Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Eksport autobusów w 2010 r.

infobus
26.01.2011 13:43
W 2010 r. fabryki zlokalizowane w Polsce wyeksportowały łącznie 3385 autobusów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 5 ton. To aż o 592 pojazdy mniej niż w 2009 r. (-14,88%). To pierwszy tak wyraźny spadek eksportu autobusów odnotowany na przestrzeni ostatnich sześciu lat. Ten trend jest bezpośrednio związany ze spadkiem popytu na nowe pojazdy użytkowe na prawie wszystkich europejskich rynkach. Przypomnijmy, że dane ACEA za 11 miesięcy 2010 r. wskazywały na ponad 10-procentowy spadek sprzedaży autobusów na wszystkich europejskich rynkach, w tym także na tych strategicznych jak: Francja, Niemcy, Grecja czy Hiszpania.
Tradycyjnie głównymi odbiorcami autobusów z Polski są Niemcy i Szwecja. Trzecim najpopularniejszym kierunkiem była w 2010 r. Norwegia, a czwartym –Francja. W zeszłym roku na liście rankingowej zabrakło bardziej odległych krajów, takich jak Zjednoczone Emiraty Arabskie, które dominowały w latach 2008 i 2009, czy Grecji, która mocno zaistniała na naszej eksportowej mapie w 2009 r. Zdecydowana większość autobusów została wyeksportowana do „starych”państw Unii Europejskiej.
Podstawą eksportu Scanii są piętrowe autobusy miejskie dla W. Brytanii Volvo Polska od 2010 r. produkcje nowe autobusy turystyczne z serii 9500 Solarisy Urbino na Reunion obsługują ruch głównie w stolicy wyspy Saint-Denis.W tym roku MAN rozpoczął eksport swoich autobusów hybrydowych
Lista rankingowa
O ile w pierwszej połowie roku w rankingu na pierwsze miejsce przesunęli się obaj szwedzcy producenci –Volvo i Scania, tak na koniec roku sytuacja powróciła tutaj do normy. Pierwsze miejsce zajął już tradycyjnie MAN, na drugiej pozycji jest Volvo, na trzeciej –Scania, a czwarte miejsce –ostatnie z „wielkiej eksportowej czwórki”–zajmuje Solaris. Z tej grupy tylko Volvo odnotowało w 2010 r. wzrost eksportu –o 106 szt. (+4%) w porównaniu z 2009 r., natomiast reszta firm zmniejszyła swoją zagraniczną sprzedaż. I tak:
– MAN zmniejszył swój eksport 335 szt. (-22,27%) w porównaniu z 2009 r.;
– Scania zmniejszyła swój eksport o 86 szt. (-11,91%) w porównaniu z 2009 r.;
– Solaris zmniejszył swój eksport o 206 szt. (- 24,64%) w porównaniu z 2009 r.
Eksport autobusów w 2010 r.
Liderem eksportu w 2010 r. został MAN z wynikiem 1169. wyeksportowanych autobusów miejskich. Główne kierunki eksportu niemieckiego producenta to Niemcy, a następnie Szwecja i Francja. Najczęściej zagraniczni klienci wybierali modele Lion`s City (A21) i Lion`s City G (A23).Dodatkowo niemiecki producent wyeksportował ponad 600 podwozi autobusowych, które trafiły głównie do Hiszpanii, Izraela i Niemiec. Kilka egzemplarzy dotarło do tak dalekich krajów jak Malezja, Chiny czy Australia.
Drugie miejsce w rankingu zajmuje Volvo z rezultatem 845 wysłanych za granicę autobusów. Podstawowym kierunkiem eksportu firmy w 2010 r. była Norwegia (duży kontrakt na dostawę autobusów międzymiastowych V8700) oraz Szwecja i Niemcy. Warto odnotować, że bramy wrocławskiej fabryki opuściło już ponad 60. seryjnie produkowanych pojazdów hybrydowych V7705, które zakupili przewoźnicy m.in. z Norwegii, Niemiec, Luksemburga, Belgii i Szwajcarii.
