Eksport autobusów Volvo w 2002 roku – podsumowanie działalności
W 2002 roku Volvo Polska Centrum Przemysłowe wyeksportowało 330 autobusów i 247 podwozi autobusowych. Tym samym Volvo stało się niekwestionowanym liderem polskiego eksportu autobusów i podwozi autobusowych. W pierwszej z wymienionych kategorii sprzedaż Volvo za granicę stanowiła prawie 50% eksportu wszystkich ulokowanych w Polsce producentów. W przypadku podwozi autobusowych udział ten jest jeszcze większy – wynosi ponad 89%.
Rok 2002 należy określić jako bardzo udany dla wrocławskiego Centrum Przemysłowego Volvo. Łącznie powstało tu 420 autobusów (z czego w 2002 roku klientom dostarczono 393, pozostałe 27 zostanie dostarczonych już w 2003 roku) i 247 podwozi autobusowych. 63 pojazdy wyprodukowane we wrocławskiej fabryce zostały sprzedane na polskim rynku, reszta, czyli 330 trafiło na eksport. Wyeksportowano natomiast wszystkie podwozia autobusowe, ich produkcja we Wrocławiu prowadzona jest wyłącznie z myślą o odbiorcach zagranicznych. Eksport 330 autobusów jest ogromnym sukcesem Volvo Polska Centrum Przemysłowe. Dla porównania warto dodać, że w 2001 na eksport trafiły 154 autobusy, zatem w ciągu roku wzrósł on o ponad 100%.
Polska – kraj producentów
W Polsce swoje zakłady produkcyjne ulokowało wielu zachodnich producentów. Oprócz Volvo duże zakłady posiada MAN i Scania. Do tego trzeba dodać polskich producentów: firmy Autosan, Jelcz i Solaris. Wszystkie te firmy założyły swoje zakłady w Polsce ze względu na dostęp do wysoko wykwalifikowanych specjalistów, a także licząc na potencjalną chłonność polskiego rynku. Sprzedaż w Polsce jest jednak bardzo niewielka, zatem zakłady te produkują głównie na eksport.