Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Eksport autobusów w 2009 roku

infobus
21.01.2010 12:09
Zeszłoroczne wyniki eksportowe potwierdzają siłę i potencjał polskiego eksportu autobusów, który nieprzerwanie od 6 lat notuje coraz lepsze wyniki, osiągając w 2008 r. rekordowy rezultat 3321 autobusów. W zeszłym roku ten wynik został pobity i to z przewagą ponad 500 autobusów. Łącznie w 2009 r. wysłaliśmy za granicę 3977 autobusów , czyli aż o 656 szt. więcej niż rok wcześniej (+ 19,75%). Tradycyjnie najważniejszym kierunkiem naszego eksportu są Niemcy i w 2009 r. do naszych zachodnich sąsiadów wysłaliśmy 1030 autobusów. Drugie miejsce zajmuje Szwecja z wynikiem 414 szt. gdzie co ciekawe –eksportują zarówno koncerny, jak i mniejsi polscy producenci, jak Autosan czy Solbus. Trzecie miejsce to Wielka Brytania (393 szt.), która po raz pierwszy zajęła tak wysokie miejsce w rankingu krajów, co jest zasługę jedynego producenta w Polsce, który eksportuje w tym kierunku autobusy, czyli Scanii. A czwartą pozycję zajmuje Norwegia (324 szt.), co również w znacznej mierze jest autorskim popisem jednego producenta –tym razem Volvo.
W tym roku MAN realizuje rekordowe zamówienia dla Abu Dhabi, które obejmuje m.in. 250 autobusów niskopodłogowych A21W tym roku RATP Paryż zamówił w fabryce MAN w Sadach 70. autobusów przegubowych A23
Lisa rankingowa
Osiągnięty w 2009 roku bardzo dobry wynik eksportowy to efekt zwiększenia zagranicznej sprzedaży przez wszystkie firmy wchodzące w skład naszej „wielkiej eksportowej czwórki”, czyli:
– MAN: wzrost eksportu o 157 szt. / + 11,65% w porównaniu z 2008 r.;
– Solaris: wzrost eksportu o 292 szt. / + 53,67%) –to najlepsza dynamika wzrostu zagranicznej sprzedaży ze wszystkich producentów;
– Volvo: wzrost eksportu o 14 szt. / + 1,93%;
– Scania: wzrost eksportu o 163 szt. / + 29,15%.
Liderem w eksporcie autobusów jest od 4 lat firma MAN. W 2009 r. producent wysłał do swoich zagranicznych klientów aż 1504 autobusy. W zdecydowanej mierze trafiły one na rodzimy rynek firmy, czyli do Niemiec. Drugie miejsce zajęły Zjednoczone Emiraty Arabskie, gdzie MAN zdobył w zeszłym roku ogromny kontrakt m.in. na dostawę 250 miejskich pojazdów. Trzecie miejsce na eksportowej mapie MAN-a zajmuje Szwecja, gdzie m.in. firma wysyła autobusy zasilane gazem ziemnym. Warto dodać, że MAN to nie tylko eksporter kompletnych pojazdów, ale także kompletnych podwozi, których w tym roku firma wyeksportowała prawie 300 szt.
Solaris Alpino 8,6 LE dla ateńskiego przewoźnika E.THE.LVolvo 8700 –eksportowy przebój pierwszego półrocza br. wrocławskiej fabryki VolvoPiętrowe Scania OmniCity na angielskich ulicach. Tutaj w wersji z silnikiem na etanol
W 2009 r. eksportowym wiceliderem został polski Solaris Bus &Coach, który łącznie sprzedał poza granicami naszego kraju aż 836 autobusów. To najlepszy eksportowy wynik w historii producenta z Bolechowa. Do jego osiągnięcia przyczynił się przede wszystkim kontrakt dla ateńskiego przewoźnika E.THE.L na łączną sumę 320 autobusów. I dlatego w zeszłym roku to Grecja jest najważniejszym odbiorcą autobusów z logo Solaris. Drugim, głównym kierunkiem eksportu są Niemcy, a konkretnie berlińskie przedsiębiorstwo BVG, a trzecim –Norwegia (m.in. kontrakt dla miasta Lillestroem koło Oslo). Dodatkowo polski producent sprzedał zagranicznym klientom 35 trolejbusów, w tym jeden dla przewoźnika z Portugalii. To nowy kraj na eksportowej mapie Solarisa, który w zeszłym roku odnotował w tym rejonie naszego kontynentu sporo sukcesów.
Za Solarisem –na trzecim miejscu uplasowało się Volvo z wynikiem 739 wyeksportowanych autobusów. Główne kierunki eksportu szwedzkiego producenta to Norwegia (duży kontrakt na dostawę autobusów międzymiastowych V8700) oraz Niemcy i Holandia. Kolejnym ważnym punktem eksportu Volvo na mapie Europy są Węgry i Debreczyn, gdzie w tym roku firma wysłała 40 autobusów przegubowych. Warto odnotować, że bramy wrocławskiej fabryki opuściły także pierwsze pojazdy hybrydowe na bazie niskopodłogowego modelu V7700, które zakupił przewoźnik z Luksemburga.
I czwarte miejsce –Scania Bus Production Słupsk, które odnotowała w 2009 r. zdecydowanie lepszy wynik niż rok wcześniej. Zagraniczni klienci odebrali ze słupskiej fabryki producenta łącznie 722 autobusy. Trafiły one w zdecydowanej większości do Wielkiej Brytanii oraz do Szwecji i Francji. Podstawą eksportu Scanii są piętrowe, niskopodłogowe autobusy miejskie, które seriami zamawiają brytyjscy przewoźnicy. Dodajmy, że słupska fabryka kontynuuje także eksport podwozi i nadwozi do przemysłowego montażu (CKD), w tym m.in. na rynek rosyjski. To obecnie jedyny autobusowy producent z Polski, który wysyła w tym kierunku swoje produkty.
wykres: Eksport autobusów w 2009 r.
Listę eksporterów w 2009 r. zamykają firmy:
– Kapena –firma sukcesywnie zwiększa produkcję modeli Proxys / Proway dla potrzeb włoskiego koncernu Irisbus;
– Autosan –producent z Sanoka odnotował niższy poziom eksportu niż w 2008 r., ale za wziął po raz pierwszy udział w targach w Kortrijk i uruchomił nowe przedstawicielstwo we Włoszech. To może przynieść konkretne efekty już w tym roku;
– CMS Auto –w 2009 roku firma wysłała minibusy do Niemiec, Norwegii i na Litwę;
– Solbus –producent z Solca Kujawskiego bardzo ciekawie zakończył ubiegły rok, eksportując do Szwecji 4 zupełnie nowe konstrukcje, w tym 3 szt. SM12N w wersji niskowejściowej i jeden premierowy model SM10,5.
 
Tabela 1. Liczba wyeksportowanych autobusów w 2009 r.
Lp
MARKA –Producent
2009
udział [%]
2008
udział [%]
1
MAN MAN Bus Sp. z o. o.
1504
37,8%
1347
40,6%
2
SOLARIS Solaris Bus &Coach
836
21,0%
544
16,4%
3
VOLVO Volvo Polska
739
18,6%
725
21,8%
4
SCANIA Scania Production Słupsk
722
18,2%
559
16,8%
5
inni
176
4,4%
146
4,4%
Razem
3977
100,0%
3321
100,0%
źródło: JMK analizy rynku transportowego