Trzecie miejsce to Scania Bus Production Słupsk, która wysłała do swoich zagranicznych klientów 636 autobusów oraz ponad 300 podwozi do montażu przemysłowego. Kompletne pojazdy trafiły w zdecydowanej większości do odbiorców z Szwecji, Wielkiej Brytanii oraz Niemiec. Tak wysoka pozycja naszych zachodnich sąsiadów to nowość w statystykach producenta. Cały czas podstawą eksportu szwedzkiej firmy są piętrowe, niskopodłogowe autobusy miejskie, które seriami zamawiają angielscy przewoźnicy. Drugi ważny produkt w ofercie produkcyjnej to pojazdy niskowejściowe (w zdecydowanej mierze zasilane etanolem), które zdecydowanie najczęściej kupują klienci ze Skandynawii.
I czwarte miejsce w rankingu zajmuje Solaris Bus &Coach, który w 2010 r. sprzedał poza granicami naszego kraju 630 autobusów. W zeszłym roku szczególnie dobrze wyglądał kierunek szwedzki, a następnie niemiecki i norweski. To pierwszy rok, kiedy producent z Bolechowa jest tak mocno ukierunkowany na sprzedaż autobusów do Skandynawii. Dodajmy, że w 2010 r. kolejnym, nowym rynkiem eksportowym Solarisa została Hiszpania. Na zakup pierwszego autobusu tej marki w Hiszpanii zdecydowała się firma Transports Municipals del Gironès SA. Przewoźnik zamówił najmniejszy z oferowanych autobusów Solaris Alpino o długości 8,6 metra. W zeszłym roku pojazdy z Bolechowa przekroczyły również granicę europejskiego kontynentu –sześć Urbino 12 (w tym jeden z układem hybrydowym) zasiliło flotę francuskiego przewoźnika Transdev, który skierował je do obsługi wyspy Reunion położonej na Oceanie Indyjskim.
Warto również wspomnieć o rosnącej sprzedaży trolejbusów –w 2010 r. firma wyeksportowała 83 „autobusy na szelkach”, w tym najwięcej (52 szt.) modelu Trollino 12, który trafił do Bułgarii, Czech, Estonii, Niemiec i Szwecji. Przypomnijmy, że w całym 2009 r. Solaris wyeksportował łącznie 32 trolejbusy.
Listę polskich eksporterów autobusów w 2010 r. zamykają firmy:
– Kapena (60 szt.)
– CMS Auto (28 szt.)
– Autosan (17 szt.)
Tabela 1. Eksport autobusów w 2010 r.
Lp.
MARKA Producent / Przedstawiciel / Importer
2010 r.
udział
2009 r.
udział
1
MAN MAN Bus Sp. z o. o.
1169
34,53%
1504
37,82%
2
VOLVO Volvo Polska
845
24,96%
739
18,58%
3
SCANIA Scania Production Słupsk
636
18,79%
722
18,15%
4
SOLARIS Solaris Bus &Coach
630
18,61%
836
21,02%
5
inni
105
3,1%
176
4,43%
Razem
3385
100,0%
3977
100,0%
źródło: JMK analizy rynku transportowego
Tabela 2. Top 10 odbiorców autobusów wyeksportowanych z Polski w 2010 r.
Lp
Kraj
Liczba
%
1
Niemcy
1062
31,37%
2
Szwecja
768
22,69%
3
Norwegia
511
15,10%
4
Francja
214
6,32%
5
W. Brytania
185
5,47%
6
Dania
114
3,37%
7
Austria
99
2,92%
8
Szwajcaria
86
2,54%
9
Włochy
74
2,19%
10
inne kraje
272
8,04%
Razem
3385
100%
źródło: JMK analizy rynku transportowego