zeszłorocznych rezultatów. Wówczas za nasze granice zostało wysłanych łącznie 3810 kompletnych pojazdów. Był to jeden z najlepszych eksportowych wyników w historii (tuż za rezultatem 3977 szt. z 2008 r.) i na pewno w najbliższym czasie ciężko będzie go powtórzyć.
Po 9 miesiącach br. na eksportowej liście rankingowej nie zanotowaliśmy większych zmian. Zdecydowanie prowadzi MAN, który wyeksportował w ciągu III kwartałów br. łącznie 907 autobusów (- 76 szt. / – 7,7% w porównaniu analogicznego okresu 2011 r.);drugie miejsce zajęło Volvo z wynikiem 486 pojazdów (- 112 szt. / – 23,2% w porównaniu analogicznego okresu 2011 r.);trzeci jest polski Solaris Bus &Coach, który w ciągu tych dziewięciu miesięcy br. wysłał za granicę łącznie 332 autobusy i 38 trolejbusów, co daje razem wynik 370 szt. (- 123 szt. / – 39,29% w porównaniu analogicznego okresu 2011 r.) Stawkę najważniejszych eksporterów zamyka słupska fabryka Scania ze sprzedażą 304 autobusów (- 105 szt. / – 25%). w dalszej części rankingowej listy znajdują się mniejsze firmy takie jak: Kapena, CMS Auto i Autosan.
W ciągu III kwartałów br. fabryki zlokalizowane w Polsce wyeksportowały łącznie 2172 autobusyW ciągu III kwartałów br. fabryki zlokalizowane w Polsce wyeksportowały łącznie 2172 autobusyW ciągu III kwartałów br. fabryki zlokalizowane w Polsce wyeksportowały łącznie 2172 autobusyW ciągu III kwartałów br. fabryki zlokalizowane w Polsce wyeksportowały łącznie 2172 autobusy
Eksportowa czwórka
Tradycyjnie głównymi odbiorcami autobusów wyprodukowanych w Polsce są Niemcy i Szwecja. To efekt zlokalizowania w naszym kraju fabryk przez niemiecki koncern MAN oraz szwedzkie Volvo i Scania. W ciągu 9 miesięcy 2012 roku ponownie liderem w klasyfikacji odbiorców była zostały Niemcy (27,9%). Druga była Szwecja (22,8%), a trzecia –podobnie jak w dwóch poprzednich latach –Norwegia z udziałem 9,3%. Kolejne miejsca w rankingu należą do takich krajów jak: Holandia, Francja, Dania, Austria i …Czechy, gdzie w tym roku eksportują autobusy prawie wszyscy nasi producenci –a przede wszystkim Solaris. Nowością w tegorocznym zestawieniu odbiorców jest ponowne pojawienie się takich orientalnych krajów jak Brazylia, Katar czy ZEA, gdzie swoje autobusy eksportuje MAN. Co nas bardzo cieszy na eksportowej liście zaczynają pojawiać się takie kraje jak Rosja, Białoruś czy Ukraina. To na razie cały czas dość niski poziom dostaw, ale od czegoś trzeba zacząć. Coraz lepiej wygląda także eksport do krajów nadbałtyckich –przede wszystkim na Litwę, gdzie swoje autobusy wysyła już nie tylko Solaris, ale także CMS Auto.
 
Eksport autobusów z Polski w ciągu III kwartałów 2012 r. Top 10 zagranicznych odbiorców autobusów wyprodukowanych w Polsce w ciągu III kwartałów 2012 r
Podsumowując: tegoroczne wyniki polskiego eksportu autobusów zależą wyłącznie od kondycji europejskiego rynku, który w tym roku rozpoczął rok od „wysokiego C”- 7-procentowego wzrostu, aby następnie opaść po 9 miesiącach do 2%. Mamy nadzieję, że ostatnich kwartał przyniesie więcej dobrych informacji dla fabryk zlokalizowanych w Polsce, które zmodernizowane i unowocześnione będą czekać na kolejne eksportowe wyzwania.
 
Tabela 1. Eksport autobusów z Polski w ciągu III kwartałów 2012 r.
Lp.
MARKA
01-09.2012 r.
udział [%]
01-09.2011 r.
udział [%]
1
MAN MAN Bus
907
41,76%
983
39,12%
2
VOLVO Volvo Polska
486
22,38%
576
22,92%
3
SOLARIS Solaris Bus &Coach
332
15,29%
447
17,79%
4
SCANIA Scania Production Słupsk
304
14,00%
409
16,28%
5
Inni
143
6,58%
98
3,90%
Razem
2172
100,00%
2513
100,00%
źródło: JMK analizy rynku transportowego
 
Tabela 2. Top 10 zagranicznych odbiorców autobusów wyprodukowanych w Polsce w ciągu III kwartałów 2012 r.
Lp
Kraj
Liczba
Udział w eksporcie [%]
1
Niemcy
607
27,95%
2
Szwecja
496
22,84%
3
Norwegia
203
9,35%
4
Holandia
148
6,81%
5
Francja
135
6,22%
6
Dania
121
5,57%
7
Austria
79
3,64%
8
Czechy
62
2,85%
9
Finlandia
61
2,81%
10
Litwa
37
1,70%
11
inne kraje
223
10,27%
Razem
2172
100,00%
źródło: JMK analizy rynku transportowego